Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon och FF

Produkter
(logga in för att koppla)

MTN

Aktiv medlem
Hej,
jag är lite sugen (eller rättare grymt sugen) på att skaffa en D300. Min farhåga i samband med ett sådant köp är att Nikon snart skulle släppa en FF i samma prisklass eller för bara lite mer pengar än D300. Jag har för mig att jag har sett sådana påståenden här på Fotosidan, men jag lyckas inte hitta dessa vid sökning. Har jag drömt detta eller finns det de som tror att vi inom en snar framtid, typ ett år, kommer att få se en Nikon FF i prosumer-segmentet?

mvh
Thomas

Det lutar väl snarare åt att nikon lanserar en "D3x", dvs en fullformatare med nånstans mellan 16-24 MPix (beroende på hur stolta de är över brusegenskaperna hos D3, som förvisso verkar fantastiska...) Kanske släpps den med nya
SONY CMOS-sensorn?
Tycker de recensioner alla lagt ut på sista tiden (inte minst på FS) att en D300 står sig mycket bra mot D3an, så ett "mellanting" verkar inte troligt.

D300 tar klivet in i proffsklassen
D3 tar sport och tidningsreportage
"D3x" tar studio och landskapsfoto, mm. (Vet att Tim Burton "filmade" hela Corpse Bride med Canons värsting i stop-motion. Ingen jättenisch, men ändå...)

Tror att du kan köpa en D300 utan att bli missnöjd i framtiden. Det finns ju ganska många som fortfarande är jättenöjda med sina D200 och så HIMLA mycket längre än 12 MPix kommer man nog inte i DX-formatet (möjligen i pixlar, men inte i bildkvalitet). Jag ser fördelar med brännviddsförlängning, men det gör förståss inte alla. MEN nu har det ju äntligen börjat komma lite ljusstarka supervidvinkelzoomar, varav Nikons egna verkar ruuuuskigt bra (funkar iofs på fullformat också).

/Peter

Jag har också tro på att Nikon först släpper en D3x, med sonys nya FF sensor.

Tror det kommer ta tid innan Nikon kommer med en FF liknade 5d.

christian_r skrev:
Jag har också tro på att Nikon först släpper en D3x, med sonys nya FF sensor.

Inte en chans (med risk för att jag får äta upp det).
D3:ans sensor är framtagen av Nikon och INTE tillverkad av Sony. Nikon och Sony har jobbat ihop länge, men nu när Sony försöker pinka in sig på Nikons hemmaplan, så är jag ganska säker på att Nikon inte vill binda upp sig för kraftigt mot Sony.

Personligen så tror jag att 5D får en utmanare av Nikon ganska smart, men den är nog inte lika extrem i prestanda som D300, och lite dyrare än 5D. M.a.o. precis som vanligt.

Hälsningar

Adam

Jag tror det är rimligt att Nikon släpper en enklare fullformatsmodell samtidigt som de lanserar en D3 (D3x?) med fler pixlar, och låter den enklare modellen ärva den gamla sensorn.

Skulle dock tippa på att den kommer att kosta minst 25 tkr.

Ja, om de släpper en "enklare" FF, så tror jag absolut att det blir i samband med en mer högupplöst proffskamera. Tycker dock att inlägget av Adam är värt sin poäng (eller är det önsketänkande från min sida?). Att Nikon börjat utveckla sina egna sensorer är inte en dag för tidigt. Detta banar för mer konkurrenskraftig prissättning. Sen tycker jag att SONYs sensor verkar overkill. Skulle mer än gärna se en kamera med 16-18 Mpix. Men det tror jag blir en "D3x", inte en "Nikon 5D". Tror inte att "5D" kommer att överskrida nuvarande D3 i Mpix... (ren spekulation)

/Peter

Tyckaren skrev:

Inte en chans (med risk för att jag får äta upp det).
D3:ans sensor är framtagen av Nikon och INTE tillverkad av Sony. Nikon och Sony har jobbat ihop länge, men nu när Sony försöker pinka in sig på Nikons hemmaplan, så är jag ganska säker på att Nikon inte vill binda upp sig för kraftigt mot Sony.

Personligen så tror jag att 5D får en utmanare av Nikon ganska smart, men den är nog inte lika extrem i prestanda som D300, och lite dyrare än 5D. M.a.o. precis som vanligt.

Hälsningar

Adam

Sensorn är tillverkad av Sony, jag har fått uppgiften av en säker källa, men nikon står för designen och specifikationerna.
Sony kan alltså inte själva använda den sensor som sitter i D3.

Mikael

macrobild skrev:
Sensorn är tillverkad av Sony, jag har fått uppgiften av en säker källa...

Mikael

Attans, va synd! Hade gärna sett at Nikon stod för hela produktionsledet... (förutsatt att de klarade att producera dessa sensorer)

/Peter

Petsan skrev:
Attans, va synd! Hade gärna sett at Nikon stod för hela produktionsledet... (förutsatt att de klarade att producera dessa sensorer)

/Peter

Det spear väl ingen roll. Nikon har gett Sony precisa riktlinjer. Det är som om de tillverkat den själv, men förmodligen av kostnadsskäl låtit Sony göra den. Så den kommer inte att dyka upp i någon annan kamera än Nikons egna.

Kan mycket väl bli så att den hamnar i D400 (så var spekulationerna igång då ja... ;)).

Idag är inte gårdagen, den som har varit på Photokina vet att det finns ett antal tillverkare av sensorer, idag förser ca 21 stycken mobilindustrin med billiga lösningar vad det kameror/sensorer.
CMOS är betydligt "lättare" att tillverka för fler än vad ccd är.
Vi kommer att se priserna droppa, även på större sensorer som 24x36.
För några år sedan kostade en 24x36 ccd sensor ca 20000:- från Kodak, för ett år sedan kostar exv 5d sensor som reservdel ca 8000:-.
Vi kommer att få se betydligt billigare profskameror om något /några år.

Mikael

Ja, det var väl mitt huvudsakliga argument (som kanske är ett frö från hur industrin såg ut runt milennieskiftet). Att Nikon genom att tillverka egna sensorer skulle slippa stora utgifter till ett annat företag. Det ÄR säkert så att Nikon inte klarar denna tillverkning till rimligt pris och det tycker jag var synd. Genom att starta egen tillverkning finns åtminstone MÖJLIGHETEN att i FRAMTIDEN komma billigare undan. Meeen, dom kanske lägger krutet annorstädes :) Jag har inget principiellt emot SONY eller så...

/Peter

Petsan skrev:
Ja, det var väl mitt huvudsakliga argument (som kanske är ett frö från hur industrin såg ut runt milennieskiftet). Att Nikon genom att tillverka egna sensorer skulle slippa stora utgifter till ett annat företag. Det ÄR säkert så att Nikon inte klarar denna tillverkning till rimligt pris och det tycker jag var synd. Genom att starta egen tillverkning finns åtminstone MÖJLIGHETEN att i FRAMTIDEN komma billigare undan. Meeen, dom kanske lägger krutet annorstädes :) Jag har inget principiellt emot SONY eller så...

/Peter
Fast att tillverka egna sensorer är också förenat med stora utgifter. Sony är en av världens största producenter av sensorer. Faktum är att Sony och ett till företag (kommer inte ihåg vilket) har nästan marknaden för sig själva när det gäller sensorer. Till att börja med behövs fabriker, ingenjörer och troligtvis måste man betala licenspengar för patent.

Zotamedu skrev:
Fast att tillverka egna sensorer är också förenat med stora utgifter. Sony är en av världens största producenter av sensorer. Faktum är att Sony och ett till företag (kommer inte ihåg vilket) har nästan marknaden för sig själva när det gäller sensorer. Till att börja med behövs fabriker, ingenjörer och troligtvis måste man betala licenspengar för patent.

Beroende på vad du menar och hur du räknar räknar så är Micron Technology Inc världens största tillverkare av cmos sensorer.
Bland de stora tillverkarna räknas bla Sony, Dalsa, Kodak,Canon mfl.

Mikael

Intressanta spekulationer om framtiden vad gäller Nikon och FF. Det verkar dock inte som om någon "billig" fullformatare väntar runt hörnet, så - Jag köpte en D300 igår. Jag tror jag kommer bli nöjd!

mvh
Thomas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar