Annons

Nikon P80 el. D40?

Produkter
(logga in för att koppla)

sofinilsson

Medlem
Nu är det så att jag ska köpa mig en systemkamera, jag har inte fottat så länge, men fått en del beröm för mina bilder och tycker väldigt mycket om det.

Eftersom Nikon P80 passar min budget, vill jag veta om det är en bra kamera, eller ska jag ta en D40?

Jag är inte ute efter ngt spec, bara det blir bra skärpa och bra bilder.

Är den lätt att hantera?

Och är det någon skillnad på de här två?

http://www.pricerunner.se/pi/29-110...n-CoolPix-P80-Black-8192MB-produktinformation

http://www.pricerunner.se/pi/29-1095988/Digitalkameror/Nikon-CoolPix-P80-Black-produktinformation

Vad rekomenderar ni?

Jag skulle vara JÄTTETACKSAM om ni svarade på mitt inlägg. :)

Förutsatt att det inte är ett absolut måste med lång brännvidd kombinerat med hyffsad vidvinkel i samma objektiv, så säger jag D40. Du kommer få mkt roligare med en systemare än en långzoomare, kommer få bättre bildkvalitet o reaktionstider.

Lycka till!

Du skriver att du vill köpa en systemkamera. Nikon P80 är ingen sådan, trotts sitt utseende. Det är en så kallad långzoomare, dvs en slags kompaktkamera.

Skillnaden är att i P80 har du både vidvinkel, tele och makro i samma kamera. Du behöver inte byta mellan olika objektiv för att få detta. Du får allt i ett. Nackdelen med kameran är att den har en liten bildsensor, vilket ger en sämre bildkvalitet jämfört med en systemkamera. Men, bilderna kan upplevas som bra och skarpa ändå, det beror på vilka krav du har och på vilket sätt du tittar på dem.

Fördelen med en systemkamera är bl.a. dess bättre bildkvalitet och den kan upplevas som roligare. Nackdelarna är bl.a. att den är större, du behöver köpa till olika objektiv för att kunna fotografera lika mångsidigt som med en långzoomare, den blir alltså dyrare. För att få ut maximal bildkvalitet ur kameran behöver du också ha koll på efterredigering av bilderna i dator. En systemkamera kräver alltså mer av dig som fotograf för att få ut den möjliga bildkvaliteten. Fotoentusiaster väljer nästan uteslutande systemkamera.

Jag skulle säga att det beror väldigt mycket på vad du är intresserad av att fotografera.

Jag har både en långzoom (Olympus) och en DSLR (Sony), ibland är Olympusen bäst, men oftast är Sonyn bäst.
Men ren bildkvalitet så är alltid Sonyn bättre, även om skillnaderna varierar mellan mycket marginell till enorm.

Aha, för att vara en amatör på sådant här har jag lärt mig mycket!

Tack så mycket för alla som tagit sin tid. Jag kommer kolla upp denna tråden fortfarande ändå :)

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto