Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon svarar inte på knapptryckningar

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik Schalin

Aktiv medlem
Hej
Ngn mer som har varit med om att sin kamera inte svarar på några knapptryckningar?
Var ute med D800 när det var kallt.
Displayen la bara av.
Svarade inte på några knapptryckningar, förutom avtrycket.
Vald fokuspunkt låg i NV hörnet så fokusera fick jag göra manuellt.
Ratten för timer eller andra varianter funkade fint.
Så bilder blev det men inte den mängd jag ville.
Den har varit hos Nikon men jag måste ringa dem idag. Det står inte att de har gjort någon åtgärd.
2år och 11 månader...

"...svarar inte på några knapptryckningar..."
Är det inte bara displayen som inte visar din knapptryckningar pga att den har slocknat (inte ovanligt i kallt väder, dock inget som är fel eller trasigt, tekniken gillar helt enkelt inte kyla...)? Har du kollat i exempelvis sökaren om dina knapptryck har verkställts?

/Oscar

Som osquar skriver så brukar LCD-skärmar ha problem i kyla: de flytande kristallerna som är grundläggande för skärmens funktion tar oerhört mycket längre tid på sig än vanligt för att ställa om sig. Det kan i värsta fall ta flera minuter innan det inställning syns på skärmen. Lösningen är dock enkel: ta in kameran i värmen igen (med sedvanliga skydd mot kondens).

Det uppstår dock ett praktiskt problem om man vill ändra någon ovanlig inställning medan man är ute, och det tar 10-40 sekunder innan skärmen visar vad man försökt ställa in. Den enda lösningen jag kommer på är att antingen i förväg memorera alla grepp/tryckningar eller inte ändra något när man är ute. Inget av dem är särskilt attraktivt...

...
Är det inte bara displayen som inte visar din knapptryckningar pga att den har slocknat (inte ovanligt i kallt väder, dock inget som är fel eller trasigt, tekniken gillar helt enkelt inte kyla...)? Har du kollat i exempelvis sökaren om dina knapptryck har verkställts?

/Oscar

fokuspunkten (i sökaren?) skrev han ju att den var fast i nedre hörnet.

petter ...

Just precis, i förrgår använde jag min 800:a i några minusgrader, och fick uppleva att den släckte ner skärmen med jämna mellanrum....vet att det inte är ovanligt i kyligare klimat....tyckte bara att det var för "varmt" för att detta skulle hända då. De andra husen jag använt under längre tid har inte uppvisat den känsligheten. Troligtvis är den modellen lite känslig för detta.

Just precis, i förrgår använde jag min 800:a i några minusgrader, och fick uppleva att den släckte ner skärmen med jämna mellanrum....vet att det inte är ovanligt i kyligare klimat....tyckte bara att det var för "varmt" för att detta skulle hända då. De andra husen jag använt under längre tid har inte uppvisat den känsligheten. Troligtvis är den modellen lite känslig för detta.

Kan den ha blivit fuktig?
Varit ute i kyla, kommit in i fuktig inomhusluft, fukten kondenseras på den kalla kameran och tränger in. Nästa gång utei kylan spelar fukten sina spratt.

Medicin. Låt ligga länge inomhus utan objektiv så att all fukt kan dunsta bort.

Lååångskott!

Petter...

Skumt, har fotat mycket med D800 (och D810) i minusgrader, känner inte igen det där fenomenet.

Nej den svarar inte på några knappar när det inträffar.
AF ON
+- kompensering
Byte av program
flytta fokuspunkter
pil för att spela upp bilder

Nada!

Ja fuktig blír den ju. Iom att jag hänger den om halsen o stänger in den i jackan. tar fram den o fotar o sen tillbaka med den igen. minusgrader till 20 plus om vartannat.
O så andas man när man fotar...

Först funderade jag på batteriet, det är ändock 3 år. Men slutaren slog när man tryckte ner avtrycket. O det som bör dra mest ström o vägra först är slutaren.

När jag tänker efter så blinkar displayen till när man slog på och av den....

När jag lämnade in den på Scandinavian för skickning till Nikon så tvärvägrade den. O det var 2 dygn efter att man lämnat Åre.

Nikon sa idag att man kan få lite lustiga intermittenta fel om minneskortet får spel.
Skall ta med mig ett extra i helgen när jag åker med jobbet.

tacksam för alla uppslag, inte kul när man inte kan lita på grejerna.

Berätta hur man gör för att skydda mot kondens tack :)

När du varit ute på en fototur i kyla ska du förpacka kameran i något fukttätt innan du går in i värmen.
En plastpåse funkar. Eller som föregående skrev, låt kameran ligga kvar i sin väska och håll väskan stängd.
Låt sedan kameran ligga så till dess att den fått samma temperatur som rummet.

Omvänt ifall du är på resa i tropiskt klimat. Innan du lämnar ditt luftkonditionerade rum för en fototur packar du kameran tätt. Inte förrän den fått samma temperatur som luften utomhus kan du börja använda den.

Det är alktså växlingar från kall torr luft till varm fuktig dito som är risken.

Detta är den allmänna teorin för hur du skyddar kameran. Men väldigt få gör så, och väldigt få får problem med fukt. Jag gör aldrig så, och jag har aldrig haft problem.

Vi vet ju inte om det är fukt i din kamera. Det är fortfarande ett långskott. Men värt att undersöka.

Petter...

Fast jag håller inte med om att det skall orsaka detta problem.
Den gamla F5an krånglade aldrig. startade upp den häromdagen efter 5 år i träda, slutaren funkar klockrent.

Jag tycker att den skall palla med en dag i backen utan problem. Men det är sällan man får som man tycker.

Jag håller med om att använda de här kamerorna i lite tuffa miljöer. Och väska sinkar, det skippar jag om jag inte har fler prylar med mig. Håller inte kameran får jag väl ta den smällen. Jag skulle liksom bomma målet med att ha kameran med mig om jag la den i en väska. Iaf vid allmänna ögonblicksbilder. Transport är en annan sak.

Åker du slalom? Med all respekt: det låter inte så.

Älskar slalom. Har fotat mycket i alperna med systemkamera.

Se till att ha remmen jättekort så inte kameran flyger runt bara.

Ibland när vädret tillät körde jag med en tunn väst, den kan hålla kameran på plats och är öppen så man inte får fuktproblem. Inte för att jag tänkte på det men det var en positiv sidoeffekt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar