Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nordisk Naturfotolinje..någon som gått den utbildningen?

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Aktiv medlem
Tänkte höra om någon här på fotosidan har gått "Nordisk Naturfotolinje" på Öytuns folkhögskola i Norge?

Jag har sökt denna utbildningen då jag tyckte den verkade mycket seriös och bra. Idag fick jag besked om att jag har blivit antagen till skolan. Då jag endast har bildat mig en uppfattning om linjen via deras hemsida och broschyr så hade det varit intressant att få lite "input" från någon som verkligen har studerat där tidigare. Kanske är det någon mer här som har sökt dit i år!?

Möjligtvis kan det vara så att det är första året som just denna Nordiska Naturfotoutbildning är igång. Har för mig att jag läste det någonstans.

Kolla gärna in deras hemsida och tyck till om utbildningen: www.oytun.fhs.no

Obs! Utbildningen heter alltså "Nordisk Naturfotolinje" och INTE "Foto-Friluftsliv" som också finns som utbildning på Öytuns fhsk.




Mvh
Jonas
 
Senast ändrad:
Jo jag har gått där. Foto/Friluftsliv fanns bara då. Jag såg det som ett lättsammare alternativ till fotohögskola eller liknande då jag redan läst på högskola och i och med det har ganska lätt för att sätta mig in i nya teorier som eventuellt kan behövas för fotografering även om det inte blir detsamma på långa vägar. Sedan är det ju hur man ser på det här med fotografering, inga skolor i världen kan få dig att ändra ditt bildseende - det handlar mer om andra saker. Det bästa med Öytun var allt som hände där och det man fick vara med på. Det hände alltid något. Men det bästa är naturen där. Ska du du ta naturbilder så har du hamnat i paradiset, norrsken, Havsörn, Järv, höstfärger, snöstormar, havet, bergen, ja det mesta, t.o.m. papegojor på fjället, fråga rektorn så får du se. Du kan kika på min hemsida där har jag bilder från Öytunåret. Har du frågor så svarar jag gärna.
 
Peter..

Jag var i kontakt med dig för några veckor sedan och fick då svar på frågor jag hade. Så det får jag än en gång tacka för.

Jag förväntar mig inte att lära mig en mängd avancerade teorier på en naturfotoutbildning :=). Däremot ser jag det som en möjlighet att under en viss begränsad tid helt kunna koncentrera mig på naturfotografi. Dessutom som en inspiration och "dörröppnare" för framtiden.

Jag upplever dock att den utbildningen som du gick och som fortfarande finns kvar.."Foto-friluftsliv"..är en mer traditionell utbildning med "känn-dig-för-stuk" som man blandar upp med ett par andra bi-ämnen. Mycket av innehållet verkar annars vara detsamma mellan utbildningarna. Det som skiljer är väl mest tyngdpunkten på egna projekt och den totala koncentrationen på just naturfoto i den nyare utbildningen.

Vem hade ni förresten som huvudlärare? Var det Per Arne Askeland?


Mvh
Jonas
 
Jaha det var du :) Jo han hade jag. Vi skulle ha ett projekt också med natur men det blev ingen tid till. De största naturfotoutflykterna var Loppa och Stabbursdalen enligt mitt tycke. Sedan hade jag bil så jag åkte ut runt Alta på egna "projekt". Mest var man nere i hamnen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.