ANNONS
Annons

Nikon MB-D10 Paketlösning

Produkter
(logga in för att koppla)

jdandanell

Aktiv medlem
Jag pratade med en av Nikons säljare (?) på Elmia-mässan och beklaga mig lite att batterigreppet var så dyrt då man även var tvungen att köpa laddare, batteri etc.

Han snackade om att Nikon skulle packetera allt som ett enda paket och sälja det till ett bra pris men han visste inte mer. Typ ett paket som innehåller laddare, batterigrepp, batteri och det lilla locket som behövs (+ kanske något jag glömt).

Har någon annan hört något om detta?
Finns det kanske redan?

Makten skrev:
De som redan har prylarna lär ju inte veta mer än någon annan. Varför ta reda på nya paketpriser på saker man redan äger?
Jag menade att det finns över 500 ägare till en D300 på FS och en hel del av dem borde kanske sakna batterigreppet. Jag har givetvis ingen information om hur många av de 500+ som idag har en D300 i kameraväskan som även har batterigreppet men att döma av olika trådar i forumet så tycker de flesta att priset för allt som behövs till är oskäligt högt.

Jag lusläser inte allt som har med min kamera att göra och min förhoppning var att någon annan kanske hade snappat upp något om det som säljaren pratade om.

Visst kan det kännas dyrt med 2690:- (Cyberphoto) för greppet, men i jämförelse till de 1690:- (Cyberphoto) som D200-greppet kostar, så tycker jag att i alla fall att det är värt varenda krona, då det är såpass mycket rejälare och samtidigt även tillför en prestandaökning, inte bara genom dubblerad batterikapacitet, utan även ökad BPS (med AA-batterier eller EN-EL4). Dessutom är MB-D10 det första greppet som jag haft, som verkligen går att använda med AA-batterier, utan att få helt kass driftstid och då blir det ju inte så dyrt att få upp hastigheten i kameran.

Vill man däremot köra med D2/3-seriens batteri EN-EL4, så blir det ju himla dyrt, det kan jag hålla med om.

vore ju inte helt fel,
mb-d10 skulle gärna kunna kosta lite mindre i sverige också, om man ser till vad det kostar i USA och England.

Torda skrev:
Visst kan det kännas dyrt med 2690:- (Cyberphoto) för greppet, men i jämförelse till de 1690:- (Cyberphoto) som D200-greppet kostar, så tycker jag att i alla fall att det är värt varenda krona, då det är såpass mycket rejälare och samtidigt även tillför en prestandaökning, inte bara genom dubblerad batterikapacitet, utan även ökad BPS (med AA-batterier eller EN-EL4). Dessutom är MB-D10 det första greppet som jag haft, som verkligen går att använda med AA-batterier, utan att få helt kass driftstid och då blir det ju inte så dyrt att få upp hastigheten i kameran.

Vill man däremot köra med D2/3-seriens batteri EN-EL4, så blir det ju himla dyrt, det kan jag hålla med om.
just de 2690 kr för själva greppet känns ju inte så farligt och när jag klämde på mässan så kändes det verkligen bra. Men som sagt, övriga tillbehör för att till fullo dra nytta av greppet och den högre bps känns löjligt dyrt.

Exempel från Cyberphoto;

Nikon BL-3 Batterifackslock 285 kr
Nikon MB-D10 2 690 kr
Nikon EN-EL4a 1 260 kr
Nikon MH-21 laddare till EN-EL4/EN-EL4a 1 920 kr

Summa: 6 155 kr

Hade Nikon istället packeterat allt i ett kitt och sålt det för, låt säga 4500 - 5000 kr så är jag helt hundra på att många fler köpt greppet.

Siffrorna tagna ur luften men känns inte helt orimliga. Sedan å andra sidan så är jag ingen ekonom så frågan är väl vad Nikon tjänar mest på.

Idag med nuvarande prissättning;
D300 + grepp => ca 20% av totalen (antal sålda D300)
D300 + "rubbet" => ca 5%

Med ett lägre "boxpris"
D300 + grepp => ca 15%
D300 + "rubbet" => ca 20%

Senast ändrad:
En laddare och 8 stycken AA-batteri blir ju inte så dyrt och det fungerar himla bra, det kan jag intyga. En annan stor fördel som jag tycker, är att greppet är helt slätt och inte vinklat, samt att man kan ha ett batteri i kameran hela tiden och därmed slipper ta bort det batteriet samt batterilucken. Detta gör det mycket smidigare och snabbare att montera greppet, samt att det tar mycket mindre plats i väskan.

jdandanell skrev:
Jag menade att det finns över 500 ägare till en D300 på FS...
Ah, jag trodde du menade ägare av batterigreppet.

Batterigreppets pris är väl kanske motiverat, men batteriet och framför allt laddaren har helt sjuka priser. Tvåtusen spänn för en plastlåda med ett switchat nätaggregat?? Det är alltså en enormt simpel kretslösning som ersätter den traditionella transformatorn. Sen finns det väl en kontrollkrets för en femma också kanske.

Nu när D700:an är på ingång och även använder batterigreppet MB-D10 så vore det väl konstigt om vi inte såg någon form av paketlösning?!

... eller är det fortfarande "lösvikt" som gäller

Nej, Nikon har ett paket med, grepp, laddare, stora batteriet för ca 5000 kr. Kitet heter PDK-1

Jeppe skrev:
Nej, Nikon har ett paket med, grepp, laddare, stora batteriet för ca 5000 kr. Kitet heter PDK-1
Aha, äntligen skulle man kanske kunna säga. Men prismässigt var det väl inte någon direkt mängdrabatt att tala om (ca 500 kr om jag räknade rätt). Nåja, ett steg i rätt riktning i alla fall.

Såg att PDK-1 kostade 5 495kr på ScandinavianPhoto

Ja, jag mindes fel. Rek pris är 5690:-

fast jag har en kompis som kör 8st AA-batterier istället och han är riktigt nöjd med batterikapaciteten. Tror han använder 2700mAh eller liknande.

Jeppe skrev:
Ja, jag mindes fel. Rek pris är 5690:-

fast jag har en kompis som kör 8st AA-batterier istället och han är riktigt nöjd med batterikapaciteten. Tror han använder 2700mAh eller liknande.
Jag har hört det av fler och det är inte omöjligt att det blir något liknande även för mig. Är sugen på att köpa ett grepp och prova. Fungerar det inte så får man väl köpa på sig resten av paketet i lösvikt istället.

jdandanell skrev:
Jag har hört det av fler och det är inte omöjligt att det blir något liknande även för mig. Är sugen på att köpa ett grepp och prova. Fungerar det inte så får man väl köpa på sig resten av paketet i lösvikt istället.

när jag var på kameradoktorn så hörde jag nått om ett paket som skulle komma i samma veva som d700 (25/7) och skulle ligga på 5200kr, där i kring.

och dom har redan ett såndant paket för 5290kr.

jdandanell skrev:
Det är helt klart värt att köra med grepp och AA-batterier. Jag har gjort det sedan jag fick kameran i januari och är helnöjd. Är det så du vill testa på din egna kamera så skrik till så kan vi kanske mötas i stan nånstans vid tillfälle eftersom jag såg att du bodde utanför Borås.

SirPeter skrev:
Det är helt klart värt att köra med grepp och AA-batterier. Jag har gjort det sedan jag fick kameran i januari och är helnöjd. Är det så du vill testa på din egna kamera så skrik till så kan vi kanske mötas i stan nånstans vid tillfälle eftersom jag såg att du bodde utanför Borås.
Det vore kul...
Vi kanske kunde samla någon till och ta en "foto-kompis"-runda i Borås med omnejd. Jag har inte kalendern framför mig men vi kanske kan starta en tråd och se vilka som hänger på?

alltså nu menar jag att kan man inte ha ett sånt batteri i greppet å komma upp i 8 bilder/sek utan man måste ha antingen 8 AA eller det där EN-EL4-batteriet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar