Annons

Noise vid låg iso, underexponerad?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hejsan. Hoppas jag är i rätt forumdel här. Jag har märkt att många av mina bilder. Blir gryniga även vid låg iso. 100 - 400.

Jag skjuter det mesta manuellt och för det mesta djur och natur. Det jag har klurat ut hittils är att jag har en tendens att underexponera bilder kraftigt för att inte överexponera himlen och moln. Och sedan gräva fram detaljer i lightroom genom o lätta på skuggorna.

Detta har jag förstått kan vara källan till bruset. Men då är min frågeställning följande. Vad exponerar ni efter vid landskapsfoto för att få med både detaljer i himlen och mark? Är det bara ett sweet spot jag har missat. (är relativt ny med kameran).

Kameran är en Sony a77 med främst tamron SP 10-24, sony DT 18-55 och tamron 150-600.

Alla idéer och tips är välkomna, kan även försöka slänga upp en exempelbild efter jobbet om det är behövligt. Tack på förhand!

Brus är resultatet av att sensorn får lite ljus, det ökar det naturliga bruset. Därtill kommer brus som kommer av att man förstärker en svag signal/lite ljus, dvs. genom ISO, eller genom att höja exponeringen/skuggorna i efterbehandling.

Det enda sättet att få mindre brus till att börja med är att ge sensorn mer ljus, dvs. större bländare och/eller längre exponeringstid.

Det bruset som kommer genom förstärkning är för många, särskilt lite äldre, kameror bättre kontrollerat genom att välja ett högre ISO-tal redan i kameran, jämfört med att göra motsvarande förstärkning i efterbehandlingen.

Med andra ord, det enda du kan göra är att på lägsta möjliga ISO exponera så högt som du kan, utan att det klipper högdagrarna, vilket man enklast har kontroll på genom histogram och/eller högdagervarningar.

Det är den tekniken som heter "Expose to the right" (ETTR), dvs att man exponerar så mycket att histogrammet förskjuts maximalt åt höger, utan att det klipper.

Alternativet är att börja med gaffling och/eller sammanslagning via t.ex. median-läge i Photoshop etc.

Hejsan. Hoppas jag är i rätt forumdel här. Jag har märkt att många av mina bilder. Blir gryniga även vid låg iso. 100 - 400.

Alla idéer och tips är välkomna, kan även försöka slänga upp en exempelbild efter jobbet om det är behövligt. Tack på förhand!

Med graduerat ND-filter (gråfilter) kan du släppa in mindre ljus från himlen samtidigt som du exponerar som vanligt för marken.

https://www.scandinavianphoto.se/produkt/14096440/bw/nd-filter-nd701-mrc-graduerat-50-77mm

www.bilderavmig.se

Det blir ofta brus när man ljusar upp skuggor. Jag antar att det är det stora dynamiska omfånget i min senaste kamera, D810, som gör att bilderna klarar mer än med alla kameror hittills när man drar i reglagen. Det går otroligt nog att få tillbaka detaljer i till synes helt utfrätta högdagrar vilket gör den delen enklare. Det finns annars graderade filter att ta till eller att ta flera exponeringar som slås ihop.

Jag skjuter det mesta manuellt och för det mesta djur och natur. Det jag har klurat ut hittils är att jag har en tendens att underexponera bilder kraftigt för att inte överexponera himlen och moln. Och sedan gräva fram detaljer i lightroom genom o lätta på skuggorna.

Detta har jag förstått kan vara källan till bruset. Men då är min frågeställning följande. Vad exponerar ni efter vid landskapsfoto för att få med både detaljer i himlen och mark? Är det bara ett sweet spot jag har missat. (är relativt ny med kameran).

Kameran är en Sony a77 med främst tamron SP 10-24, sony DT 18-55 och tamron 150-600.

http://theory.uchicago.edu/~ejm/pix/20d/tests/noise/index.html

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar