Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Nokton Voigtländer 25mm 0.95
- Trådstartare Antonjb
- Start datum
Rutquist
Aktiv medlem
Jag är nyfiken på hur skärpedjupet ser ut vid f/0,95. Jag har hört att många digitala sensorer inte plockar upp så mycket ljus utanför f/1,4 utan i stället boostar exponeringen digitalt när de känner av ett objektiv med större bländare.
Om den teorin stämmer så borde bilder tagna vid f/0,95 ha samma skärpedjup som bilder tagna vid f/1,2 eller f/1,4 Jag har dock aldrig sett någon lägga upp jämförande bilder.
Om den teorin stämmer så borde bilder tagna vid f/0,95 ha samma skärpedjup som bilder tagna vid f/1,2 eller f/1,4 Jag har dock aldrig sett någon lägga upp jämförande bilder.
eskil23
Aktiv medlem
Av vad jag har märkt så blir skärpedjupet mindre, men ljusupptaget blir inte större i motsvarande grad eftersom sensorn är mindre känslig för ljus som faller in i för brant vinkel. Vilken vinkel som är "för brant" beror också på våglängden vilket gör att bilder tagna med stor bländare blir lite varmare i tonen.
Jag har dock inte provat med Voigtländer 25mm f/0,95 utan bara med Nikkor 50mm f/1,2, men det märks vid f/1,2 också.
Jag har dock inte provat med Voigtländer 25mm f/0,95 utan bara med Nikkor 50mm f/1,2, men det märks vid f/1,2 också.