Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon micro 60 mm/2.8 vs 60 mm/2.8G

Produkter
(logga in för att koppla)

Joakim.e

Aktiv medlem
Hej,
har ett 60 mm micro Nikkor (ej D-versionen, den fanns inte då jag köpte den). Inköpt 1994. Jag har den som normalobjektiv eftersom jag fotar mycket makro och använder den även för icke-makrobilder på resor såväl som ofta hemma. Eftersom jag vill resa så lätt som möjligt så kör jag den som standardobjektiv. Objektivet är servat för ngt år sedan och funkar perfekt. Däremot är den inte optimal på full öppning på längre avstånd, skärpa och kontrast blir då sämre. Eftersom jag inte har D-versionen funkar inte färgmatrixmätningen, men vanlig matrixmätning och alla andra funktioner går bra. Och jag har aldrig märkt att exponeringen blir sämre utan färgmatrix.

Är det ngn som har båda dessa objektiv och har koll på hur stor skillnad det är mellan dessa? G-versionen har ED-glas, nanobeläggning och MTF-kurvor som är betydligt bättre vilket borde betyda bättre kontrast och skärpeegenskaper även på stora bländartal. Har sett en hel del positiva bedömningar av G-versionen på nätet, men även en uppgift om mer kromatisk abberation med detta objektiv.
Tacksam för synpunkter.
Joakim

Kul att se att fler än jag gillar 60. Jag har D modellen, och det är nog det objektiv som oftast sitter på kameran :)

Funderar på att skaffa AF-S för att använda det undervattnet, lite kul att läsa Rockwells jämförelse...

// Magnus;

Jag har G, sitter på just nu. Otrolig skärpa. Tycker att skärpan överlever en nedbländning till 22, det klarar inget annat av mina objektiv men jag har inte direkt jämfört.

Gillar den breda fokusringen och att man kan "overrida" fokus när kameran tycker den har fokuserat klart. Ingen längförändring när man fokuserar.

Sen har man ju nanocoatingen som Ken lyckas missa helt.

Jag har ett 50/1.8D men använder det i princip andrig. Varför kan man inte använda ett macroobjektiv som normal?

Jag har både 60/2.8D micro och AF-S 60/2.8G. Den nya G-varianten är skarpare helt öppen, har lite mer neutrala färger, snabb autofokus och bättre bokeh (snyggare bakgrundsoskärpa). Jag har inte stört mig med bokehn på gamla modellen vid makro-arbete (fast det är klart, det är snyggare med runda oskärpecirklar än kantiga...), dock har det gjort att jag inte gärna använt den för porträtt och liknande när man inte har full kontroll över bakgrunden. Med den nya är detta dock inget problem, då bokehn är snygg. Långa avstånd kan jag inte riktigt uttala mig om då jag faktiskt inte upplevt det som något problem med den gamla heller. Jag vet dock att det är många som har det och nya sägs vara bättre på det. Jag kan bara konstatera att G-modellen är ruskigt skarp, både nära och på avstånd.

Hur är det med ljustappet i hörnen av bilden i G-modellen (AF-S) av 60 mm micro som Ken Rockwell påstår är väldigt kraftigt? Och gäller det bara på fullformat? Och är han bara ute och cyklar, finns inte detta?

"Falloff (dark corners)
This is the most obvious defect of the 60mm f/2.8 AF-S. Shoot it at f/2.8 on film or FX, and the center is light and the corners are very dark at infinity."

Joakim

Jag har både 60/2.8D micro och AF-S 60/2.8G. Den nya G-varianten är skarpare helt öppen, har lite mer neutrala färger, snabb autofokus och bättre bokeh (snyggare bakgrundsoskärpa). Jag har inte stört mig med bokehn på gamla modellen vid makro-arbete (fast det är klart, det är snyggare med runda oskärpecirklar än kantiga...), dock har det gjort att jag inte gärna använt den för porträtt och liknande när man inte har full kontroll över bakgrunden. Med den nya är detta dock inget problem, då bokehn är snygg. Långa avstånd kan jag inte riktigt uttala mig om då jag faktiskt inte upplevt det som något problem med den gamla heller. Jag vet dock att det är många som har det och nya sägs vara bättre på det. Jag kan bara konstatera att G-modellen är ruskigt skarp, både nära och på avstånd.

Hur är det med ljustappet i hörnen av bilden i G-modellen (AF-S) av 60 mm micro som Ken Rockwell påstår är väldigt kraftigt? Och gäller det bara på fullformat? Och är han bara ute och cyklar, finns inte detta?

"Falloff (dark corners)
This is the most obvious defect of the 60mm f/2.8 AF-S. Shoot it at f/2.8 on film or FX, and the center is light and the corners are very dark at infinity."

Joakim

Det är hörnljustappet på 2.8 och oändligheten som gör att jag misstänker att G inte duger som normal på en FX. Jag kör DX än så länge så inget problem.

"Falloff (dark corners)

Joakim

Jag kan inte avgöra detta då jag inte har någon FX-kamera. På DX har jag inte märkt av detta (men det vore ju i och för sig konstigt om det skulle synas redan där).

Snabb fråga (bländarring)

Bumpar denna tråd lite.
Har ett AF micro nikkor 60mm 1:2.8 och lekte med det lite på min D7000.
Först hade jag den manuella bländarringen stäld på 2.8 men då fick jag en error kod på kameran och upptäckte att man skulle föra på minsta bländare med "lås-knappen" på så kameran kunde styra bländare.
Kan det på något sätt skada kameran om man inte kör i "rätt" läge?

Bumpar denna tråd lite.
Har ett AF micro nikkor 60mm 1:2.8 och lekte med det lite på min D7000.
Först hade jag den manuella bländarringen stäld på 2.8 men då fick jag en error kod på kameran och upptäckte att man skulle föra på minsta bländare med "lås-knappen" på så kameran kunde styra bländare.
Kan det på något sätt skada kameran om man inte kör i "rätt" läge?

Nej, men meningen är att du ska ställa bländaren i kameran inte med ringen.

Det går att ställa om så du kan använda bländarringen på objektivet också om du gärna vill det, men det ger inte direkt några fördelar som att ratten på kameran skulle kunna användas till något annat istället eller så.

Men gillar du bländarringen bättre är det bara att köra så!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar