avlustat_medlemskap180119
Avslutat medlemskap
Hej!
Vet att detta varit uppe förut och att det finns nån bra sammanställningssida, men jag hittar det inte nu s jag frågar igen.
Vad innebär beteckningarna AF-S, AF, AF-D och AIS?
Samt tilläggen G och D
Vet att AF-S är med inbygd fokusmotor och "vanliga" AF är med skruvdrift och min kamera, D600, har inbyggd motor, men det är ändå lite oklart.
Alla AF-S verkar samtidigt vara G.
Det har jag förstått att objektiven inte har bländarring, medan D-objektiven har det.
Man kan väl ändå styra bländaren inifrån kameran med automatik eller styrhjulen?
Finns det AF-S med bländarring? Vill helst ha det för att även kunna använda objektiven med adapter på min Sony NEX-5N.
Vad är AIS?
Funkar dessa med AF på dagens moderna kameror?
Verkar finnas gott om fin sådan optik begagnad till låga priser.
Slutligen så har jag hört att D står för Distance och att även G-objektiven alltid innefattar det.
Vad är syftet med avståndsmätningen? Har det med blixtstyrning att göra?
Finns det någon annan viktig beteckning som man ska leta efter?
Ursäkta de dumma frågorna, men Nikons objektivbeteckningar verkar rätt komplexa för en oinvigd.
/Mats
Vet att detta varit uppe förut och att det finns nån bra sammanställningssida, men jag hittar det inte nu s jag frågar igen.
Vad innebär beteckningarna AF-S, AF, AF-D och AIS?
Samt tilläggen G och D
Vet att AF-S är med inbygd fokusmotor och "vanliga" AF är med skruvdrift och min kamera, D600, har inbyggd motor, men det är ändå lite oklart.
Alla AF-S verkar samtidigt vara G.
Det har jag förstått att objektiven inte har bländarring, medan D-objektiven har det.
Man kan väl ändå styra bländaren inifrån kameran med automatik eller styrhjulen?
Finns det AF-S med bländarring? Vill helst ha det för att även kunna använda objektiven med adapter på min Sony NEX-5N.
Vad är AIS?
Funkar dessa med AF på dagens moderna kameror?
Verkar finnas gott om fin sådan optik begagnad till låga priser.
Slutligen så har jag hört att D står för Distance och att även G-objektiven alltid innefattar det.
Vad är syftet med avståndsmätningen? Har det med blixtstyrning att göra?
Finns det någon annan viktig beteckning som man ska leta efter?
Ursäkta de dumma frågorna, men Nikons objektivbeteckningar verkar rätt komplexa för en oinvigd.
/Mats