Annons

Nikon Speedlight SB-80DX

Produkter
(logga in för att koppla)

Newnoise

Aktiv medlem
Såg en Nikon SB-80DX på en lokal loppis. Är det en blixt som är något att ha nu för tiden? Funkar den överhuvudtaget på en modern FX kamera?

Har redan en extern blix (SB-700) men skulle vara kul att ha en till att leka med. Funkar det att utlösa den med hjälp av kamerans blixt?

MVH John

Den ska fungera i auto och manuellt läge, men i TTL läge endast med D1 och D100. Spänningen är digitalkamerasäker enligt Nikon.

Den ska fungera i auto och manuellt läge, men i TTL läge endast med D1 och D100. Spänningen är digitalkamerasäker enligt Nikon.

TTL-läget ska fungera med D2H/X(s) också. SB-80DX ska gå att ställa in som optisk slav, annars finns det ju små "fötter" att köpa billigt på ebay som har samma funktion, typ http://www.ebay.com/itm/Flash-Wirel...224528?hash=item3398a41e10:g:XRQAAOxyXzxTI7b8

Har för mig att det var den starkaste blixten i sortimentet när den kom, den kanske tom. är starkare än din sb-700?

Har hunnit prova lite fort med min D610 och det verkar funka fint . Går även att utlösa trådlöst med hjälp av kamerans blixt. Så 100 kr får man nog anse som ett riktigt klipp för blixten?

Lyckas utlösa SB-80DX med hjälp av den inbyggda blixten. Men får problem när jag även vill använda min SB-700. Då utlöses endast SB-80DX. har provat att ställa in olika grupper men får det inte att funka. Stänger jag av 80DX så funkar min SB-700.
Gör jag något fel eller behövs det någon annan lösning för att kunna använda båda blixtarna samtidigt?

Lyckas utlösa SB-80DX med hjälp av den inbyggda blixten. Men får problem när jag även vill använda min SB-700. Då utlöses endast SB-80DX. har provat att ställa in olika grupper men får det inte att funka. Stänger jag av 80DX så funkar min SB-700.
Gör jag något fel eller behövs det någon annan lösning för att kunna använda båda blixtarna samtidigt?

Olika grupper fungerar väl bara med CLS (SB-6/7/8/900)? Fungerar det om du ställer båda blixtarna på manuellt?

Olika grupper fungerar väl bara med CLS (SB-6/7/8/900)? Fungerar det om du ställer båda blixtarna på manuellt?

(Ursäkta sent svar!)

Nej funkar inte, även om båda blixtarna är inställd på manuell.

Funderar på någon form av radiostyrning. Skulle något sånt funka med båda mina blixtrar tror du: http://www.ebay.com/itm/3PCS-Yongnuo-2-4GHz-RF-603II-N1-Set-Wireless-Remote-Flash-Trigger-X3-for-NIKON-/251101734464?hash=item3a76d46640:g:yOcAAOSwR0JUTc49

De flesta radio-triggers borde fungera, men i manuellt läge. Jag har bara använt en liknande variant från elinchrome som fungerade bra.

Men det borde gå att använda båda dina blixtar som optiska slavar. Kan det inte vara så att CLS "är på" och kameran skickar ut en kommunikationsblixt som SB-80DX blixtrar på, som sen stör ut SB-700 som blixtrar till för tidigt? Eller något liknande, jag kan CLS för dåligt för att kunna felsöka teoretiskt.

båda skulle med största sannolikhet fungera fint med Yongnuo 622n och en 622 TX i blixtskon på kameran.

dock kommer du få styra SB-80DX manuellt medan SB-700 kan gå i TTL.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar