Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon P7000 vs Canon G12

Produkter
(logga in för att koppla)

keroan

Aktiv medlem
Hej,

Jag har haft Nikon i många år, har fn en D90.
Nu ska jag ut och resa och jag vill inte släpa på nån tung utrustning. Så jag har kikat lite på en bättre kompaktkamera. Eftersom jag har Nikon och tillbehör till den bl.a två blixtar en SB-600 och en nyligen inköpt SB-700 så har jag tittat på en Coolpix P7000. Men ärligt talat så gillar jag Canon G12 bättre.
Så min fråga är, kan jag använda nån av mina blixtar tillsammans med G12 eller är det helt kört? Jag kommer förmodlingen inte använda extern blixt så mycket med kompakten, men det vore ju ändå kul om det funkade om än i manuellt läge.

Nån som vet?

// Kent

P7000 har inte fått så bra mottagande i diverse tester, den är t ex ganska trög att arbeta med. Läs bland annat dpreviews test där den möter S95 och LX5.

Nu är det ju en helt annan typ av kamera för en hel del mer pengar, men Fujifilms kommande X-100 kommer att ha stöd för TTL-mätning med diverse olika blixtar från andra märken eftersom Fuji själva inte tillverkar några.

Jag är helnöjd med P7000. Att jag valde den beror på att jag som du kör med Nikon och har andra tillbehör, t ex blixtar. Det största skälet var ändå att jag använder CaptureNX för RAW-konvertering och bildredigering och då blev valet enklare. P7000 har litet längre brännviddsomfång än G12 men i övrigt är de väldigt lika. Jag tror inte någon skulle kunna se skillnad på bilderna ;o)

Efter uppgradering av firmware har några saker förbättrats, t ex att skärmen var alldeles för ljus vid exponeringen medan bilden blev korrekt exponerad och att det skall gå snabbare att spara bilderna.

Hade inte P7000 kommit hade jag köpt en G12 men ångrar inte en sekund. Denna veckan var den med i alperna, den låg i fickan hela tiden och funkade utan problem i allt från blötsnö till 15 grader kallt, hade med extrabatteri i fickan men det behövde jag inte. Film har jag bara testat någon gång men det ser väldigt bra ut.

Här finns bilder från alperna och P7000.
http://www.fotosidan.se/blogs/fwdfoto/58464.htm

Sammanfattningsvis tror jag man blir helnöjd vilken man än väljer.

/FW

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar