Annons

Nikon/Tamron makro - arbetsavståndshjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

mnilsson

Aktiv medlem
Funderar på att köpa ett av följande makroobjektiv:

Nikon AF Micro 60/2,8D
Tamron SP AF90MM F/2.8 Di Macro 1:1

Funderar lite på arbetsavstånden så tänkte kolla med er som har dessa vilket som stämmer. Min enkla beräkning: Arbetsavstånd ung. lika med närgräns minus objektivlängd. Då får jag:

Nikon: Längd 7,5cm, Närgräns 21,9cm => 14,4cm arb.avst.

Tamron: Längd 9,7cm, Närgräns 29cm => 19cm arb.avst.


Men om jag tittar på Tamrons PDF över alla deras objektiv så står det att arb.avst. är 9cm för 1:1 med ett 90mm obj. medan det är 25 cm med ett 180mm!

Nu undrar jag hur man räknar ut detta samt om ni vet vad de faktiska arbetsavstånden är för Nikon 60 och Tamron 90. Jag köper helre Nikonen men om arbetsavst. för 1:1 är på < 7cm så börjar jag tveka...

Stämmer det förresten att man med Nikon 60 får 1:1 i fullformat eller bara med Nikons digitala?
 
När man fokuserar ökar ju längden på objektivet.

Mitt Tamron (inte Di-versionen) blir ca 15 cm vid närgränsen + kamerans ca 5 cm = 20 cm. Vilket med en närgräns på 29 cm ger arbetsavstånd 9 cm.
 
lite fakta

Ska du fota insekter och annat rörligt är det en fördel med ett längre objektiv (tamrons 90 eller sigmas 150 är de två jag skulle rekomendera). Själv har jag sigmas 150 och tom med det kommer man så nära att man ibland skrämmer bort krypen, men längre brännvider är svåra att handhålla i makroområdet (kör alltid utan stativ vid insektsfoto då jag tycket man är chanslös med stativ om man har kort tid på sig) Skala 1:1 är den förstoringsgrad man får på filmen eller sensorn alltså ingen skillnad om du har mindre sensor än fullformat. Däremot uppnår du ju en större förstoringsgrad med mindre sensor eftersom det5 då bara behövs ett kryp på ca 22 mm för att täcka hela bilden vid närgränsen. Med en fullformatssensor behöver krypet vara 36 mm för att täcka hela bilden! Gillar du insekter kör på 90 eller 150 mm. Både tamronet och sigmat håller toppklass! Har lite nytagna insektsbilder tagna med sigmas 150 på min hemsida (klicka till månadens bilder här
Lycka till!
 
Tack för svaren. Är det någon som vet vad arbetsavståndet blir med Nikon 60? Hur mkt längre blir detta vid närgränsen?
 
Om detta är fallet förstår jag inte varför vissa i en del diskussioner utesluter Nikon 60 som insektsoptik. Jämfört med Tamron 90 verkar den ju mycket bättre i detta avseende åtminstonde... Verkar otroligt att man får 1:1 på 30 cm med en 60mm glugg. Kan detta stämma? Är inte närgränsen på > 21 cm - hur kan då arb.avstånd vara längre? Vad jag menar (om det nu inte heter arbetsavstånd) är avstånd mellan objektiv och objekt.
 
Ett bildstabilserat 70-200 eller 300 med eller utan telekonverter samt några mellanringar kan göra underverk.
 
Tack för inlägget men inte riktigt relaterat till frågan om avstånd från objektiv till objekt vid 1:1 med Nikon 60mm...
 
mnilsson skrev:
Om detta är fallet förstår jag inte varför vissa i en del diskussioner utesluter Nikon 60 som insektsoptik. Jämfört med Tamron 90 verkar den ju mycket bättre i detta avseende åtminstonde... Verkar otroligt att man får 1:1 på 30 cm med en 60mm glugg. Kan detta stämma? Är inte närgränsen på > 21 cm - hur kan då arb.avstånd vara längre? Vad jag menar (om det nu inte heter arbetsavstånd) är avstånd mellan objektiv och objekt.

Därför att avståndet mellan objektivets främre del och det man fokuserar på vid närgränsen är ca 8cm. Vill du hitta värden för närgräns brukar http://www.bhphotovideo.com funka bra. Avståndet tror jag är från sensorn till det du fotar.
 
Så Tamron 90mm har ett arb.avstånd på 9cm och Nikon 60mm ett på 8cm. Inte stor skillnad (annat än brännvidd, perspektiv...) Skarpa skall väl båda vara... Och båda har långsam och icke-tyst AF.
 
8-9cm låter jag vara osagt för jag fokuserade mot skärmen och uppskattade avståndet. Det är hur som helst för kort för insekter. 105mm nikkor har 31 cm mot nikkor 60mm som har 22mm. Ska du fota insekter så tycker jag du kan kolla på sigma 150mm om du vill har lite bättre avstånd.
 
Oavsett så ligger är ju arbetsavstånden otroligt lika för ett 60mm och 90mm objektiv (i detta fall åtminstonde). Känns inte helt lätt att välja mellan dessa två. Med de sista kommentarerna tycker jag att de verkar väldigt lika (förutom brännvidd/perspektiv).

Långsam AF
Högljudd AF
~ 9cm arbetsavstånd vid 1:1
Bra skärpa o bokeh. Antar att det inte är mkt vinjettering...

På min D50 passar nog nästan Nikon 60 bättre som porträtt glugg dessutom.

Har jag missat något? Kanske nypriset. Men man kan ju hitta beg. Nikon 60 för mindre än en ny Tamron.

Skiljer CA (kanske inget stort problem)?

Ångest... Inte lätt att välja.
 
säg vad du vill fota

Eftersom du ängslas lite över arbetavståndet så nämn lite vad du vill fota så kan vi ge dig mer råd. Eftersom det är lite olika uppgifter om arbetsavstånd så är det bäst att lyssna till praktiska råd av de som använt objektiven i fråga. (kan bero på vad i från man mäter). Själv använde jag 55 mm mikronikkor då jag fotade dia samt 105 mm micronikkor AF (version 1) och jag kan säga att jag aldrig tidigare fått bättre makrobilder än nu då jag använder 150 mm sigma och 1,6 crop kamera (20D).
 
Jag utesluter inte insekter etc men är i första hand intresserad av döda föremål. Skulle köpa Sigma 150 om det inte vore för det att det skiljer 2000 kr och att man i större utsträckning måste använda stativ.

Därav min initala fråga ang. just Tamron 90 och Nikon 60 som båda ligger i 3000 - 4000 kr intervallet (ny/beg spelar inte stor roll).
 
Helt klart bra priser! Då ligger ju dessutom Nikon 105 (ej VR) i rätt intervall. Hur ligger den jämfört med Nikon 60 och Tamron 90 i kvalitet och arbetsavstånd?
 
Varför "köper du hellre Nikon 60" än Tamron 90? Tamron 90 är lika skarpt, har bättre bokeh och ger bättre arbetsavstånd och kostar mindre. Som jag ser det finns det ingen som helst anledning att köpa Nikkor 60/2.8 om man inte MÅSTE ha kortare brännvidd, men då är ju Sigma 50/2.8 ett vettigare alternativ som man dessutom kan spara ett gäng slantar på.
60mm:n ger typ 5-6cm arbetsavstånd vid närgränsen och Tamron 90 ca 11cm. Man ska heller inte glömma att detta gäller vid närgränsen. Om Nikkorn har 5cm (vi tar bara ett exempel) och Tamronen 10cm vid närgränsen kommer alltid avståndet att vara det dubbla med tamronen vid samma utsnitt. Har du 50cm avstånd med Nikkorn kommer avståndet att vara 100cm med Tamronen. (Detta med reservation för att det inte stämmer till 100% då objektiven ändrar brännvidd beroende på fokuseringsavstånd.)
 
Det som talar för 60mm är att det är en trevlig brännvidd för porträtt. Sedan är Nikkor 60mm förbannat välbyggt. Men det är också en gammal modell.
 
Att jag hellre köper 60mm är precis för att den kan ersätta min nuvarande 50mm. 90mm är ingen brännvidd jag känner att jag saknar annars...

Och vad gäller priserna så tycker jag att en tidigare länk här i tråden slog lite hål på det resonemanget... 390 euro för Nikon 60 är mindre än Tamron 90 (åtminstonde i sverige - finns den billigt i tyskland också?).
 
Jag skulle gissa på att Tamronen finns billigare än de svenska priserna i tyskland ja (jag vet att Tamron 28-75 ligger ca en tusenlapp (25%) under de svenska priserna i tyskland iaf). Jag orkar dock inte leta upp något bra ställe. Jag är inte så bevandrad i tyska nätbutiker. :)

En annan fördel med längre brännvidder, som iofs har med perspektivet (som redan nämnts) att göra är att bakgrunden är lättare att få fason på.

Om du redan har en 50mm så kan du ju dessutom använda den bakvänd på en 90-105mm för att nå högre förstoringsgrader (ca 2:1). :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.