Annons

Nikon View NX2 vs. Nikon View NX-i

Produkter
(logga in för att koppla)

Osquar

Aktiv medlem
Hej

Har förstått att Nikon kommer "lägga ner" även View NX2 och ersätta den med View NX-i (finns att ladda ner från deras hemsida). Är det någon som har testat detta program? Några reflektioner jämfört med NX2? Tänker här på besvikelsen med NX-D som ersätter Capture NX2....

/Oscar
 
Jag har kört det nu sedan det släpptes. Det första som slår mig är seg uppdatering, går väääldigt trögt att bläddra, annars hyfsat trevligt gränssnitt. Den avinstallerar den gamla så det går inte att köra parallellt som med Capture NX.

Bra är att om du högerklickar på bild och väljer öppna med Capture NX-D så öppnar den rätt bild direkt. Gjorde du samma sak i View-NX öppnades bara mappen i Capture NX-D.

Tror jag kommer att avinstallera och köra på gamla View NX igen, en kan hantera mina kameror. Capture NX-D kan inte läsa filerna från D810 :(

Några funktioner som jag använde mest i C-NX2 var kontrollpunkter och de är borta.

Båda de nya är betydligt trögare att jobba i än de gamla, kanske finns det ett hack där ute så jag kan läsa in D810-filerna i C-NX2??? Då blir jag glad.
 
Suck....! Människan kan åka till månen, men inte göra nya programvaror bättre än de äldre.... Varför då göra om befintliga program??

Okej, då kör jag vidare med View NX2 och Capture NX2 (som tidigare, ty NX-D vägrar jag befatta mig med!!). Känns som att Nikon verkar bry sig allt mindre på denna punkt, vilket innebär att fler och fler Nikonister helt kommer gå över till Adobe (PS & LR)... Har själv "förberett" mig i och med att jag nu prenumererar på dess molntjänst och PS/LR.

/Oscar
 
Skulle väl gissa att de kommer att få upp farten på programmen vilket är det största irritationsmomentet för mig. Kontrollpunkterna försvann säkerligen pga uppsagt avtal med de som äger rätten till funktionen, finns att köpa som tillval till Lightroom.

Så länge man har kvar kameror som kan hanteras av de gamla programmen, behåll!!!

/Frode
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.