Annons

Nikon16-85/3,5-5,6 vs. Sigma 17-70/2,8-4,0 till Nikon D7000

Produkter
(logga in för att koppla)

M4rcus

Ny medlem
Hej!

Har länge tittat på en Nikon D7000 och försökt att välja ett objektiv att börja med. Valet just nu står mellan Nikons 16-85mm 3,5-5,6 eller Sigmas 17-70mm 2,8-4,0. Eftersom jag inte har några egna erfarenheter så tänkte jag att detta var rätt ställe att få hjälp med tips/synpunkter på vilket objektiv som är att föredra?

Tanken är att köpa ett objektiv ihop med kameran för att senare komplettera med andra t.ex. ett 50/1,8
när jag märker vad jag behöver samt att ekonomin tillåter...

Tacksam för svar!
 
Har ett sigma till min d7000 som jag aldrig blev riktigt klok på. Den bakfokusera och var riktigt dåligt. Ringde till generalagenten men de var verkligt totalt ohjälpsamma. Har nu lånat ett 16-85 vilket jag uppfattar som skarpt och är riktigt sugen att köpa ett beggat inom snar framtid.
 
Genom åren har jag haft flera Sigma som krånglat (och ett antal som funkat bra också skall väl i sanningens namn sägas). Har dock aldrig haft ett Nikkor som krånglat :)

16-85 är ett osedvanligt skarpt objektiv för att vara en 'konsumentglugg'. Jämförde det med mitt Nikkor 80-200/2,8 vid 80mm och @f/5,6. 16-85:an var nästan lika skarp vilket är ett mycket gott betyg! Jag anser att det är den vettigaste förstaglugg du kan köpa till en Nikon DX-kamera. Sedan kompletterar du med 35/1,8:an (vettigare än 50/1,8:a).

'Bara mina 2 ören' :)

Mvh / Matti

Sent from my LT15i using Tapatalk
 
Hej!

jag har en D7000 och en Sigma 17-70. Hade också problem med att Sigman bakfokuserade mycket och dessutom problem med bakfokus på andra objektiv.
Men jag skickade in kameran till Nikon för justering och jag skickade Sigman till deras verkstad och när jag fick tillbaka dem så funkade de perfekt och jag är nu helnöjd.

Fördelen med Sigman är ju att du har bländare 2.8 på den. Nackdelen är att det är ett ganska tungt objektiv.
Nikons 16-85 har jag ingen erfarenhet av.
 
Har ett sigma till min d7000 som jag aldrig blev riktigt klok på. Den bakfokusera och var riktigt dåligt. Ringde till generalagenten men de var verkligt totalt ohjälpsamma. Har nu lånat ett 16-85 vilket jag uppfattar som skarpt och är riktigt sugen att köpa ett beggat inom snar framtid.

Jag skickade in ett sigma till tura som är generalagent och de var jättetrevliga och justerade objektivet som var köpt i USA, man har ett år på sig att få det gratis justerat. Bäst resultat fås dock om man skickar med kameran.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.