Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon SB-24 Diffuser

Produkter
(logga in för att koppla)

Snuda

Aktiv medlem
Hejsan!
Tänkte dela med mig av "min" egengjorda diffuser till blixten Nikon SB-24.

Du behöver:
*Sax
*Tejp
*Lagom tjockt papper (svart är snyggast)
*Bakplåtspapper

*Klipp ut två bitar ur det tjocka pappert. Måtten är 3cm brett och 30cm långt. Ta den första biten ur det tjocka pappert och "snurra" runt blixthuvudet och få det lagom åtsittande. Tejpa så att det håller (dock inte på blixten).

*Tag ett ark bakplåtspapper och vik dubbelt och sen dubbelt igen så det bildar en kvadrat och är fyra lager tjockt.

*För enkelhetens skull kan man tejpa i sidorna på arket så det håller sig som en bit.

*Lägg din blixt rak lång på ditt bakplåtspapper 3cm in på ditt papper, rita av.

* Vänd blixten så att huvudet på blixten är rakt ner mot arket, rita nu av det.

* Lägg ner blixten så att att den ligger spegelvänt mot den första markeringen, rita av.

* Lägg blixten på sidan, mot den andre markeringen du gjorde, och rita 3cm ner.

* Gör samma som ovan fast spegelvänt på andra sidan.

Klipp nu ut yttermarkeringarna så att det bildar ett slags kors. Vik ihop det och sätt det på det svarta pappret som sitter runt blixten och tejpa fast det.
Ta nu den andra biten tjocka papper och "snurra" runt den runt bakplåtspappert och tejpa. Nu har du fått en snyggare ram runt bakplåtspappert.

Nu ska du ha en fullt fungerande diffuser till din blixt! Hoppas att du har haft nytta av tipset!

Här kommer bilderna

Snabba ni är på att titta :D Skulle precis lägga in dom :D

Här ser ni hur man ritar ut bakplåtspappert.
Hur ni tejpar på bakplåtspappert på det tjocka pappert förstår ni nog utan bilder. Annars får ni säga till!

Bilagor

• diff.jpg
    diff.jpg
    51.6 KB · Visningar: 319
Re: Här kommer bilderna

Snuda skrev:
Snabba ni är på att titta :D Skulle precis lägga in dom :D

Här ser ni hur man ritar ut bakplåtspappert.
Hur ni tejpar på bakplåtspappert på det tjocka pappert förstår ni nog utan bilder. Annars får ni säga till!
Jag ska bara springa och hämta mitt mikroskop.

Vad jag ser sitter pappret för nära blixten och det kommer inte göra mycket nytta. För att det ska göra nytta ska pappret komma längre ifrån ljuskällan.

Små bilder

Jag ser att dom blev jättesmå, men jag kunde inte göra som större. Då blev dom inte godkända i forumet, och jag förstår inte hur man ska lägga in flera bilder i samma inlägg.

Re: Små bilder

Snuda skrev:
Jag ser att dom blev jättesmå, men jag kunde inte göra som större. Då blev dom inte godkända i forumet, och jag förstår inte hur man ska lägga in flera bilder i samma inlägg.
Lägg in flera inlägg med bara en . i varje.

Re: Re: Små bilder

Robin Gyllander skrev:
Lägg in flera inlägg med bara en . i varje.

Tänkte att det blev för många inlägg. Men om man läser infon ovan så kan man väl ändå ha hjälp utav bilderna, man ser ju ändå vad dom föreställer. Och jag kan maila dig bilderna om du vill. Skulle fler påpeka att bilderna är för små så lägger jag upp dom i var sitt meddelande.

Ha det gott!

Re: Re: Re: Små bilder

Snuda skrev:
Tänkte att det blev för många inlägg. Men om man läser infon ovan så kan man väl ändå ha hjälp utav bilderna, man ser ju ändå vad dom föreställer. Och jag kan maila dig bilderna om du vill. Skulle fler påpeka att bilderna är för små så lägger jag upp dom i var sitt meddelande.

Ha det gott!
Nej du behöver inte maila jag fattar principen. Men jag tycker ändå att den verkar vara för liten för att göra nytta. Desto större ljuskälla desto mjukare ljus.

Robin Gyllander skrev:
Vad jag ser sitter pappret för nära blixten och det kommer inte göra mycket nytta. För att det ska göra nytta ska pappret komma längre ifrån ljuskällan.

Man får testa sig fram helt enkelt när man gör sina DIY saker :) Om man inte är nöjd är det ju bara att göra den lite högre, man kan ju lätt mäta ut med en linjal så man får den höjd man vill ha från blixten.

Prova gärna med vita halvgenomskinliga plastmappar, som man kan köpa nästan varsomhelst. Håller bättre är bakplåtspapper. Men tänk på att tid är pengar, kanske det är lönt att lägga 300:- på en riktig diffusor?

Mvh Niclas

bågenheim skrev:
Prova gärna med vita halvgenomskinliga plastmappar, som man kan köpa nästan varsomhelst. Håller bättre är bakplåtspapper. Men tänk på att tid är pengar, kanske det är lönt att lägga 300:- på en riktig diffusor?

Mvh Niclas

Det är ju en lösning, men det verkar vara ett mycket svårare material att jobba med. Tänkte på formen på en diffusor.
Det är väl egentligen alltid mer lönsamt att köpa saker, men det är ju samtidigt väldigt skoj att fixa lite själva :)

Håller fullständig med att det är roligt som attan att kunna göra sina egna prylar. Tipset om plastmappar fick jag i detta forumet, verkar inte vara omöjligt. Viker och häftar ihop, sen kan man ju lägga in färgade filter om man vill.
Lycka till!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar