Annons

Nikon Z6, ändra slutare i läge S vid filmning

Produkter
(logga in för att koppla)

zosma

Aktiv medlem
Köpte en Nikon Z6, fick den igår så har inte hunnit titta så mycket på det än. Men när jag är i filmläge har auto iso, ställer ratten i S men kan inte ändra tiden utan det gör det automatisk, kanske någon inställning som jag inte hittat än. I M läge så går det ju bra att ställa in både slutare och bländare. Någon som varför. Ska titta lite mer på det, bara testade lite filmning idag och igår.

Vissa kameror är helt automatiska i alla lägen som annars är lite automatiska. Då är det bara i det rent manuella läget man kan ändra något när man filmar.
Men jag känner inte till Z6 så att jag vet om den också är en sådan modell.

Min är likadan, kan bara ställa in slutartiden om jag kör i M-läget.

När du filmar vill du förmodligen aldrig ha variabel bländare eftersom det skulle bli en jobbig film att titta på då skärpedjupet skulle variera med bländaren. Så A och M är förmodligen dom enda som är användbara.

Ok, då vet jag. Jag körde lite med M, och det blev ju väldigt bra kvalité, det lilla jag har provat.
Kameran jag fick har firmware 3,0, är det något behov av att uppdatera den till 3,1, eller var det bara stöd för dom nya TC?

Om du har ftz, så skall nya firmwaren och ftz kunna uppdatera F-objektiv också. Tror dock inte att det finns några nya firmwares till några F-gluggar än.

Annars är det följande saker i den
  • • Added support for Nikon Z mount TC-1.4x/TC-2.0x teleconverters.
  • • Added support for F mount lens firmware updates. F mount lens firmware updates are supported from FTZ mount adapter firmware version 1.10.
  • • Changed some of the f/-number values displayed when exposure is adjusted in steps of 1/3 EV (f/1.2 is now displayed as f/1.3). As of July 21, 2020, this applies to NIKKOR Z 58mm f/0.95 S Noct lenses.
  • • The bracketing increment is now properly applied to photos taken with exposure locked during AE bracketing in Continuous H (extended) release mode.
  • • When an external recorder compliant with Atomos Open protocol is connected, movie recording can now be started and stopped using camera controls if all the following conditions are met:
    • - The camera is in movie mode and the recorder is connected via HDMI.
    • - A memory card is inserted.
    • - The following are selected for HDMI > Advanced in the SETUP MENU:
      • External recording control > On
      • Output data depth > 10 bit
      • N-log setting > Off
    • - 3840x2160; 30p/25p/24p is selected for Frame size/frame rate in the MOVIE SHOOTING MENU.
  • • Fixed the following issues:
    • - The camera monitor would exhibit a green cast when the camera was connected to an external display via HDMI if:
      • Adobe RGB was selected for Color space in the PHOTO SHOOTING MENU,
      • Shutter-release button > Record movies was selected for Custom Setting g2 (Custom control assignment) in Group “g” (Movie) of the CUSTOM SETTING MENU,
      • 10 bit was selected for HDMI > Advanced > Output data depth in the SETUP MENU,
      • On (cannot record to card) was selected for HDMI > Advanced > N-Log setting in the SETUP MENU,
      • On was selected for HDMI > Advanced > View assist in the SETUP MENU, and
      • ▹ movie mode was selected with the photo/movie selector.
    • - The crop selected for “tall” (portrait-orientation) pictures using PictBridge would not be accurately reflected in the printed image.
    • - In rare circumstances, autofocus would not engage if a NIKKOR Z DX 16–50mm f/3.5–6.3 VR lens was extended at the same time the camera was turned on.

Om du har ftz, så skall nya firmwaren och ftz kunna uppdatera F-objektiv också. Tror dock inte att det finns några nya firmwares till några F-gluggar än.

Det finns nog till något eller några enstaka, men det är bara de allra nyaste F-objektiven som alls går att uppdatera på det sättet.

I s-läge så
Ok, då vet jag. Jag körde lite med M, och det blev ju väldigt bra kvalité, det lilla jag har provat.
Kameran jag fick har firmware 3,0, är det något behov av att uppdatera den till 3,1, eller var det bara stöd för dom nya TC?
Glöm inte att stänga av auto-iso. Annars får du effekten med varierad bländare t.ex. beroende på hur bakgrunden skiftar i färg och ljus. Eller så får du varierad slutartid (vet inte hur just din kamera prioriterar) och det ser ju inte heller bra ut. Försök använda 1/50 sek eller 1/100 sek. slutartid (om du filmar i 24 eller 25 fps) så kommer rörelser att se mjuka och följsamma ut utan den hackighet som kan uppstå vid snabba slutartider.

Filmar i 4k 25, så försöker hålla den till 1/50, men det gick inte i S läget, så får använda M istället, och ska nog ställa iso själv också.

Köpte paketet med 24-70 f4 och FTZ adapter, har inte hunnit testa med mina andra objektiv än. Köpte kameran i första hand till filmning, eftersom jag har både Nikon D500 och D750 sedan innan.

Jag köpte min Z6 också för att filma med, men använder den mer och mer för foto också. Z6 med 24-70f4 är lätt att bära med och gör bra ifrån sig.

Filmar i 4k 25, så försöker hålla den till 1/50, men det gick inte i S läget, så får använda M istället, och ska nog ställa iso själv också.

Köpte paketet med 24-70 f4 och FTZ adapter, har inte hunnit testa med mina andra objektiv än. Köpte kameran i första hand till filmning, eftersom jag har både Nikon D500 och D750 sedan innan.
Det blir nog finfint. Har kikat på Morten Hilmers och Erik Normarks videos på tuben tagna med Z-kameror och det ser grymt ut.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar