Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon SB-R1, trådlöst närbildsblixtkit ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bokeh

Aktiv medlem
Finns det någon som testat detta system, och då gärna med 105VR ?

Det måste ju vara (om jag fattat rätt) helt fantastiskt att fota makro på frihand med ett sådant system om nu blixarna orkar lysa ut motivet på väldigt nedbländat objektiv.

Jag har en SB-600, den kan man väl också låta vara med i leken på en D200, för den inbyggda blixten kan väl styra den trådlöst om jag fattat rätt ?

Hur som helst så verkar det vara ett väldigt spännande system, att fota makro med stativ är ju ingen höjdare direkt, med blixtsystemet är man ju inte så beroende av solen heller eftersom man kan belysa motivet efter eget önskemål med tex. flera blixtar.

Jag hade tänkt mig ett litet bordstativ eller makrostativ med SB-600'an på som man lätt kan placera i den vinkel man önskar och sedan köra på frihand med kamera och SB-R1.

Det skulle vara väldigt intressant att höra erfarenheter från dom som äger systemet, jag har letat över hela nätet efter information av användare, men det finns konstigt nog inte mycket att hitta där.

Tycker det är lite märkligt faktiskt, många verkar gilla att fota makro men dom flesta harvar tydligen med stativ när vädret tillåter, för tex insektsfoto mm måste väl ett blixtsystem vara att föredra, speciellt då man kan köra ett sådant på snabbare tider med kraftigt nedbländade objektiv.

Hoppas verkligen på svar, även från dom som inte har det men som är intresserad utav att diskutera ämnet.

/kent

Jag har ett R1C1 och tycker att det fungerar riktigt bra. Har dock bara använt det inomhus med fotografering av prylar än så länge.

AFS105/2,8G VR tycker jag är för tjock och klumpig att hålla i så den ratade jag.

Ett tips dock: Använd inte objektiv med filtergänga i plast! Det håller inte.

/Erik

Jo en sak till. De små SB200 kan behöver ju inte sitta på ringen frampå objektivet. De går bra att ställa på bordet, ha på stativ etc. Perfekt som effektblixtar vid porträtt och produktfoto.

/Erik

Hej!
Jag har kört med R1C1 ett tag och jag tycker att det är ett suveränt paket. Det fungerar mycket bra med både 105 VR och Nikons 60 mm makro (observera dock att det är bäst att skaffa en adapterring UR-5 till det senare för att inte belasta den utskjutande delen av objektivet).

Här finns några bilder tagna i huvudsak med R1C1 samt 105 VR eller 60 mm makro. I en del fall har jag även använt en fristående SB800 för att fylla på med litet ljus bakifrån:

http://www.serpentum.com/may2007

När man fotograferar sådana här små och ofta rörliga kryp får man alltid många missslyckade bilder, men tack vare Nikons utmärkta system för TTL-mätning slipper jag i alla fall få så många felexponerade bilder,

Hälsn
Henrik

Härliga kryp Henrik, är det en Diamant Phyton på bilderna ?

Väldigt vacker är den i allafall.

Nu blev man ju mer sugen på systemet, är det någon som kan bekräfta om den inbyggda blixten kan fyra utav en SB-600 fristående tillsammans med SB-R1 eller måste jag ha en SB-800 ?

/kent

Bokeh skrev:
Härliga kryp Henrik, är det en Diamant Phyton på bilderna ?

Väldigt vacker är den i allafall.

Nu blev man ju mer sugen på systemet, är det någon som kan bekräfta om den inbyggda blixten kan fyra utav en SB-600 fristående tillsammans med SB-R1 eller måste jag ha en SB-800 ?

/kent

Jo, visst är det diamantpyton! Tobbbe, som syns på en del av bilderna, har lyckats ge sina avelspar sådanda betingelser att de förökar sig bra.

Som jag förstått det hela fungerar SB-600 på samma sätt som SB-800 i slavläge, så det ska nog fungera. Jag köpte mina SB-R200 i det som kallas "Commander Kit" dvs där ingår styrenheten SU-800 med vilken det är enklare att ställa in blixtarna relativa styrka än att gå via kamerans menysystem.

/henrik

amaster skrev:
Jo, visst är det diamantpyton! Tobbbe, som syns på en del av bilderna, har lyckats ge sina avelspar sådanda betingelser att de förökar sig bra.

Som jag förstått det hela fungerar SB-600 på samma sätt som SB-800 i slavläge, så det ska nog fungera. Jag köpte mina SB-R200 i det som kallas "Commander Kit" dvs där ingår styrenheten SU-800 med vilken det är enklare att ställa in blixtarna relativa styrka än att gå via kamerans menysystem.

/henrik

Ja jag har förstått det efter lite läsande på DP, det är nog en stor fördel att kunna ställa in styrkan på blixtarna inviduellt via SU-800'an.

Man får väl gräva djupare i pluskan då, som alltid :)

/kent

Bokeh skrev:
Ja jag har förstått det efter lite läsande på DP, det är nog en stor fördel att kunna ställa in styrkan på blixtarna inviduellt via SU-800'an.

Man får väl gräva djupare i pluskan då, som alltid :)

/kent

Du får ju dock två blixtar och kontrollenhet för mindre än vad du får ge för enda diamantpyton...

/henrik

amaster skrev:
Du får ju dock två blixtar och kontrollenhet för mindre än vad du får ge för enda diamantpyton...

/henrik

Så sant, själv har jag länge varit sugen på en Jaguarphyton.

Jag hade en Rysk Råttsnok som tyvärr dog förra året, trevlig nybörjar orm, men det är ju Phytons som gäller :)

/kent

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar