Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon objektivbeteckningar

Produkter
(logga in för att koppla)

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Hej!

Vet att detta varit uppe förut och att det finns nån bra sammanställningssida, men jag hittar det inte nu s jag frågar igen.

Vad innebär beteckningarna AF-S, AF, AF-D och AIS?
Samt tilläggen G och D

Vet att AF-S är med inbygd fokusmotor och "vanliga" AF är med skruvdrift och min kamera, D600, har inbyggd motor, men det är ändå lite oklart.

Alla AF-S verkar samtidigt vara G.
Det har jag förstått att objektiven inte har bländarring, medan D-objektiven har det.

Man kan väl ändå styra bländaren inifrån kameran med automatik eller styrhjulen?

Finns det AF-S med bländarring? Vill helst ha det för att även kunna använda objektiven med adapter på min Sony NEX-5N.

Vad är AIS?
Funkar dessa med AF på dagens moderna kameror?
Verkar finnas gott om fin sådan optik begagnad till låga priser.

Slutligen så har jag hört att D står för Distance och att även G-objektiven alltid innefattar det.
Vad är syftet med avståndsmätningen? Har det med blixtstyrning att göra?

Finns det någon annan viktig beteckning som man ska leta efter?

Ursäkta de dumma frågorna, men Nikons objektivbeteckningar verkar rätt komplexa för en oinvigd. :)

/Mats

Tillför inte så mycket men nikon är inte så konsekventa när dom döper kameror och objektiv tycker jag.
Nikkor 300/4 AF-S har tex bländarring och borde då vara ett D objektiv?

AF-S - objektiv med inbyggd autofokus med ultraljudsmotor
AF - objektiv med gammaldags autofokus med fokusmotor i kameran och mekanisk koppling
AF-D - objektiv med autofokus som dessutom kan kommunicera fokusavståndet till kameran
AI-s - objektiv med automatisk bländarindexering (AI) med linjär bländarinställning (s)
G - objektiv utan bländarring
D - samma som AF-D

Vad är AIS?

AI-s objektiv har inte autofokus. De saknar dessutom elektronisk koppling till kameran så för att kamerans ska fatta vad de är inställda på så behövs en AI-koppling i kamerahuset också. D3000- och D5000-serierna saknar dessa.

Slutligen så har jag hört att D står för Distance och att även G-objektiven alltid innefattar det.
Vad är syftet med avståndsmätningen? Har det med blixtstyrning att göra?
Till exempel blixtstyrning. Jag har för mig att kameror med automatisk distorsionskontroll också använder det eftersom distorsionen kan ändras med fokusavståndet. Sedan skrivs fokusavståndet in i EXIF-datat också, så att man i efterhand kan kolla viket avstånd man fokuserat på.

Finns det någon annan viktig beteckning som man ska leta efter?
Ja.
VR - objektiv med inbyggd bildstabilisering
N - objektiv med nanocoating. N:et ingår inte i objektivbeteckningen, men det brukar sitta en liten plåt med ett ingraverat N på objektivet.

På frågan:
Finns det AF-S med bländarring? Vill helst ha det för att även kunna använda objektiven med adapter på min Sony NEX-5N.

Kan nämnas att det finns 2 typer av Nikon adaptrar till Nex (och troligtvis andra spegellösa system)
Utan bländarstyrning: Objektiv utan bländarring ställer sig då på minsta bländaröppningen (och stannar där). Objektiv med bländarringen ställer bländaren efter bländarringen. Finns från 60.- SEK på ebay
http://www.ebay.com/itm/Nikon-AI-Le...ens_Adapters_Mounts_Tubes&hash=item5196ea4ca8

Med bländar styrning : Den har en ring som kan öppna bländaren helt eller låta objektiven själv bestämma. Man kan med en sådan välja att använda bländaren halvöppen men ringen har bara ca 20 grader från fullt öppen till fullt stängd så det är svårt man vet inte på vilken f man ställt objektivet på. Finns från 75.- SEK på ebay
http://www.ebay.com/itm/Nikon-G-AF-...ens_Adapters_Mounts_Tubes&hash=item1c144c2e5e

Båda typerna är enkla och funktionsdugliga trots sitt pris. Enda kvalitetsmissen jag märkt är att den lilla pinnen som styr bländaren i adaptern med bländarstyrning satt lite högt och ibland missade att haka i armen i objektivet som styr bländaren. Efter att jag böjt till den lite så försvann problemet.

Vet inte om liknande adaptrar i Sverige är bättre, bara att de är dyrare ;)

Alla AF-S verkar samtidigt vara G.
Det har jag förstått att objektiven inte har bländarring, medan D-objektiven har det.

Man kan väl ändå styra bländaren inifrån kameran med automatik eller styrhjulen?

Ja, givetvis. Du ser bara till att objektivet är inställt på minsta bländare (markerat med orange och det finns en spärr för att hålla kvar den där).

Ja, några och främst dyra/tunga objektiv, men inte många. De gamla proffszoomarna AF-S 17-35/2,8, AF-S 28-70/2,8D och AF-S 80-200/2,8D är tre exempel. Observera att det senare finns i flera varianter med skruvdrift också och att AF-S:en är betydligt ovanligare på begagnatmarknaden.

Vad är AIS?
Verkar finnas gott om fin sådan optik begagnad till låga priser.

Nej, eftersom de aldrig haft autofokus. Däremot fungerar både AI och AI-S med manuell fokus och exponeringsmätning om det monteras på en kamera med AI-koppling. D600 har sådan. på kameror utan AI-koppling fungerar de, men man får uppskatta/testa sig fram till rätt exponering.

Skillnaden på AI och AI-S är inte så relevant idag annat än att optiken i sig kan skilja sig åt. AI står för Automatic Indexing och har att göra med hur bländarringen ser ut och i sin tur hur mätningen kopplades på äldre manuella kameror. Objektiv som är för Nikon F, men som inte är av AI-typ kan du _inte_ montera utan att modifiera bländarringen så att den blir AI-kompatibel. Det finns en del objektiv som numera kallas pre-AI som detta är gjort på.

Skillnaden på AI och AI-S är inte så relevant idag annat än att optiken i sig kan skilja sig åt. AI står för Automatic Indexing och har att göra med hur bländarringen ser ut och i sin tur hur mätningen kopplades på äldre manuella kameror. Objektiv som är för Nikon F, men som inte är av AI-typ kan du _inte_ montera utan att modifiera bländarringen så att den blir AI-kompatibel. Det finns en del objektiv som numera kallas pre-AI som detta är gjort på.

Och till detta kan jag bara tillägga att AI-S har en nedbländning som är gjord för att kameran skall kunna ställa in bländaren rätt. Nedbländningen är linjär. Lika mycket för varje bländarsteg. AI har inte det.
Hur mycket det gör i praktiken är svårt att säga. Inte så mycket tror jag.
Sedan kan åtminstone vissa AI upplevas som tyngre att fokusera än motsvarande AIS.

Jag har två ställen som jag brukar kolla med när jag har frågor kring Nikon-objektiv. Där finns det mesta.
Först är denna
http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/serialno.html
Här finns en uppsjö av info för kalenderbitaren (vad nu detta än är...)
Serienummer, motljusskydd, antal glasbitar och grupper etc.

Nästa ställe som också är bra är denna
http://www.mir.com.my/rb/photography/companies/nikon/nikkoresources/

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar