Annons

Nokia Lumia 920

Produkter
(logga in för att koppla)

Roffe P

Medlem
Hej!

Mitt f;a inlägg här trots att jag varit medlem ett antal år.
Fick mailreklam från Nokia ang Nokia Lumia 920 pga att jag har en Nokia.

" Nokia Lumia 920 med Windows Phone 8 finns nu att köpa i butik. Med PureView-kameran kan du fota med bra resultat också när ljusförhållandena är dåliga. Och den optiska bildstabilisatorn (anti-skak-funktionen) gör det möjligt att få bra bilder även om du eller ditt motiv rör på sig. Med Nokia Stadsguide ser du vad som finns i din närhet på ett helt nytt sätt via kamerans sökare. "

Vad jag funderar på är vad man ev menar med "anti-skak-funktionen......eller ditt motiv rör på sig".

Mailade en fråga till Nokia igår men fick ett automatsvar att svaret var försenat;-).

Kan någon vänlig själ här förstå vad man menar?
Jag har ju is på flera av mina Canon objektiv men har alltid förstått det som att det är "mina" skakningar det handlar om? Har därför inte is på mitt 70-200 som i huvudsak används för sport.
Är det något jag missat eller har Nokia/Carl Zeiss funnit Columbi ägg?

Mitt intresse i frågan grundar sig på att jag vill införskaffa en mycket bra "fickkamera" att alltid ha med.

Moderator.Om frågan hamnat fel flytta till rätt avdelning.

Det är förstås en marknadsnisse som skrivit texten. Förvänta dig inte onödiga kunskaper i fotografisk fundamenta.

Är det alltså så illa!
Jaha, då lär jag få vänta på svar från Nokia ock när det väl kommer antagligen utpräglat mumbo jumbo svar!?
Trist!

Det är inte otänkbart att svaret inte blir alltför lysande, men det återstår väl att se. Å andra sidan är det inte så gott om telefoner med optisk bildstabilisator i kameramodulen, så telefonen är rätt unik ändå.

Det man kan göra med en optisk bildstabilisator är ju att antingen använda den för att hjälpa till att göra en bättre panorering, eller att ta bilder med längre slutartid än annars. Det senare kan ju i och för sig användas på rörliga objekt, men då för att få bakgrunden skarp och det som rör sig med extra rörelseoskärpa... Just panoreringsbiten tror jag dock inte så mycket på med en telefon, men det senare går säkert åtminstone på marginalen.

Det är inte otänkbart att svaret inte blir alltför lysande, men det återstår väl att se. Å andra sidan är det inte så gott om telefoner med optisk bildstabilisator i kameramodulen, så telefonen är rätt unik ändå.

Det man kan göra med en optisk bildstabilisator är ju att antingen använda den för att hjälpa till att göra en bättre panorering, eller att ta bilder med längre slutartid än annars. Det senare kan ju i och för sig användas på rörliga objekt, men då för att få bakgrunden skarp och det som rör sig med extra rörelseoskärpa... Just panoreringsbiten tror jag dock inte så mycket på med en telefon, men det senare går säkert åtminstone på marginalen.

Jättetack för intresset att reda ut detta!
Har en tid hållit ögonen på kameramobil marknaden men ännu så länge tycks combon toppkamera+ topp fickkamera inte ännu existera.

Hej Rolf och välkommen till forumet, det är här alla besserwissers tjafsar mot varann :)

Jag har haft min lumia 920 i drygt en vecka nu och egenskaperna i dåligt ljus är mycket bra. Slår Samsung galaxy s3 rejält på fingrarna där.
Bildvinkeln motsvarar 26mm om jag inte minns fel och bländaren är 2. Den är också bra på att justera ljuset om man har ljuspunkter i bilden.

Telefonmässigt har den mycket bättre ljud än min gamla HTC desire har. Kvalitetskänslan är i iPhone klass, men modernare :)
Den är ju tung men det är inget som stör mig.

Saker jag inte riktigt tycker om.
Kontakterna är inte direkt smidiga att hantera.
Att ringa och söka kontakten den vägen var betydligt mera enligt min logik i htc'n
Detta kan ju vara ovana och visar sig senare.
Flash fungerar inte i webbläsaren.

Den har kraschat en gång när jag skulle testa en video så jag fick göra en soft reset.

Det finns väl en hel del funktioner som jag inte hittat än.
Batteritiden är ganska dålig men det är den på fruns Galaxy S3 också och htc'n var lika dålig men fruns gamla galaxy S var bra på det området.

Kan till slut säga att jag inte ångrar mitt val, tog WP för att pröva ngt nytt. För mig spelar det ingen roll om systemet heter iOS, Android eller WP.

Hej Hans!

Mycket bra info!
Jag har en N9 nu som jag tycker är ytterst medioker både som telefon ock kamera.
Ska nog titta närmare på 920an. Trots reklamblajet kan det vara luren jag söker.
Konstigt dock att man skriver sån s**t i annonser. Man borde ju kunna räkna ut att de som kan vara intresserade av en bra kamera inte är helt bakom flötet i just den frågan?

Tack för svaret Hans!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar