Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon - vilket skräp!

Produkter
(logga in för att koppla)

wfrank

Aktiv medlem
Ok, jag råkar ha Canon, i mitt fall en 7D så någon kan tro att jag är "partisk". Men här är historien. Min son fyllde 7 nu. För drygt två år sedan fick han min "gamla" Konica Minolta 5MP minikompakt. Blixten lade av efter en natt i regnet i Thailand 2008. Den har tappats i sten och golv 200 ggr. Ljudet lade av för 1 år sedan, metallskalet har blivit buckligt, displayen höll ut tills för 2 månader sedan då den slocknade. Men den tar märkligt nog fotografier fortfarande. Oavsett så var det dags att leta ersättare och jag började spana på billiga små kompakter. Hittade Nikon L20 till ett "vrakpris".

Visst, det här är det absolut billigaste som finns (nästan). Canon når inte ner till 600:- utan börjar bit ovanför. Men detta var trots allt en äkta Nikon för ynka 599:-. Snygg, liten och läckert vinröd. Den passar sonen! Och jag får lite Nikon experience tänkte jag. Jag har testat schyssta saker som 300s innan jag valde 7D och var ganska impad.

Igår fick han sin L20. Han är jättenöjd. Men jeeeesus. Vad är det för crap!?!? 3-tumsdisplayen har minst 40 döda pixlar. Och alla bilder visas sjukt överexponerade. I datorn visar det sig att den exponerat bättre, men långt ifrån bra. Menyer visas i en font som får Microsoft DOS 1985 att kännas modernt, grafik är på ABC80-nivå (när den finns - vilket den inte gör i någon modern bemärkelse), processorn är långsam och enkla operationer kan ta flera sekunder. Menylogik finns inte. Extrafunktioner - inga. Batterierna sögs ut efter 40 bilder (alkaliska standard). Alla bilder är överexponerade och skärpan suger. Den har hängt sig tre ggr på 2 dagar. Enda lösningen var att öppna batteriluckan. Knappar och reglage är i en grå plast med mycket billig look - macdonaldsleksaker upplevs som högkvalitativa i jämförelse. "Motion detection" är ett skämt, någon billig Nikonversion av IS tydligen. Värdelöst.

Sooo Crap. En gammal Sony Ericsson mobil gör betydligt bättre ifrån sig. Skulle skämmas om Canon levererade sånt här. :)

(ta det med en nypa salt och notera smileys, men ändå)
 
Senast ändrad:
Jag kommer att tänka på ett gammalt buddhistiskt ordspråk

"man får vad man betalar för"

Som du säkert hört förr...

Jag skulle tro att en välvårdad begagnad kamera hade varit mycket bättre jämfört med en sån billighetsvariant.
 
Nikon är väl knappast kända för att ha bra kompaktkameror. Det är ju snarare systemkamerorna som är deras gebit. Jag har en D300 som jag är mycket nöjd med. När det gäller kompaktkameror har Canon lyckats bättre än vad Nikon har gjort.
 
Måndagsexemplar? Ingen anledning att dra ner ett helt märke för.. då hade ju inget märke vart bra.
Att begära toppkvalitét för 599 kronor är väl lite sådär..? Kika på blocket, kan säkert hitta en schysst & robust kamera med några år på nacken för ett par ynka hundringar.

Nu citerar jag mig själv också.. kom åt fel knapp :p
 
Vad hade du väntat dig? Alla tillverkare utom de mest prestigefyllda gör skitprodukter, längst ner på prislistan. Sexhundra spänn får man ju för övrigt knappt den sämsta mobilen för (utan abonnemang alltså).

Kompaktkameror är i regel dynga. Även de ganska dyra. Det spelar inte så stor roll vad det är för märke, men visst finns det skillnader. Det man bör gå på är sensorstorleken och leta efter så litet zoomomfång som möjligt, samt hög ljusstyrka. Då kanske man kan hitta något som duger. Märket bör man sätt sist på prio-listan.
 
599 var ett "superpris". Modellen släpptes för drygt ett år sedan och såldes då för 1400, sen för 1200 fram till för några månader sedan (lägsta prisgrafen enl. prisjakt - dvs den sålde dyrare på andra ställen). Det fanns(/finns) otroligt nog en enklare modell, L19, som började på 1100, landade på 1000 och fortfarande finns till salu för 800:-. Den som betalat 1000+ för L19 (eller ännu mer för L20) inser nog inte att en ny kontantkortsmobil för hälften kan göra betydligt bättre ifrån sig. Utan AF. På alla ledder. Hrmpf! Dessutom går dom att ringa med ;o)
 
Senast ändrad:
Jag har varit i samma träsk och skulle köpa kamera som vi skulle ha lite här o där dvs. lätt att ta med sig...

Letade kamera runt en tusenlapp.. trodde ändå att vi var i 2000 talet och en kamera för de pengar skulle funka.. Skulle detta varit för 10 år tillbaka så skulle det varit bättre finnish på prylarna änn vad vi har idag.

Det har slutat med att vi har en Nikon D3000 och den som blev mest glad i huset var min son : )
 
Jag köpte min första digikamera 2008, en liten Nikon Coolpix S210. Betalade 200€ för den, men när jag kom hem märkte jag att jag skulle kunnat köpa den för en dryg hundralapp via nätet. Tycker att det är en hyfsat ok kamera om man tar den för vad den är - en enkel point and shoot kompaktkamera. Väldigt liten och behändig, den tar hyfsade bilder, har bra skärm och ett rätt snyggt användargränsssnitt. Kan steget ner till L20 faktiskt vara så stort som du säger?
 
Om varan är defekt så reklamera den, när det gäller UI så låter det som du köpte kameran utan att ens ha testat den ?

Personligen så köpte jag en Sony HX5 till frun, då Nikon aldrig imponerat mig med deras kompakt kameror.
 
Letade kamera runt en tusenlapp.. trodde ändå att vi var i 2000 talet och en kamera för de pengar skulle funka.. QUOTE]

Jag tror tyvärr att "gemene man" har väldigt låg standard när det gäller bilder (min erfarenhet). Det har inte förändrats för att vi är i 2000-talet. De är väldigt få fotografer med några krav som köper en kamera för 600 kr.
 
Jag har ägt själv, samt inhandlat till eget företag, ett otal kompakter samt gett råd och fått testa IRL - kort sagt har jag hyfsad koll sedan många år TROTS att jag också i princip anser att kompakter är oacceptabelt usla. Jag menar, betala 599 för en kamera, samma som en billig mobil eller en resehögtalare till iPod, då är det inte mycket man bör förvänta sig. Även om Nikon borde stå för något bättre, Canon har aldrig förfallit riktigt så.

Men att också ta flera tusen för något ytterst begränsat på grund av långsamhet och bristande bildkvalitet, det är väl än jävligare. Och upp till 6 000 för kameror som inte snuddar vid bygg- eller bildkvalitén på en DSLR.för 4 000 - det är...märkligt, kan man väl säga för att inte dra på sig anmälningar...

Nog! Jag skulle inte rekommenderat en Nikonkompakt heller, de har haft några dåliga år efter att i början av 2000-talet haft några vassa modeller. Segt segt segt har gällt även för s k prestandamodeller. Usel batteritid på de billigaste är känt. Nu har de i o f s senaste året blivit bättre på prestandasidan, men ändå.

Vet inte hur övriga i billiga lådan på MediaMarkt håller faktiskt, där brukar ju Samsung och Pentax slumpas ut för några hundralappar också. Pentax har i alla fall i många år stått för sämre bildkvalitet än konkurrenterna, så det är inget önskeköp i lådan heller.

Sedan Wilhelm, med all respekt:
- jag har när det handlat om min fotointresserade snart 7-åring resonerat så att barn har rätt till en hyfsad kamera också. Får de den segaste skiten på marknaden som tar en sekund på sig för att ta bilden, fyra-fem mellan bilderna och dessutom taskig bildkvalitet - då lär de ju ledsna på fotande rätt snabbt. Jag har köpt först en Canons insteg, ful som fan men hyfsad funktion. Och nu senast ett lådfynd på Fotomässan., en Olympus (med kristaller på fronten!) för 995, nedsatt över 1 000 kr. Dottern älskar den och den är hyfsat snabb och har OK bildkvalitet också (för en kompakt ;-) ) Men med all respekt för att alla har en budget att hålla.
 
En sak att - tyvärr - behöva påpeka är att Nikon inte tillverkar de flesta av sina egna kompakter utan har Sanyo (köptes väl av Panasonic för nån tid sen?) som är "Nikon's traditional compact contract maker" vilket säger en del på alla möjliga sätt.. kolla under Thom H's punkt "Coolpix": http://www.bythom.com/2009predictions.htm.
 
Det finns inga breda konsumentmärken som är topp rakt igenom.
Fiat äger ju Ferrari...utifrån det så skulle man kunna säga att Fiat egentligen är en Ferrarin, eller att Ferrarin man betalade dyrt för egentligen bara är en Fiat :)

Det sista man skall vara lojal mot är just kommersiella konsumentmärken, man skiter i vad som står på etiketten.
 
Skräp

Tror inte att det är så märkesbundet...köpte en canon för 1295 åt min dotter...kvaliten var bara skräp på den också...i och för sig så lastar jag inte Canon för det...man får ju vad man betalar för och måste nog som konsument också ifrågasätta vad man kan få för pengarna. mekaniskt är det nog bättre att köpa en beggad kamera som är rejälare byggd och kanske med lite färre pixlar, än en ny för lite pengar och en massa pixlar i plastskal.

/Magnus
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.