Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon Nikonos objektiv på NEX med adapter

Produkter
(logga in för att koppla)
Nikon -nex adapter

Hittade en kinesisk firma som säljer en adapter för NEX. Någon som provat denna eller har erfarenhet av denna säljare? Vore kul att montera mitt härliga 35mm f2.5 Nikonosobjektiv på NEX-7
http://www.ebay.de/itm/Nikonos-underwater-lens-adapter-for-Sony-NEX-3-NEX-5-/220708780745

Hei .

Har ikke denne adapteren til Nikon , men har kjøpt adapter til Olympus OM , Canon Fd og til Konica fra div, kinafirma på E-bay uten noen problem , alle har passet helt topp. har han (firmaet) bra tilbakemeldinger ( feedback) 99,8-100 % er du trygg , er iallefall mitt intrykk : har forøvrig kjøpt en del objektiver på E-bay og alle har vært som beskrivet i annonsen . Gamle manulle objektiver med adapter på Nex med focus-peaking er en fryd å bruke , en får flotte objektiver til noen få hundrelapper .

Mvh. Magne.

Har inte någon erfarenhet av just den adaptern eler Nikonos-objektiv på digitalkamera, men det finns ett problem som många har erfarit när de använder objektiv som inte är telecentriska, och det hänger ihop med AA-filtret, som är en stråldelare och avser sprida enstaka ljusstråle till närliggande sensels för att ge korrekt färginformation.

När ljuset faller in mycket snett, funkar inte AA-filter och mikrolinser som avsett, och därför kan man få sämre skärpa och märkliga färgskiftningar ut mot bildens kanter och hörn, när utgångspupillen ligger långt bak, nära sensorn. Kameror utan AA-filter är avsevärt bättre i det här avseendet, och det är troligen därför Leitz har valt att inte sätta AA-fiter i sina mätsökarkameror.

Färgskiftningarna ut mot kanter och hörn av digitalsensorn uppfattas ofta som kromatisk aberration, men det är mer komplext än så och beror inte alltid på brister i objektivets korrektion.

Är inte Nikonosobjektiven telecentriska? Jaja, i så fal får väl Jörgen lösa det genom att köpa en A7r i stället - den har inget AA-filter och har mikrolinser i offset för att hantera sånt ljust ;)

Adaptern har jag tyvärr ingen erfarenhet av, så mitt svar blir lika "goddag yxskaft" som de andra.

Helt korrekt. Anders F Eriksson

Två av Nikonos objektiv är anpassade för både land och UW bruk och det är
35mm f2.5 och 80mm f2.8
Övriga objektiv är endast anpassade optiskt för böljan den blå!
För övrigt gillar jag Nikonos V huset, det är så stabilt och byggt som en stridsvagn dessutom mäter det ljus bättre än någon annan kamera. Utmärkt referens ljusmätare.
Nja någon ny a7r är inte aktuell. Känns som kameraväskan är optimerad nu med a99 och den billigt inköpta NEX-7 från CyberPhoto;-)

Har inte någon erfarenhet av just den adaptern eler Nikonos-objektiv på digitalkamera, men det finns ett problem som många har erfarit när de använder objektiv som inte är telecentriska, och det hänger ihop med AA-filtret, som är en stråldelare och avser sprida enstaka ljusstråle till närliggande sensels för att ge korrekt färginformation.

När ljuset faller in mycket snett, funkar inte AA-filter och mikrolinser som avsett, och därför kan man få sämre skärpa och märkliga färgskiftningar ut mot bildens kanter och hörn, när utgångspupillen ligger långt bak, nära sensorn. Kameror utan AA-filter är avsevärt bättre i det här avseendet, och det är troligen därför Leitz har valt att inte sätta AA-fiter i sina mätsökarkameror.

Färgskiftningarna ut mot kanter och hörn av digitalsensorn uppfattas ofta som kromatisk aberration, men det är mer komplext än så och beror inte alltid på brister i objektivets korrektion.

Ingeborg,
Utveckla gärna dina expertkunskaper i detta ämne. Otroligt intressant.

Telecentricitet handlar om avståndet från utgångspupillen till fokalplanet, och det avgör under vilken vinkel ljusstrålar från utgångspupillen kan falla mot sensorn.

Det har inget att göra med korrektionen för vatten respektive luft att göra, utan den handlar bara om att optiken som är optimerad för undervattensbruk är anpassad till dispersionen mellan frontglas och vatten, för att kunna ge bättre skärpa.

Du kan se ungefär hur telecentriskt ett objektiv är genom att jämföra det virtuella läget för utgångspupillen när du tittar bakifrån genom det, och objektivets brännvidd. Om avståndet är större än brännvidden är objektivet telecentriskt. Retrofokusobjektiv, som vidvinklar för spegelreflex, är alltid i någon grad telecentriska, och zoomobjektiv är det i stort sett alltid. Teleobjektiv är det oftast inte, men önskemålet om telecentricitet är mer att man vill ha utgångspupillen optimalt avlägsnad från sensorn, snarare än att uppfylla någon trollformel. Det handlar om anpassningen mellan objektivet och sensorn med dess mikrolinser och eventuella AA-filter. Olympus har sökt optimera det med sina objektiv märkta "Digital".

Problemen med bristande anpassning kan också visa sig när man skiftar objektivet, dvs förskjuter dess optiska axel, som på tilt/shift-objektiv. Då stämmer inte mikrolinsernas och AA-filtrets anpassning, som ju har gjorts för ett objektiv vars utgångspupill ligger kring en normal som går ut från sensorns mittpunkt.

Är inte Nikonosobjektiven telecentriska? Jaja, i så fal får väl Jörgen lösa det genom att köpa en A7r i stället - den har inget AA-filter och har mikrolinser i offset för att hantera sånt ljust ;)

Adaptern har jag tyvärr ingen erfarenhet av, så mitt svar blir lika "goddag yxskaft" som de andra.

Bra nu har jag en a7r så köper nu en adapter för NIKONOS. Skall bli spännande att fota med den gamla "dykaren". Min erfarenhet var att den gav fantastiska bilder på Nikonos V kameran. Vad som också tilltalar mig är att optiken är liten och det blir en riktig kompakt kamera.
http://www.ebay.com/itm/Adapter-rin...ens_Adapters_Mounts_Tubes&hash=item338cb97717

Ska bli spännande att höra dina erfarenheter!

Som alltid går utvecklingen framåt, och nu finns det indikationer på att A7s kan vara den som bäst hanterar objektiv med mindre god telecentricitet.

Hade själv en gång i tidernas begynnelse Nikonos-originalet, Calypso. Initiativ och idé till denna kom som du kanske vet från marinforskaren Jacques-Yves Cousteau, konstruerades av Jean de Wouters och byggdes av Atoms i Frankrike. Så småningom köptes alltsammans av Nikon, som givetvis genast döpte om den.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar