Annons

Nikons färginställningar i Camera Raw

Produkter
(logga in för att koppla)

JonasGL

Medlem
Jag blir inte klok på hur de färginställningar som min Nikon använder ska återskapas i Camera Raw.
Jag fotograferar så att jag alltid får en NEF-fil och en JPG-fil. Om jag då fotograferar med Nikons färgläge Mode1a så blir JPG-filen mycket mustigare än NEF-filen, vilket är helt i sin ordning efterssom det är ren postprocessning i kameran.
Om jag nu vill arbeta vidare med den bilden så vill jag göra det med NEF-versionen i Camera Raw. Då vill jag utgå från den färgprofil som omsatt i JPG-filen.

Hur ska jag bära mig åt?
/Jonas
 
Hej Jonas. Jag hoppas du är medveten om att du måste använda någon av Nikons egna mjukvaror för att inställningarna skall komma med, läs Nikon View eller Capture Nx. Om du öppnar din NEF fil i CS3 eller liknande följer ingen av inställningarna med utan bilden blir "basstandard". Mitt tips: öppna dina filer via NikonView. Där kan du konvertera dem till valfritt format och valfri mapp. I NikonView kan du även skapa egna profiler eller använda inspelat värde. Sedan är det fritt fram och öppna dina konverterade filer i ex CS3 dit dom hamnat i den profil du önskade.
Mvh
JB
 
Kamera profiler i ACR

Du kan ladda ner Camera Profiles and DNG Profile Editor för att skapa egna profiler för din kamera. Kräver dock att du har en färgkarta. Länk: http://labs.adobe.com/wiki/index.php/DNG_Profiles när de är installerade har du tillgång till samma profiler som tillverkaren. Se vad Adobe skriver "Camera Matching profiles that match the camera manufacturers' color appearance". Det fungerar så att om du har en Nef fil känner ACR eller Lightroom av vilken kamera det kommer ifrån och du kan välja Nikons olika profiler (eller en egen om du har gjort en). Jag har provat det en del då jag visade det på Photoshop day och det fungerar.
 
Tack för tipset Tomas, kanon, jag har länge undrat över varför inte "någon" tar fram sådana profiler. Skall omedelbart sätta mig ner och "knappa" lite.
Mvh
JB
 
Tack!
Det här verkar riktigt bra. Är det någon som sett om det finns någon pool med fler skapade profiler än de som hänger med direkt?

/Jonas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.