Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon Nikkor AF 80-200/2,8 ED vs Sigma EX 70-200/2,8 APO HSM DG

Produkter
(logga in för att koppla)

Spraket

Aktiv medlem
Hej.
Står inför valet och kvalet av någon av dessa gluggar. Skiljer det mycket bildkvalitetsmässigt mellan dessa gluggar? Fått för mig att sigmagluggens hsm motor bör va snabbare än nikons af, era erfarenheter?
Nån som har några länkar där dessa jämförs?
Eller ska man spara ytterligare det dubbla och slå till på ett AF-S ? VR känns dock inte som någon nödvändighet.

// Jimmy

Senast ändrad:
Jag har haft samma funderingar, och jag har bestämt mig för att köpa Nikkorn. (B&H Photo NewYork)

Den något sämre AF hastigheten bryr jag mig inte mycket om då jag skall använda gluggen på ett D2 hus, proffshusen har starkare och snabbare AF motor som kompenserar det.

Efter att ha läst om alla problem med Sigmas gluggar här på forumet så har jag fått kalla fötter när det gäller det märket, sen tvivlar jag på att Sigman är bättre optiskt än Nikkorn, men jag har inte sätt något test mellan dom.

Men enligt folk som ägt både 80-200 och nya 70-200VR så är inte 80-200'an sämre optiskt.

Sen är det roligare att äga orginal, speciellt om man vill få bra betalt vid eventuell försäljning.

MVH Kent.

Jo tror inte heller att det skiljer nämnvärt i kvalitet på bilderna mellan de 2 olika Nikon objektiven.

Undrar däremot hur mycket det skiljer mellan sigmas objektiv och nikons motsvarighet.

Skillnader i hastighet mellan Nikons AF och Sigmas HSM? samt om det är värt det dubbla priset (om man nu går på ett AFS objektiv) jämfört med en sigmalins?

Eller om ett beggat nikon AF är bättre äntt nytt sigma. kommer mest fota action inomhus i t.ex sporthallar, ishockeyrinkar o.s.v där en snabb af kan va fint.

Jag har tagit steget till Sigma från Nikons vanliga AF utan motor. Självklart var det ju fel på Sigmats AF, det tog ca 3s från oändligt-närgräns-oändligt... Dock tyckte jag den högg snabbare än Nikonen om den var i närheten av fokus. Cyberphoto har iallafall bytt ut Sigmat och ett nytt är på väg på posten så jag hoppas på att kunna hämta ut ett snabbare idag :) Kan ge minijämförelse ínom någon dag om så önskas.

Främsta anledningen till byte: Nikon:ets kända förmåga att bakfokusera med D70 på 200mm.

Nu är inte jag Patrik, men jag hade faktiskt båda ett tag och de exemplar jag hade, så var Nikongluggen bättre på full glugg upp till ungefär 180 mm, däröver var Sigman lite vassare. Det fanns även en tendens till bakfokusering på Nikongluggen över cirka 150mm, men det var nästan så att man verkligen fick anstränga sig för att få fram det. Nedbländat något steg, så var båda mycket bra och skillnaderna var mycket små.

Fokushastigheten tyckte inte jag skiljde något speciellt med D70, möjligen att Sigman var något snabbare, men på D2X så raskar 80-200 på bra och jag upplevde ingen skillnad alls. På D200 hann jag inte prova, men jag antar att det är ungefär som D70, då de verkar ha samma motor.

Pöbeln(dvs. jag iaf:)) skalla, visa bilder för alla!:)
Jag skulle jättegärna vilja se bilder i jämförelsen med om det inte är för mycket begärt.

Jo, jag håller med Björn, gärna lite bilder att titta på om någon har det :) Mycket intressant inlägg Tord det tackar jag för. Patrik får gärna komma med sin "test" då han hunnit prova lite åxå :)

Torda skrev:
Det fanns även en tendens till bakfokusering på Nikongluggen över cirka 150mm, men det var nästan så att man verkligen fick anstränga sig för att få fram det. Nedbländat något steg, så var båda mycket bra och skillnaderna var mycket små.

Det är precis den bakfokusen som jag vill bli av med =) Fotar mycket handboll i mörka hallar så att blända ner är tyvärr inget som går att göra... Gick igenom mina bilder senaste två månaderna och hade knappt en bild tagen på under ISO800 och full bländare =) Jag hoppas att jag får samma upplevelse som dig gällande skillnader mellan objektivet, mitt kom inte fram igår tyvärr, det finns dock i stan idag och inte i Umeå längre =)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar