Annons

Nikon Sb-700 missar vid seriebildtagning

Produkter
(logga in för att koppla)

Sebastian Palm

Aktiv medlem
Hej! Som ni ser på rubriken så har jag lite problem med min Sb-700. Jag använder den tillsammans med min Nikon D2x. och när jag fotar en vän som åker skateboard på kvällen så gillar jag att experimentera med seriebildtagning för att sedan klippa ihop flera exponeringar och på så sätt få t.ex. 10 st bilder på honom på olika delar av motivet.

Nu kommer vi till problemet! Jag fotar med blixen i TTL läge då jag inte riktigt lärt mig att använda Manuellt ännu. Då jag använder min D2x i "high speed crop mode" det vill säga 7 bilder per sekund, så missar blixten väldigt många utav bilderna.. eller ja, blixten utlöses helt enkelt inte, vad kan detta bero på? klarar inte blixten av så pass många bilder i en serie på grund av sync hastigher eller liknande eller gör jag något annat fel?

Mvh Sebastian!
 
Det är nog som stenlund säger. Blixten behöver 1-2sek att ladda om det blixtrat ordentligt.

OM du inte kör på låg blixt effekt. Men då måste du ställa in blixten på manuell och sedan prova dig fram till lagom styrka.

Vilken slutar tid kör du med? Kör du manuellt eller P A ?
Du kan inte köra snabbare än 1/200.
Men om du kör 7bilder i sekunden blir det nog svårt i alla fall.

MEN då finns det en annan lösning. Som nästan är samma sak. inte riktigt.
Du vill ju ha många bilder där han är på olika ställen i ett hopp kanske.

Du kan få en bild men kompisisen på flera ställen i luften om du använder intervall blixt. Minns inte exakt vad det heter men du måste ta fram bruksen. Finns många möjligheter.

Googla lite på Joe mcnally. Köp hans bok som heter blixtfotografering med en kille på framsidan med brinnade "pinne"
http://www.bokus.com/bok/9789163609589/blixt-fotografering-i-kamerablixtens-ljus/
 
Tack så mycket för dom otroligt bra tipsen! Skall plocka fram bruksen och kolla på det där med intervall blixt! Vet du om boken har mycket tips på inställningar och tekniker och så, eller är det snarare "såhär och vid dessa tillfällen använder du blixten som bäst"?

Återigen, tack för att ni tog er tid :)
 
Nja han beskriver hur han gjort för att ta en bild som visas.

Youtube klippet du såg är med i boken. Bilden alltså inte klippet haha.

Läs allt du hittar om Hot shoe flash så behöver du inte boken. Jag köpte den för några år sedan tyckte den var bra.
 
SB-700 har inget läge för intervall/"repeating" blixt. Jag upplever precis samma sak när jag kör med 8bps. Det beror helt enkelt på att blixten inte klarar av att avfyras särskilt många gånger under en uppladdning, beroende på hur hög styrka man har. Är det väldigt mörkt ute så kommer blixten försöka använda hög styrka och då klarar den inte att blixtra kanske mer än 3 gånger.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.