Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon picture project

Produkter
(logga in för att koppla)

Soffe

Ny medlem
Hej,
Jag är ny medlem och ganska oerfaren vad gäller att bearbeta digitala bilder. Håller på att bli fullständigt galen pga Nikon Picture Project, ett program som följde med min kamera när jag köpte den, och undrar om någon vänlig själ vet hur man gör...
1) Hur deletar man bilder? När jag deletar i Picture Project ligger alla bilder fortfarande kvar i "My Pictures" och fortsätter ta upp utrymme på hårddisken.
2) Fick rådet att ta bilder i bästa kvalité (RAW) men kan då inte maila iväg bilderna till labbet för utskrift. Jag måste konvertera dem till JPEG, men hur i hela friden gör man det???
Hälsningar från en desperat hobbyfotograf.

Soffe skrev:
Hej,
Jag är ny medlem och ganska oerfaren vad gäller att bearbeta digitala bilder. Håller på att bli fullständigt galen pga Nikon Picture Project, ett program som följde med min kamera när jag köpte den, och undrar om någon vänlig själ vet hur man gör...
1) Hur deletar man bilder? När jag deletar i Picture Project ligger alla bilder fortfarande kvar i "My Pictures" och fortsätter ta upp utrymme på hårddisken.
2) Fick rådet att ta bilder i bästa kvalité (RAW) men kan då inte maila iväg bilderna till labbet för utskrift. Jag måste konvertera dem till JPEG, men hur i hela friden gör man det???
Hälsningar från en desperat hobbyfotograf.

Picture projekt är inget bildbehandlingsprog... ja använder bara d till att föra över bilderna från kameran till en ny mapp på hd:n...du måste ha något bildbehandlingsprogram, photoshop,photoshopelements,paint shop pro, eller liknande där e det bara till att spara din bild som jpg. dessutom kan du behöva ett bildbehandlingsprogram för att behandla dina Raw filer som annars kan se lite tråkiga ut./Tim

Glömde nämna att man inte kan öppna Raw i alla bildbehandlingsprg. Nikon capture, photoshop e dom jag vet där du kan jobba me Raw, svarar säkert nån expert snart:)

Hejsan!

Ska se om jag kan hjälpa dig.

Jag skippade picture project på en gång, kändes lite för enkelt för mig (för lite justeringsmöjligheter). Med det medföljande Nikon View så kan du enkelt konvertera dina RAW (NEF) filer till jpeg för att sedan eventuellt behandla dem i något lämpligt bildbehandlingsprogram. Om du råkar ha Photoshop CS installerat hemma så finns det en uppdatering till det som gör att du kan justera dina NEF-bilder mer ingående än vad du kan med Nikon View, den uppdateringen finns att ladda hem gratis på Adobes sida.

Själv så jobbar jag med Photoshop CS och tankar bilderna från kameran via en extern kortläsare till datorn (som jag köpte för nån hundring på scandinavianphoto.se). Då slipper man fippla med kablar till kameran varje gång man vill tömma kortet.

Trracer skrev:
Med det medföljande Nikon View så kan du enkelt konvertera dina RAW (NEF) filer till jpeg

Det stämmer väl inte?! Nikon view är endast till för att kolla på NEF-bilder. För att ändra så måste du ha Nikon Capture eller Photoshop CS.

tror jag...

freddes skrev:
Det stämmer väl inte?! Nikon view är endast till för att kolla på NEF-bilder. För att ändra så måste du ha Nikon Capture eller Photoshop CS.

tror jag...

Du kan konvertera till jpeg rakt av (utan nån ändring). Nikon View ger också funktionalitet i photoshop så du kan läsa in NEF-bilder (utan att ändra på dem). Nikon Capture låter dig justera allt möjligt i bilden, likaså cameraraw-delen som är Adobes egna, men det fungerar bara med Photoshop CS.

freddes skrev:

tror jag...

Ja har Ps7 och jag öppnar mina Nef i Ps, nackdelen är att man endast kan styra vitbalans och ev+-.

Tack för svaren! Nu har jag något fastare mark under fötterna.
Vi fick aldrig med någon Nikon View-skiva när vi köpte kameran (en Nikon D70).
I paketet fanns bara Nikon Picture Project.
Rätt så iriterande eftersom det i bruksanvisningen endast talas om Nikon View...
Jag ringde fotohandlaren efter att ha läst era
svar och han hävdar att Picture Project är bättre och helt enkelt en nyare version av Nikon View... Suck.
Var får man tag på Nikon View?

Nikon View

Hej!
Du kan ladda ned Nikon View från Nikon's hemsida.
Det finns även en uppgradering där.

Trracer skrev:
Du kan konvertera till jpeg rakt av (utan nån ändring). Nikon View ger också funktionalitet i photoshop så du kan läsa in NEF-bilder (utan att ändra på dem). Nikon Capture låter dig justera allt möjligt i bilden, likaså cameraraw-delen som är Adobes egna, men det fungerar bara med Photoshop CS.

Man kan göra lite enklare justeringar i Nikon View. Man kan ändra vitbalans, exponeringskompensation, färgbalans, uppskärpning.
Man kan även spara i såväl 8- som 16-bitars TIFF. Det går även att överföra bilderna direkt till photoshop, om man vill det.

När man installerar Nikon View så installeras även en NEF-plugin till photoshop (om man har det installerat) som inte är något vidare.

Men Nikon Capture är LÅNGT, mycket kraftfullare. Inget snack om saken.

Jag blir också galen på nikon picture project! Det går inte att få någon ordning på bilderna i det programmet!
Fast att jag skappar en undermapp i "mina bilder" när jag läser in bilderna så hamnar allt i en enda röra i "mina bilder" mappen varför blir det så? Där skapas alltså inga undermappar på ritktigt, bara i picture project.

Inte ens i picture project hittar jag mina undermappar förutom när jag lägger in bilderna, kan bara bläddra bland "last import" och "show all" eller vad det heter?

Tänkte använda photoshop album istället, men när jag försöker ladda in bilderna från min D70 blir det alltid något fel och programmet avslutas, måste man ha nån uppdatering eller varför blir det så här?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar