Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon + Sigma problem

Produkter
(logga in för att koppla)

jeens

Aktiv medlem
Hejsan, har lite oväntat problem med mitt Sigma 18-50 hsm på min d3100.
Skulle testa film funktionen och märkte då att autofocus inte funkar alls. Manuell focus - helt ok. Försöker jag använda auto så söker den fram-åter i oändlighet utan att få ens lite antydan till skärpa.

Vid "vanlig" fotografering är skärpan 110% rätt.

Nån annan som råkat ut för det?
Kan man månne skicka linsen på "justering" lr nån form av service?

mvh jens

Hejsan, har lite oväntat problem med mitt Sigma 18-50 hsm på min d3100.
Skulle testa film funktionen och märkte då att autofocus inte funkar alls. Manuell focus - helt ok. Försöker jag använda auto så söker den fram-åter i oändlighet utan att få ens lite antydan till skärpa.

Vid "vanlig" fotografering är skärpan 110% rätt.

Har du provat, om det går, att välja minsta mätfält för autofokus. Mät sedan på någon skarp kontur. Auotofokus har svårigheter i vissa lägen. Stort mätfält ger större problem. Kameran kan då lägga skärpan på fel ställe. Se därför alltid till att kameran mäter där du vill att skärpan skall vara./K

Jajjemänn har testat "ALLT" men inge focus alls.
Hade kameran på stativ, focuserade manuellt, växlade sen till autofocus men samma resultat ändå. Kan knappt urskillja om man filmat en älg lr ett kylskåp, så pass illa är det...

mvh jens

Hmm, det är en annan sak som skulle kunna vara orsaken till ditt problem. Din Nikon D3100 klarar inte av att fokusera (automatiskt elller manuellt) under själva filmingen, utan enbart INNAN videofilmningen har startat. Sedan är fokus låst på detta ett och samma avstånd under hela filmningen därefter.

Ifall det är detta proglem du har, så är det förstås inget fel på din kamera. Den klarar helt enkelt inte mer än så. I själva verket så finns det INGA DSLR-kameror på marknaden från något märke, som klarar att fokusera även under själva filmingen.

Sonys A33/A55 translucent systemkameror då?
Jovisst, dessa klarar autofokus under hela filmningen, och det är de ännu så länge helt ensamma om. Men de är ju förstås inga DSLR-kameror heller, de är av en ny typ som Sony kallar för SLT-kameror. :)

Det kan vara så att ditt objektiv behöver ny firmware.

Min Sigma 10-20 behövde skickas in till Tura för uppdatering av vissa saker eftersom autofokusen inte funkade i liveview med Nikon d7000. Uppdateringen kostade inget.
Bara ett litet tips. Ring och prata med Tura.

mvh
/chi

Tack alla!
Skall testa att få ny firmwere så bör felet va avhjälpt.

Att 3100 inte ska kunna focusera under filmning tycker jag verkar mysko, om jag använder mitt nikon 35mm så funkar ju focus kalasfint även då jag flaxar runt med kameran och på så vis behöver "omfocusera", även den focusruta som ses på skärmen blinkar som att den ändrar focus då jag byter avstånd på det jag filmar. Är dock lite osäker på det hela så imorrn ska jag testa ordentligt, är ju inte ofta jag filmar med kameran ändå,,,

mvh jens

OK, det du skriver indikerar att D3100:an är försedd med kontrastdetekt-AF, och därmed kanske skulle kunna klara av autofokus även under filmning, men LÅNGSAMT och under förutsättning att det handlar om ett i stort sett stillastående motiv). DSLR-tillverkarna har ju väldigt många objektiv på sina program, men i princip är inga av dessa designade för att arbeta med kontrastdetekt-AF system, utan är förstås optimerade för det vanliga fasdetekt-AF-systemet.

Nackdelen med detta är att kontrast-AF-tekniken tyvärr är VÄLDIGT långsam även vid enkla, stillastående motiv, och att följa rörliga motiv klarar dessa CD-AF-system (som några DSLR-kameror idag är försedda med) nära nog inte av alls.

När jag i mitt första inlägg ovan skrev att det inte gick att få autofokus i LV-läget, så menade jag att D3100 inte hade någon snabb fasdetekt-AF i liveview-läge. Vill man ha rimligt snabb AF, så är enda möjligheten att använda sig av en "riktig" videokamera (eller någon av Sonys SLT-kameror förstås).

Läste någonstans om någon som hade testat D3100:ans CD-AF snabbhet, och den tog flera sekunder på sig (dvs var 10 gånger långsammare än PD-AF). T.o.m. MYCKET långsammare än billiga, slöa digitala kompaktkamerorna !
.

Senast ändrad:
Visst är det så att dagen foto kameror e rätt usla på att filma, i princip som att fota med sin videokamera som ju faktiskt går på vissa modeller.
Focusen är ju väldigt seg och dessutom hörs ju focusmotorn då den arbetar.
Gjorde ett test med mitt nikon 35/1,8 idag, där ser man klart bristen i "videofunktionen" jämfört med tex mobiltelefon. Ett par
länkar;
d3100; http://www.youtube.com/watch?v=mURa3y77JKA

nokia n8; http://www.youtube.com/watch?v=3nuGa1F0Cug

Misstänker det nog inte kommer att bli fler filmer med 3100án men nu har man ju testat iallafall ;-)

mvh jens

ANNONS
Spara upp till 11400 kr på Canon-prylar