Annons

Nikon rem

Produkter
(logga in för att koppla)

dentasinned

Avslutat medlemskap
Hallå. Jag har en undran. Jag har letat på nätet här en längre tid efter en rem som man skulle kunna knyta fast i ena handleden,slället för att vira den vanliga remmen "15"varv runt handen. Jag vill nämligen oftast fota utan att ha den runt halsen vilket känns och är mindre fritt.Det jag hittade som var en Nikon Handlovsrem AH-4,men det finns inte direkt nån info om den tex när å hur man ska använda den??? Och den är ju inte gratis heller, finns det andra märken kanske?
Få se om det är nån somhar lite tipps?

mvh dennis
 
Jag har tre olika märken, men favoriten är Nikons AH-4. Den är helt enkelt skönast och lättast att ta av och på. Jag skrev om dessa tre i en tidigare tråd. En bit ned i tråden hittar du text och bilder på samtliga modellerna.

Efter att jag införskaffade mina har jag stött på ytterligare en eller två modeller från tredjepartstillverkare, som ligger någonstans mellan min Hakuba och Nikon i utseende och funktion och ungefär som Hakuban i pris.

B&H Photo i New York har dessa i sitt sortiment. Det behöver inte bli så dyrt att beställa även om du måste betala frakt och moms.
 
Huvva! Tusen spänn för en så simpel grej! Skulle gärna ha en sån, men det blir nog till att slöjda en liknande själv, alternativt sticka en rånarluva.
 
A&T Phototech i Sverige har nog lösning på ditt problem:
http://www.atphototech.se/optech/optech.htm
Bläddra ned till ungefär mitten på sidan till en produkt som heter GOTCHA för 159 riksdaler. Ser riktigt skön ut.
Behöver du en snygg designad armrem i rejält läder med handinpräntat mönster kan du kontakta mig via medlemsfunktionen, det råkar vara en specialitet jag behärskar, men jag är dyr.
 
Det var sannerligen bättre. Verkar lite otymplig bara. Men det borde inte vara så svårt att göra en själv och sätta fast i stativgängan och ena remfästet...
 
Skillnaden mellan de tre jag har och OpTechs Gotcha är att den senare är en ren fångrem, jag tvivlar på att den är särskilt bekväm att gå omkring en liten stund med kameran dinglandes i remmen. Däremot är det nog ganska praktiskt om man är på ställen där man inte kan lägga ned kameran när man ska fiska upp något ur fickan eller så, eller om man är rädd att tappa den i backen.

Med Hakuba och Nikons handlovsremmar kan du faktiskt släppa kameran med handen och den sitter kvar vid handflatan. Det är ganska vilsamt att gå runt med den på detta sätt om man inte har för stor glugg eller stor blixt fastsatt. Zing som jag har har lite sämre passform och låter dig inte släppa på samma sätt med de kameror jag har testat den med.
 
Nej, gubevars för att gå med kameran dinglande i gotcha remmen på så vis. Finns liten risk att man dinglar kameran i nå't då kanske och så kanske det blir en onaturlig belastning på armen som blir jobbig.
Jag tänkte mer utifrån min egen situation, kör med närmaste konkurrents handlovsrem och håller kameran greppad hela tiden och gotchan skulle då bara vara som en "failsafe" t.ex om man snubblar till eller så och tappar greppet. Jag kör handlovsgreppet ganska löst. Vid längre transportsträckor till fots så bär jag ibland kameran hållandes i själva handloven.
Din AH4 ser dock ut att vara riktigt skön och jag skulle gärna prova en sån på lång skogsvandring.
Hrm hrm utifrån det jag ser på dina bilder skulle jag nog kunna göra en egen ganska lätt men jag är ju så jevla lat alltså;-)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.