Annons

Nikon P7100 eller Canon G12?

Produkter
(logga in för att koppla)

karolinaf

Medlem
Hej! Jag behöver en lite mindre kamera än min Nikon D7000 då jag ska på ett utbytesår i höst och om jag känner mig själv rätt kommer jag inte att orka bära runt på systemkameran överallt; men samtidigt vill jag kunna fota i RAW, ställa in manuella inställningar osv. så jag tänker att en s.k. "mini-systemkamera" skulle vara ett bra inköp.

Det står då mellan Nikon P7100 och Canon G12, men jag har lite (väldigt) svårt att bestämma mig för vilken det ska bli. Det finns mycket fler recensioner på G12:an och inte alls mycket på Nikon. När jag jämför dem verkar Nikon ha bättre egenskaper, men G12:an har fått bättre pöäng i de flesta testerna som jag har läst. Är det någon som har erfarenhet av någon av dessa? Vilken skulle ni satsa på?

/ Karolina
 
Senast ändrad:
Hej! Jag behöver en lite mindre kamera än min Nikon D7000 då jag ska på ett utbytesår i höst och om jag känner mig själv rätt kommer jag inte att orka bära runt på systemkameran överallt; men samtidigt vill jag kunna fota i RAW, ställa in manuella inställningar osv. så jag tänker att en s.k. "mini-systemkamera" skulle vara ett bra inköp.

Det står då mellan Nikon P7100 och Canon G12, men jag har lite (väldigt) svårt att bestämma mig för vilken det ska bli. Det finns mycket fler recensioner på G12:an och inte alls mycket på Nikon. När jag jämför dem verkar Nikon ha bättre egenskaper, men G12:an har fått bättre pöäng i de flesta testerna som jag har läst. Är det någon som har erfarenhet av någon av dessa? Vilken skulle ni satsa på?

/ Karolina
Plus för Nikon är större omfång. Tror den också har fler inställningsmöjligheter. Kanske är Canon med en noslängd bättre sett till bildkvalitet, men jag är tveksam till det sista. Själv skulle jag gå på Nikon.
 
Eftersom jag har nikon så hade jag valt nikon bla för att kunna använda samma blixt mm, om jag skulle vilja det. Har dock också hört att canon är något vassare men jag tror med P7100 så har den kommit ifatt. Har för mig att du får en SB400 blixt nu på SP om du köper en P7100

Ett annat alternativ jag funderar på är J1, dock så kan man inte köra extern blixt på den, men man kan med adaptern använda sina objektiv, och det kan ju bli speciella bilder både i makro och teleområdet.
 
Då G12 och P7100 båda kostar 4000:- ca så är prisgapet till Fuji X10 och Nikon J1+10-30 litet. Fuji erbjuder zoomring och betydligt bättre optisk sökare. Dock har flera påtalat klurigheter med dess råfiler (kolla X10 tråden). J1 saknar optisk sökare (fast den gränsar till oanvändbar i P7100&G12) men har väldigt snabb AF i bra ljus och kan montera F-bajonettobjektiv med "brännviddsförlängning". Det lägre bruset är också en fördel dock har den kortare zoomomfång med 10-30 (27-81).

För mindre pengar får man XZ-1 (Oly) och LX-5 (Pana) båda med bättre ljusstyrka. Dock har de inte samma sköna känsla som P7100&G12 enl mig. Av dessa två skulle jag gått på P7100 - nyare, större zoomomfång, kompatibel med Nikonblixt.
 
Har du redan idag Nikon, så kanske du redan har en extern blixt.
Då skulle jag valt Nikon.

Har du planer på att köpa blixt till din D7000.
Då skulle jag valt Nikon.

Meny och övriga inställningar tror jag också har likheter mellan P7100 och D7000 … på samma sätt som man känner igen sig i Nikons övriga kameror - det är också ett argument för Nikon.

Annars så tror jag inte du blir missnöjd med en Canon G12. Eller varför inte den senaste, G1x? (Om du köper Canon) …

/jonas

PS. Jag har inte erfarenhet av vare sig P7100 eller G12, men har fotat med P5000 (som dock är lite kass - och inte går att jämföra med P7100) och med G11 (som är mycket bra). DS.
 
Har du redan idag Nikon, så kanske du redan har en extern blixt.
Då skulle jag valt Nikon.

Har du planer på att köpa blixt till din D7000.
Då skulle jag valt Nikon.

Meny och övriga inställningar tror jag också har likheter mellan P7100 och D7000 … på samma sätt som man känner igen sig i Nikons övriga kameror - det är också ett argument för Nikon.

Annars så tror jag inte du blir missnöjd med en Canon G12. Eller varför inte den senaste, G1x? (Om du köper Canon) …

/jonas
G1X har överlägset bäst bildkvalitet. Men den är stor och har rent hanteringsmässigt fått skiftande omdömen. Verkar som en del är lite besvikna på kameran. Bildmässigt skall den dock vara mycket bra.
 
Tack så mycket för alla svar! Det lutade mest åt Nikon från början och själva kameran verkar i sig vara bättre än Canons G12, men ett stort minus för mig -som jag precis upptäckte- är att Nikons vridbara skärm bara går att vinkla nedåt (?) medan man kan vinkla Canon's utåt åt sidan vilket är användbart för videodagböcker mm. Å andra sidan verkar inte Canon ha autofokus i videoläge och det har Nikon. Det blir lite plus-minus-noll. Jag får väl försöka väga alla fördelar/nackdelar mot varandra och se vad det blir... Kan nog vara en bra idé att gå till någon affär och kolla på dem också. ////
 
Nikons skärm går att vinkla upp och ned men vrids inte ut åt sidan så den är av mindre nytta i porträttläget, men man tar inte video i porträttläget (kameran orienterad för stående bild).
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.