Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon program på Windows 2003

Produkter
(logga in för att koppla)

Lionheart

Aktiv medlem
Jag körde igång min Windows 2003 maskin för ett par timmar sedan och upptäckte till min fasa att Nikon programmen View och Capture inte gick att installera. Jag kom runt det genom att sätta setup filerna i kompabilitetsläget Windows XP och lyckades installera programmen. Därefter satte jag de respektive exe filerna också i komp.läge och nu fungerar dom "nästan" perfekt.
Har inte testat alla funktioner.

Nu till det jag inte får igång. När jag är inne i Nikon View och klickar på Tools ---> Launch Nikon Transfer så får jag upp ett felmeddelande och den ber mig installera om programmet (vilket inte hjälper). Jag har även testat att köra igång programmet via exe filen direkt men då får jag felmeddelande. (lyckades få igång det en gång men sen kraschade det plötsligt).
Filen till Nikon Transfer heter NkvAcqu.exe och ligger i Nikon View katalogen. Har satt den i komp.läge genom högerklick och på fliken Kompabilitet/Compability.

Jag har också märkt att Nikon Capture Camera Control inte hittar min kamera trots PTP satt i kameran.

Nu är jag inte säker på att någon här kör Windows 2003 men jag chansar. Eventuellt kan jag posta till Nikon Support men eftersom dom inte verkar stödja Win2k3 så lär man inte få något bra svar från dom.

Tack på förhand!

Mvh
Dennis
 
Hejsan!
Varför i hela friden använder du ett serveroperativ??? Har lite svårt att förstå varför du kör desktopprogram på ovanstående serverplattform. Varför inte bara använda XP?


/Micke
 
Det finns flera anledningar till detta. En anledning är att jag använder Windows 2003 till en serverprogramvara och lite server-program.
En annan anledning är att Windows 2003 är oerhört mer stabilt än Windows XP både vad det gäller säkerhet och drift.

Är man en vanlig konsument så finns det ingen anledning att köra Windows 2003 men är man data-guru och jobbar med det dagligen så finns det betydligt fler plus än minus.

Att dubbel-boota två operativ på samma maskin orkar jag inte med för då innebär det dubbelt av allt. Favoriter, Mail, cookies, program osv.

Så ni andra där ute som kör Win2003 får gärna finna en lösning på ett delikat problem.
 
En annan anledning är att Windows 2003 är oerhört mer stabilt än Windows XP både vad det gäller säkerhet och drift.
Njae, säkerhet kan jag gå med på men driften är ju beroende av datorn. Men menar du överlag att den klarare vidare spridd hårdvara bättre så kan det nog gå. Men att bli mer stabilt än att man inte behöver stänga av datorn mer än någon gång i månaden kan jag nog leva med min dåliga stabilitet. Jag har inte testat om den klarar längre än så dock.

Du skulle ju kunna testa vm-ware och trycka in en XP installation via den. Ser inga hinder varför det inte borde fungera.
 
Nej, givetvis beror det på vad man ska använda datorn till. Ska man köra serverapplikationer så är det självklara valet Windows 2000 Server eller Windows 2003.

VM-ware är ett alternativ men jag tror säkert man kan komma runt det på något vis. Ofta kan en programmerare skriva om koden lite i exe och dll-filerna så är det fixat men ibland finns det en workaround som när jag satte installationsfilerna i komp.läge. Nu fungerar ju det mesta men som sagt inte riktigt allt.

Vet någon ett annat sätt att få över EXIF Maker Note till IPTC fältet som man kan göra med Nikon Transfer? (se denna tråd: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=24740)
 
Är man en data-guru har man väl flertalet datorer? ;-)

Eller varför inte iaf flera operativsystem på samma burk, eller emulerningar?

Mvh
 
Senast ändrad:
Flera burkar har jag men man jag har inget behov av att använda flera till Windows plattformar.
Men jag behövde inte lektioner i hur jag ska använda systemen eller huruvida Windows 2003 är sämre lämpat för dekstop-applikationer eller inte. Frågan var hur man får igång Nikon programmen fullt ut i Windows 2003.

Vill ni diskutera annat så föreslår jag att ni startar en sådan tråd i det fria forumet eller i VS forumet.
 
mja, du är lite stöddig nu tycker jag och jag tappar snabbt lusten att försöka hjälpa dig när du antar en sådan attityd. Jag har jobbat med datorer i 15 år nu. W2k3 har jag jobbat med i snart 2 år nu. Serveroperativ är normalt inte gjorda att köra vanliga desktopprogram. Mycket går att köra men absolut inte 100%. Det är all hjälp du får av mig.

Lycka till

// Micke
 
Hej.

Du svarade på din fråga i första inlägget när du skrev om supporten "men eftersom dom inte verkar stödja Win2k3 så lär man inte få något bra svar från dom."

Funkar inte programmet på operativsystemet och tillverkaren aldrig sagt att det ska göra det heller...


Mvh

Tobias
 
Michael Gunnarsson skrev:
Hejsan!
Varför i hela friden använder du ett serveroperativ??? Har lite svårt att förstå varför du kör desktopprogram på ovanstående serverplattform. Varför inte bara använda XP?

Jag har väldigt hög tröskel när det gäller irritation över foruminlägg men när man får ett sånt här svar (se citat ovan) på min fråga om hur jag ska få igång Nikon View/Capture på Win2003 så kan man inte bli annat än lite "stöddig".

Dessutom försökte jag förklara att jag var ute efter en workaround, ett sätt att få Nikon programmen att fungera på Win2003 fast de inte stödjs av tillverkaren själv. Uppenbarligen gick det att få igång programmen med lite knep & knåp i Win2k3 ändå. Det finns "tweaks" till det mesta, bara man slår sina kloka huvud ihop.
Hur tror ni annars vi lyckats åtstadkomma så fantastiska lösningar här på forumet? Inte är det genom att motarbeta varandra och försöka få "motparten" att förstå att hans/hennes tillvägagångssätt är inkorrekt. Onödigt och väldigt otaktiskt!

T-Max 400 skrev:
Funkar inte programmet på operativsystemet och tillverkaren aldrig sagt att det ska göra det heller...
Och detta resonemang håller inte heller eftersom det finns miljontals "tweakar" och lösningar på problem som inte tillverkarna är ens i närheten av att lösa eller komma med en fix till, som vi användare/konsumenter har lyckats lösa bättre själv. Tillverkaren har inte en bråkdel av de resurser vi konsumenter har till vårt förfogande. Vi är ju trots allt "lite" fler till antalet än de stackars programmerare som sitter och gör applikationerna.

Så visst skulle nån av oss kunna hitta ett sätt att få Nikon View och Nikon Capture att fungera till 100% på Windows 2003 med enkla medel.

Tack för ordet! Sov gott i stugorna...
 
Senast ändrad:
Lionheart skrev:
Jag har väldigt hög tröskel när det gäller irritation över foruminlägg men när man får ett sånt här svar (se citat ovan) på min fråga om hur jag ska få igång Nikon View/Capture på Win2003 så kan man inte bli annat än lite "stöddig".


Anser nog inte att min fråga var så obefogad egentligen. Med senaste sp2 till wxp har säkerheten höjts en hel del samt även stabiliteten. Naturligtvis finns det program som inte stödjer sp2. Sedan sticker jag ut huvudet genom att påstå att har man en dator som fungerar korrekt är winxp väldigt stabilt. Jag har under två års tid aldrig fått en blåskärm eller upplevt en hängning. Däremot blir systemet långsamt av alla program och onödiga utilities man installerar. Ibland är en ominstallation nödvändig för att få en fräsch dator. Sedan bör man vara försiktigt med sp-installationer och läsa den dokumentation som finns innan man installerar dem om man kör affärskritiska applikationer. Men som sagt winxp med sp2 är både mycket stabil och har högre säkerhet än vad w2k3 har med aktiverad brandvägg. Men man ska inte förlita sig på operativets säkerhet enbart. En kombination med hårdvarubrandväggar och viruskydd är alltid en bra huvudkudde.

Serveroperativ brukar inte vara designade att köra vanliga desktopprogram och speciellt inte w2k3. W2kserver är betydligt lättare att få igång sådana program på. Så kallade tweaks är jag tveksam till att implementera på en server, speciellt om de inte är godkända av Microsoft (i det här fallet).

Jag har själv fyra servrar hemma vilka alla kör w2k3 samt fem klienter som alla kör wxpsp2. Wlan med wpa-krypterad trafik (ja jag vet inte den bästa krypteringen men men) Dessutom har jag en hårdvarubrandvägg med samtliga portar stängda för inkommande trafik. Dessutom har jag virusprogram installerade på samtliga servrar och klienter. Vad har det med saken att göra? Inget men jag anser att jag har en god säkerhet och stabila datorer. Varje server har sina funktioner och på mina klienter kan jag köra alla på marknanden förekommande spel och program (ja inte vissa gamla spel som är gjorda för w98 då). Vill bara påpeka att begagnade datorer/servrar kostar inte så mycket och i ditt fall kanske en standalone server är ett bra alternativ tillsammans med en xp-klient. Du verkar ju ha behov av att köra ett serveroperativ - men det kanske är en omöjlig kombination i ditt fall att göra det på samma maskin.

//Micke
 
Senast ändrad:
Michael Gunnarsson skrev:
Dessutom har jag en hårdvarubrandvägg med samtliga portar stängda för inkommande trafik.

//Micke

Kan inte vara speciellt kul för dig att surfa på internet - skickar massa förfrågningar om sidor, men tillåter aldrig några svar ;-)

Men jag antar att det inte är helstängt i din brandvägg utan att din fw helt enkelt inte svarar på anrop.
 
mja, fungerar så här att brandväggen öppnar de nödvändiga portar på utsidan som behövs för att sessionen ska fortleva under förutsättning att sessionen startats på insidan. Tekniken kallas "statefull inspection". Tillsammans med ett bra virusskydd och lite olika program för att stoppa adware/spyware så känner jag mig ganska lugn ;).

//Micke
 
Jag vet Micke, men ibland kan man inte riktigt hejda sig .....

Stateful Packet Inspection har jag oxå på min Netgear hobby-fw. Det känns ungefär lika hokus-pokus som UPnP. Men vad vet jag . .. . . .
 
Lionheart skrev:

Dessutom försökte jag förklara att jag var ute efter en workaround, ett sätt att få Nikon programmen att fungera på Win2003 fast de inte stödjs av tillverkaren själv. Uppenbarligen gick det att få igång programmen med lite knep & knåp i Win2k3 ändå. Det finns "tweaks" till det mesta, bara man slår sina kloka huvud ihop.
Hur tror ni annars vi lyckats åtstadkomma så fantastiska lösningar här på forumet? Inte är det genom att motarbeta varandra och försöka få "motparten" att förstå att hans/hennes tillvägagångssätt är inkorrekt. Onödigt och väldigt otaktiskt!

Dessutom var det inte min mening att motarbeta dig på något sätt. Tog du det så ber jag om ursäkt. Blev bara förvånad över din attityd att vilja köra ett serveroperativ och sätta säkerhet och stabilitet i första rummet och sedan sänka desamma med ett tweak. Alla icke godkända (dokumenterade) registerförändringar eller dll-er ska man nog passa sig för om man vill ha ett säkert/stabilt operativ. Det är ju bland annat av den orsaken microsoft har infört WHQL-märkningen för drivrutiner, systemfilsoperativskydd i W2k och WXP samt w2k3.

Önskar dig hur som helst lycka till.

//Micke
 
Maxe skrev:
Jag vet Micke, men ibland kan man inte riktigt hejda sig .....

Stateful Packet Inspection har jag oxå på min Netgear hobby-fw. Det känns ungefär lika hokus-pokus som UPnP. Men vad vet jag . .. . . .

Får nog skapa en egen tråd om vi ska fortsätta det här för nu är vi way off topic. ;)
En brandvägg är nog aldrig säker förrän man har en väl fungerade ids också. Sen ska man lära sig att tolka trafiken, filtrera onödig information och håhåjaja...

//Micke
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.