ANNONS
Annons

Nissin Di466 på stativ- funkar inte?!

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonnisu

Medlem
Har en Canon 5D och en Nissin Di466 som jag vill köra på stativ med paraply bakom. Problemet är att blixten inte har uttag för blixtkabel. Efter rådgivning från Japanphoto köpte jag en blixtadapter Hama 6952 och en förlängningskabel, men det är helt dött.

Det beror inte på förlängningskabeln, för när jag sätter blixten på adaptern direkt i kameran reagerar inte blixten ändå.

Är det nåt speciellt med Nissinkontakten som gör att det inte får kontakt/funkar?

Finns det annan utrustning eller tricks för att lösa detta? Har fått tips om en radiosändare som ev. skulle passa men den kostade 1600 men det blir nästan lika dyrt som att köpa en till blixt men uttag...
 
Hej!

Tror inte att det går att slava din blixt.
Har själv haft en nissin di622 och det gick inte. Efter sökning på massa forum fick jag reda på att det inte gick. Antagligen är det samma på din. Har du en annan blixt du kan testa med?
 
Tja. det går att slava den med t.ex. min Canon 20D (om man sätter upp en bit aluminium fram den lilla inbyggda blixten så det studsar bakåt mot Nissin blixten på stativet). Men jag vill ju kunna använda den med min 5D. Jag har inga problem med att ha sladd, kräver inte trådlöst, men som sagt- hur sjutton får jag det att funka?!
 
Kanske förklarade lite otydligt. Optisk slavning funkade även med min di622. Alltså med kamerans blixt. Men inte på något annat sätt som kabel,radiosändare eller annat. Så du får nog börja leta efter en annan blixt. tyvärr
 
Kanske förklarade lite otydligt. Optisk slavning funkade även med min di622. Alltså med kamerans blixt. Men inte på något annat sätt som kabel,radiosändare eller annat. Så du får nog börja leta efter en annan blixt. tyvärr

hmm det är inte så bara att man inte kan köra den med ttl utan måste ställa om den ? för med kabel borde väl inte vara någon större skillnad mot att sätta den direkt i blixtskon en vänlig förlägning väl ? (är min tanke)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.