Annons

Nikon Nx förminskar mina bilder???!?

Produkter
(logga in för att koppla)

Maron

Aktiv medlem
Jag kör med D800E och tänkte köra ett tag med Capture NX som raw-konverterare.
Dock får programmet för sig att bilderna bara är 1600px.
Är det någon som stött på detta problem tidigare och vad gör man i så fall åt det?

Har kört CaptureNX från Version 1 till den senaste och aldrig haft det problemet, nu också med D800E. När blir bilden 1600px? Hur öppnar du bilden i CNX? /Frode

Nej jag vet. Det är helskumt.
Jag har helt enkelt öppnat nx, Väljer mapp varpå jag öppnar bilderna i granskaren. Dubbelklickar och då säger nx att bilden är 67% i storlek och med andra ord 1600 pixlar.
Jag hittar ingen fråga om att förminska bilden någonstans heller plus att det står att de är i NEF-format.

Nej jag vet. Det är helskumt.
Jag har helt enkelt öppnat nx, Väljer mapp varpå jag öppnar bilderna i granskaren. Dubbelklickar och då säger nx att bilden är 67% i storlek och med andra ord 1600 pixlar.
Jag hittar ingen fråga om att förminska bilden någonstans heller plus att det står att de är i NEF-format.

Men det är inte så enkelt att bilden kan visas i olika storlekar på skärmen? När jag öppnar en bild i CNX är det första jag gör att anpassa den till skärmen. Förstoringsglaset i verktygsfältet/högerklicka på bilden och välj anpassa till skärm. När jag brusreducerar eller skärper så högerklickar jag och väljer visa 100%.

/Frode

Vad har du för version av NX?

Jag hade samma problem med filer från min D600 innan jag hade laddat ner senaste uppdateringen. Det visade sig att äldre versioner av NX kan läsa den inbäddade jpg-bilden och den var just 1600px.

Nope.
Tyvärr inte så enkelt.
Den har fått för sig att raw-filerna är pyttesmå och vägrar tro något annat. Visa bild i 100% visar med andra ord en liiiitn, liiitn skitbild.
Enligt Nikon support måste man importera bilderna i view NX för att det ska fungera.
Helt ärligt är det ju under all kritik.
Adobe Lightroom får det bli i stället.
Synd eftersom NX enligt ryktena ska vara bra?

Antagligen så att versionen inte stödjer din kamera och att programmet då väljer att visa den inbäddade jpg-fil som finns i RAW-filen (som används för förhandsgranskning i olika sammanhang). Tycker mig ha hört liknande problem som berodde på det, fast med andra program.

[...] Synd eftersom NX enligt ryktena ska vara bra?
ViewNX är väldigt grundläggande, bara den enklaste raw-konverteraren man kan tänka sig. CaptureNX är betydligt mer omfattande (men också mer komplicerat och det kostar en bra slant om man inte fått med det med kameran).

Lightroom är mer än bara bildbehandling, det är katalog, bildbehandlare och mycket mer. Jag har kört LR sedan v1.4 och är helnöjd. Vissa tycker att det är en hög tröskel men ta en månad eller två på Moderskeppet guld så kommer du snabbt in i tänket.

Nope.
Tyvärr inte så enkelt.
Den har fått för sig att raw-filerna är pyttesmå och vägrar tro något annat. Visa bild i 100% visar med andra ord en liiiitn, liiitn skitbild.
Enligt Nikon support måste man importera bilderna i view NX för att det ska fungera.
Helt ärligt är det ju under all kritik.
Adobe Lightroom får det bli i stället.
Synd eftersom NX enligt ryktena ska vara bra?

Jag använder alltid ViewNX för att titta på bilderna.
Först kopierar jag bilderna med kortläsare från minneskortet till datorn
Sedan kikar jag i ViewNX som är gratis att ladda ner och finns med när man köper kamera
Sedan i ViewNX öppnar jag bilderna jag vill redigera i CaptureNX2.

Å andra sidan kan jag öppna bilderna direkt i CaptureNX2 utan att ta vägen om ViewNX, de finns där i full storlek i RAW (NEF)-format. /Frode

Jag fick med Capture NX med kameran. Senaste versionen och allt, men men.
Enligt Nikon-supporten måste man använda view för att föra över bilderna till mappen på hårddisken för att capture ska funka? Låter ju helskumt.
Har kört Lightroom en hel del och lär väl fortsätta med det. Var mest sugen på att se om man kunde få ut lite mer med nx...

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto