De flesta av mina objektiv är märkta made in Japan, något made in Kina Mitt senaste köp ett AF-S Nikkor 70-200 mm F/4G ED VR är märkt med made in Thailand. Många gamla Japan gluggar är byggda i mässing och outslitliga, min Thailands glugg känns inte lika genuin. Tycker det är trist att många kvalitets produkter numer inte tillverkas i original länderna. Leica tillverkas numer i Portugal och Kina. Hasselblad är made in Kina m.m Saknar den gula klisterlappen made in Nippon på prylarna, den ingav känslan av kvalitet.
Nikon tillverkar dyrare kameror och objektiv i Sendai, Japan (ex. D5, D850, Z6 och Z7 och dyrare linser). Dar tillverkas ocksa delar, moduler och linselement till kameror som monteras utanfor Japan.
I Thailand monteras ocksa kameror och objektiv, jag tror man kan saga att de tillverkar prosumer/entusiast-klassen (typ D610, D750 och f/4 objektiven)
I Kina tillverkas linser, bade billiga och dyra. Tidigare hade Nikon en fabrik for de billigaste kamerorna har, men den ar stangd och monteringen av dessa modeller ar outsourcad, fortfarande i Kina.
Jag kanske inte ar 100% uppdaterad, men det har ar den bilden jag har!
Jag jobbar sjalv inom tillverkning och det ar svart att tillverka en produkt som kostar 3000-4000 spann i hogkostnadslander. Min gissning ar att man kan anstalla 10 personer i Kina eller Thailand for 1 gubbe i Japan. Aven andra kostnader varierar stort.
Vad galler plast vs metall, sa ar plast inte alltid daligt. Det ger kanske inte samma kansla av kvalitet, men ar ibland bade hallbarare, battre som konstuktionsmaterial och framforallt lattare.