Annons

Nikon triggar eller?

Produkter
(logga in för att koppla)

mrberg

Aktiv medlem
Satt o läste på kamera&bild.se o blev lite konfunderad.. dom skriver så här ang SB-800 och SB-600..
"En kul funktion är att de fungerar trådlöst tillsammans med kameran. Tyvärr måste du då använda den inbyggda blixten vilket kan förfula en del bilder"

Jag har hela tiden trott(o tyckt)att den inbyggda blixten bara fungerat som trigger och jag har då aldrig sett något annat på mina bilder heller.. den skickar ju bara ut en signalblixt för att trigga dom externa blixtarna..har jag missat något eller?
 
Ja, tyvärr syns blixten i bild om man har en reflekterande yta med. Åtminstone med kombinationen D70 och SB-600.
 
jimh skrev:
Ja, tyvärr syns blixten i bild om man har en reflekterande yta med. Åtminstone med kombinationen D70 och SB-600.

Hur? Jag använder D70 med SB-600 och precis som Christian skriver triggar bara den inbyggda blixten - slutaren öppnar "en bra bit" efter att triggerblixten gått... Eller har jag missat något?
 
Har också märkt det; det blir ingen stor reflektion men den finns där. Det är väl något timing-dilemma skan jag tänka mig; att den måste blixtra så kort inpå exponeringen som bara möjligt.

Det finns ett tillbehör att köpa; en liten "vägg" man sätter framför inbyggda blixten som filtrerar ut allt utom infrarött vilket räcker för att trigga. Ofta räcker det dock med en pappersbit eller bara hålla handen framför.
 
Tyvärr syns Masterblixten även då SB-800 är master. (I detta fall är slavarna SB-800 + SB-600)

Med SB-800 som master kan den riktas bakåt. Något som ju tyvärr inte går med inbyggnadsblixten.
 

Bilagor

  • blixt-002.jpg
    blixt-002.jpg
    35.6 KB · Visningar: 900
Det är främst ett problem om man har högreflekterande ytor med i bild. Då riskerar man att få blänk. Är det bara människor och sånt i bild så syns det inget genom att blixten är så svag.
 
jimh skrev:
Det är främst ett problem om man har högreflekterande ytor med i bild. Då riskerar man att få blänk. Är det bara människor och sånt i bild så syns det inget genom att blixten är så svag.

Njaaa... Jag plåtade en kille mot en vägg och fick en ful slagskugga.
 
Visst så skickar den en liten "triggerblixt" men förstår fortfarande inte hur det kan synas eftersom blixten/blixtarna slår ut efter det..kanske har jag haft tur då att inte haft något högreflexelement i bild? kan däremot förstå att det kan synas om man sätter en extern sb-600/800 blixt på kameran.. då blir det ju en ganska mycket kraftigare "trigger" från den..precis som på bilden från Janne.. om du bara kör med kamerablixten i samma läge som på bilden hur mycket syns då?? syns det alls och är det samma typ av "trigger" när du kör med inbyggda eller med extern?

Mvh Christian
 
Det måste gå!

Jag har en broschyr från Nikon där de presenterar tillbehören, bland annat då blixtarna SB 800 och 600.

Där finns en bild på en tjej som håller en bukett framför sig. Hon har en blixt i nacken och en i buketten. Enligt bildtexten och illustrationen nedanför sitter det även en blixt på kameran (D2H) som endast fungerar som trigger.

Det måste med andra ord gå!

Kan inte hitta det i manualen bara.
 
Tyvärr så lyser den interna blixten under exponeringen. Om man kör nedbländat så är det oftast inget problem, men om man typ kör med full glugg och ljusstarkt objektiv syns det mycket tydligt. Beror på att den interna blixten endast lyser med den minsta effekten. Så fattar jag det i alla fall.

Klippte till en svart filmburk som jag nu klämmer på den interna blixten. :eek:)

/Johan
 
Provade på puben förra mfs-träffen.
Bländare 2.0 och 1/40s. Höll för interna blixten med handen på den högra bilden eftersom jag hade glömt filmburken hemma.

Hoppas att inte modellen misstycker publiceringen. :)

/Johan
 

Bilagor

  • internbilxt.jpg
    internbilxt.jpg
    39.9 KB · Visningar: 555
Med en SB-800 som master, kan masterns effekt ställas ner -3EV. Kanske det funkar även med interblixten som master?
 
Arleklint skrev:
Med en SB-800 som master, kan masterns effekt ställas ner -3EV. Kanske det funkar även med interblixten som master?

Jo men även om du ställer ner ev så torde det ju inte påverka något märkbart om du nu har något väldigt reflekterande i bild som du visade tidigare eller?
 
Med D200, inbyggd blixt som master, får man mindre än 1/128 del av blixtens kapacitet, trots att den är inställd på att vara "helt släkt".

Jag provade "i sann Janne anda", mot en spegel, den interna blixten satt till 1/128-del manuellt läge, samt det läge där den skall vara helt släkt(--). Jag fick mer ljus från 1/128 läget än från "helt släckt" läget. Så vi pratar inte mycket läckage, men helt klart finns det där!
 
får väl anse mig vara överbevisad i detta fall..tydligen är det samma sak med D200 också..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.