Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon WT-5

Produkter
(logga in för att koppla)

Logan

Avslutat medlemskap
Köpte mig igår en WT-5 sändare till min D4

Jag har fått den att koppla upp sig via min iPhone delade nätverk till min FTP.
Men problemet jag har är att det kan ta redigt lång tid att iPhone och D4 ska synka upp sig efter att kameran har stängts av. Ibland går det inte alls.

Finns det något sätt som gör att WT-5 alltid är ansluten till nätverket? Eller något annat sätt att på fältet ladda upp bilder till FTP via nån 4G modem?

Tacksam för tipp!

Ibland går det inte alls.

Det beror på att Apple har beslutat att om en enhet kopplar ner sig från internetdelningen under mer än en viss tid (90 sekunder) så får den inte ansluta igen om inte användaren låst upp telefonen, och tagit fram inställningsskärmen för internetdelningar.

Det beror på att Apple har beslutat att om en enhet kopplar ner sig från internetdelningen under mer än en viss tid (90 sekunder) så får den inte ansluta igen om inte användaren låst upp telefonen, och tagit fram inställningsskärmen för internetdelningar.

Det där var riktigt bra info som jag, trots användning av iPhone och WT5 i över två år, inte hade en aning om!

Till trådskaparen:

Det du kan göra för att kringgå problemet lite, vilket gjort att jag sällan stött på problemet med 90 sekunders timeout, är att du ökar på Standytimer-tiden i kameran. Tidigare rekommenderade Nikon att man satte den på 5 minuter när man skulle använda WT-5. Så fort kameran går i viloläge/stängs av så bryts även uppkopplingen.

Ökar du standby-tiden så kommer det förvisso dra mer batteri, men du kommer få en stabilare uppkoppling.

Köpte mig igår en WT-5 sändare till min D4

Jag har fått den att koppla upp sig via min iPhone delade nätverk till min FTP.
Men problemet jag har är att det kan ta redigt lång tid att iPhone och D4 ska synka upp sig efter att kameran har stängts av. Ibland går det inte alls.

Finns det något sätt som gör att WT-5 alltid är ansluten till nätverket? Eller något annat sätt att på fältet ladda upp bilder till FTP via nån 4G modem?

Tacksam för tipp!

Mitt tips är att du skaffar en "Mifi". Dvs en liten batteridriven router som kopplar upp sig till internet via mobilnätet. Typ den här: http://www.huaweidevice.co.uk/mobile-broadband/Huawei-E589/

Förutom att du kommer förbi problemen med din iPhone. Så får du bättre batteritid. Samtidigt som du slipper att ladda ur mobilen onödigt mycket.

Jag skickar rätt ofta bilder från mina kameror via FTP. Med just en Mifi för uppkopplingens skull.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar