Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Nikon SC-17 TTL-förlängingskabel
- Trådstartare jacobk
- Start datum
picturethis.se
Aktiv medlem
Jag använder 2st (förlängd) till min D100 och SB-800, det funkar finfint!
Däremot var det nåt strul med min tidigare SB-80DX...
Däremot var det nåt strul med min tidigare SB-80DX...
picturethis.se
Aktiv medlem
Ja just ja, det var ju det du frågade...Jo, det har funkat fint. Men jag har i ärlighetens namn inte gjort massa tester.
Då jag använt det , har det funkat.
Jag använder oftast synk på andra ridån, som en mjukare upplättning i dagsljus/utomhus.
Då jag använt det , har det funkat.
Jag använder oftast synk på andra ridån, som en mjukare upplättning i dagsljus/utomhus.
picturethis.se
Aktiv medlem
Genom softboxen, mest. Med fägar filtet i. Stark sol och mycket mygg.
Jag hade kameran på stativ. Blixten på ett enbensstativ som jag vinklade ut från min höft.
Samma sätt när jag knatade runt utan stativ för kameran.
Jag hade kameran på stativ. Blixten på ett enbensstativ som jag vinklade ut från min höft.
Samma sätt när jag knatade runt utan stativ för kameran.
picturethis.se
Aktiv medlem
Jo, för att få en kul effekt, eller bara en varmare ton i bilden, klipper jag till en bit plastfilm (sådan man använder till HMIer/B-ljus vid film/TVinspelning) och lägger i alt. tejar fast (gummisnodd) softboxen.
Då får själva blixtljuset en färg.
Nu senast jag gjorde detta togs bilderna strax efter att solen hade gått ner. På bilden kan man tro att några få ljusstrålar finns kvar (blixtljuset)
Men var kreativ!
Blåfilter, grönt, randigt!
Då får själva blixtljuset en färg.
Nu senast jag gjorde detta togs bilderna strax efter att solen hade gått ner. På bilden kan man tro att några få ljusstrålar finns kvar (blixtljuset)
Men var kreativ!
Blåfilter, grönt, randigt!
picturethis.se
Aktiv medlem
Jag sitter vid fel dator, inget PS här, men jag kan kanske maila dig en bild som är stor?
Strax
Vad har du för mail?
Eller maila mig på [email protected]
Strax
Vad har du för mail?
Eller maila mig på [email protected]
picturethis.se
Aktiv medlem
Du, det har jag faktiskt aldrig tänkt på, kanske sprider den ljuset bätte?
Till SB-800 ingår även ett par filter för att underlätta fotografering i lysrörsljus, bla.
Vitbalansen kan ju vara lite klurig ibland...
Till SB-800 ingår även ett par filter för att underlätta fotografering i lysrörsljus, bla.
Vitbalansen kan ju vara lite klurig ibland...
Hassan
Aktiv medlem
Lionheart skrev:
Tack Adam!
Sedan undrar jag vad det är för skillnad på en vanlig omnibounce som jag äger sedan innan och den nya räfflade "diffusion dome" som hänger med i SB800 blixt-paketet? Är det någon skillnad?
Den som följer med passar exakt på huvudet och sluter en liten switch när den sitter på så blixten vet att den sitter där. Då ställer blixten in sig för vidvinkel.
maxzomborszki
Aktiv medlem
Själva blixten gör nog inte så mycket egentligen. Den stänger av möjligheten att använda zoomen på blixthuvudet om du inte explicit går in i menyerna på blixten och slår på det igen.Lionheart skrev:
Okej, då ställer den in sig på vidvinkel? Vad innebär det för blixtens ljus?
Sen antar jag att blixten använder detta i sin logik för ljusmätning också, men jag tvivlar på att resultatet skulle skilja mycket från att bara diffusera med en gammal omnibounce. Det är ju fortfarande TTL-mätning.
Själva meningen med en diffusion dome/omnibounce är just att sprida ljuset mer än vad blixten normalt kan göra. Sprider du ljuset kommer du få mindre direkt ljus på motivet och mer ljus som går ut i omgivningen (och eventuellt studsar tillbaka på motivet).