Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon Nikkor AF-S 50/1,4G vs Sigma EX 18-50/2,8 DC HSM Macro

Produkter
(logga in för att koppla)

paytoplay

Medlem
Hej hej,

Har vi några kunniga på området? Det handlar om vilket av dessa två objektiv som bör passa mig bäst. Jag har en Nikon D80 och vill ha det objektiv av dessa två som lämpar sig bäst för allroundfotografering där fokus ligger på fin färgåtergivning och skarp kvalitet.

Dessa två ligger i ungefär samma prisklass och jag har hört bra saker om bägge objektiven. Ett är zoom, ett är inte.

Nikon Nikkor AF-S 50/1,4 G
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=348712
3660:-

eller

Sigma EX 18-50/2,8 DC HSM Macro
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=210542
3989:-


Tacksam för synpunkter!
 
Ett objektiv med fast brännvidd på 50 mm passar dåligt för allroundfotografering på en kamera med cropsensor, som D80. Brännvidden gör det till ett kort tele.
 
Nja, jag har ingen egen erfarenhet av Sigmazoomen du nämner, men jag tror att andra har berömt den ganska mycket. Kanske hittar du några intressanta trådar om du söker på forumet eller kollar recensionerna.
 
Jo fått en positiv känsla av bägge objektiven men det är svårt att välja. Men alltså, det är inte att rekommendera för mig som har D80 att köpa ett objektiv med en fast bländare alls?
 
... det är inte att rekommendera för mig som har D80 att köpa ett objektiv med en fast bländare alls?
Det är inget fel på fast brännvidd, men 50 mm kan nog kännas lite långt. Nikon har en 35/1,8 som lär vara bra och den skulle nog passa bättre.

Fast jag skulle nog ändå råda den som köper sin första systemkamera att börja med en zoom typ 18-50. Det är ett väldigt bra objektiv att lära känna kameran och dess möjligheter med. Sen kanske man vill komplettera med ett ljusstarkt fast objektiv efter ett tag.
 
Jag understöder också idén att istället se på Nikkor AF-S DX 35/1,8 G. Den är hälften billigare än de du nämnt och i mitt tycke även hyfsat skarp på största bländare. Riktigt riktigt bra objektiv för lite pengar. Den är billig för att den är så liten och gjord för DX-sensorformatet, inte för att den är dålig på något vis. Brännvidden är mycket mer allround än 50mm.

Se till att skaffa en SB-600 blixt också, pengarna du sparar genom att skaffa 35:an istället för de objektiv du funderat på räcker nästan. Denna kombination är svårslagen när det gäller att få valuta för pengarna.. :)
 
I och med D80 (inbyggd fokusmotor) kan du ju även kika på AF 50/1.8D (har den själv). Den är ännu billigare. Personligen skulle jag valt 35/1.8, för 50mm känns ofta för långt, men det objektivet kom ju lagom till jag köpt mitt 50/1.8.

Men du får väl nästan både AF-S 35/1.8 och AF 50/1.8D för samma pris som AF-S 50/1.4 om du inte kan bestämma dig ;)
 
Schyst! Tittar nu lite närmare på den där 35/1,8 då. Rimligt pris också. På tal om blixt sitter jag på den lilla SB-400.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.