Annons

Nolla fotosidan

Produkter
(logga in för att koppla)

Nw2

Avslutat medlemskap
Jag tycker det är dags att vi "nollar" fotosidan.
Dvs att alla bilder (dock ej dem i vår portfolios) tas bort och sidan börjar om på nytt.
Detta kan kompenseras med att vi alla under de närmaste 2 veckorna får ladda upp 1 bild/dag/medlem i syftet att bygga upp sidan igen och därefter går det tillbaka till de gamla reglerna igen.

Varför skall vi "nolla" fotosidan ?

* Minskar trycker på dataflödet/bandbredden
som redan nu är väldigt hårt belastad.

* Vi tar bort "gamla" bilder som redan fått mycket kritik och som alla har sett.

* Alla elaka,icke menade och felaktiga kommentarer försvinner och en gammal grogrund till irritation försvinner.

* Nya medlemmar kommer känna sig manade att ladda upp sina bilder då sidan är "på nytt" igen.

Fotosidan har växt från 120 medlemmar när jag gick med till över 13000 idag.Därför skadar det INTE att "nolla" sidan tycker jag.

Jag vet att många av er ser detta som ett dumt / kontroversiellt förslag, men syftet är inte att göra någon arg eller ledsen, utan syftet är att "nyskapa" sidan, vilket även höjer kvalitén.

För att visa att jag menar allvar med detta förslaget,har jag idag suddat bort alla mina upplaggda bilder (portfoliobilderna ).

Vad är era synpunkter på detta förslag?
Skall vi rösta om det på fotosidan eller ?

ha en trevlig dag/kväll /// Niklas Wibom
 
Varför förstöra den enormt fina bildskatt som skapats genom åren.

Min spontana reaktion är att det var ett mycket dåligt förslag.
 
Niklas, har funderat på ditt förslag.

Jag gillar det inte, och är inte personligen beredd att ta bort mina bilder. Jag får fortfarande mycket värdefull kritik och samtidigt uppmuntrande tillrop som får mig att gå ut och plåta mer. Så för mig personligen är bilderna fortfarande värdefulla.

Men detta är ju en personlig sak. Jag tycker att det nuvarande systemet, där de som så vill kan "nolla sig" (som du gjort) verkar vara en bättre idé. Alla röstar med sina fötter, så att säga.

Mina fem öre...
-Christian
 
Nej!
Inte radera mina bilder när jag just fått ihop en liten hög.
Det är jättejobbigt som det är att få vänta i en vecka varje gång när jag laddat upp 2 bilder. Jag vill inte börja om från början igen från noll. Då lägger jag av helt!
Idag fick jag lägga upp 2 nya bilder och jag längtar redan till nästa vecka!
Det är nog dags att uppgradera medlemsskapet till silver!
/Catarina
 
Jag vill absolut inte att alla ska ta bort sina fina bilder - jag har inte hunnit se dem alla ännu. Jag vill ha kvar mina egna åxå - ibland kommer det en värmande kommentar även på en "gammal" bild.
 
K a n s k e möjligen att man kan tänka sej att ta bort bilder som är äldre än 1 år, som inte har en enda kommentar, men jag är inte säker.
/Catarina
 
Det blir ingen nollning. Jag förstår att tanken är god, men jag tycker inte att det är ett bra förslag.

Däremot kommer vi med all säkerhet att införa någon form av rensning bland bilder, men att ta bort allt kommer inte på fråga.
 
tack för det Kim - jag brukar ta bort mina bilder som inte fått någon kommentar - när de är visde 50 ggr - då förstår jag vinken kan man säga
 
Kan man inte istället ta bort alla medlemmar som inte har varit aktiva på x år/mån/dagar istället. Ett bra gäng med bilder skulle försvinna som fotografen inte läser kommentarerna på ändå.
 
Wibom har helt klart en poäng, det finns ingen möjlighet att gå tillbaka och se på allt som inte är sett, än mindre kommentera..någon form av rensning måste komma någon gång..kanske allt som är 6 månader och äldre ?? men det är upp till chefen att finna en lösning..
mvh/gunte..
 
Tycker det är synd att vi inte kan ransaka oss själva. Jag scannar förtillfället in mina "gamla" bilder på nytt. Detta för att de ska få ett rättvisare utseende. Jag scannade tidigare från papperskopia i vanlig flatbädd, detta medförde inte enbart färgtapp utan också skärpeförlust.
En dassig bild får färre beskådare och med andra ord färre bedömningar.
Jag har också redan börjat att rensa upp och ändra om på min egen bildsida. De bilder som jag har kvar är antingen sådana som jag vill ha kommentarer på eller bilder som jag är nöjd med och vill visa upp, men ska ladda upp en ny version så snart den är färdigarbetad eller så är de redan färdigarbetade bilder som jag vill ha kommentarer på.

Upprensning - ja, MEN då får det vara en automatisk rensning på bilder som inte har förändrats eller fått någon kommentar eller ny kommentar under tex 1 år!


____________________
Stefan Dagobert
 
Kan tyckas vara en god idé att "nolla" för att belasta systemet mindre, men det vore ju synd på den informationsskatt som byggts upp under den tid fotosidan.se varit igång.

Dessutom lär bilder som tas bort nu laddas upp på nytt. Det innebär troligtvis att vi under ett bra tag framöver kommer att få se samma bilder som vi en gång kommenterat och betygsatt.

Däremot borde kanske medlemmar som inte varit aktiva på ett tag plockas bort. Likaså borde kanske bilder som inte fått kommentarer efter ett visst antal "tittningar" tas bort. Jag skulle också kunna tänka mig att bilder som får ett dåligt snittbetyg (kanske betyg 2 eller sämre) tas bort efter ett visst antal kommentarer.

Belastningen på systemet skulle bli mindre och kvaliteten generellt sätt högre.


Mvh
Jonas
 
ANNONS