ANNONS
Annons

Nikon Lens Series E 50mm 1:1.8

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

KJOD

Ny medlem
Hej,

Jag var över hos min farmor häromdagen och visade lite bilder från min Sydafrikaresa, hon har fotat i över 50 år och rest världen runt då hon jobbat hela sitt liv som biolog.

Jag har alltid förundrats över hennes helt otroliga bilder och skärpan och skärpedjupet som alltid är perfekt trots att det har handlat om blixtsnabba bilder så som en val som dyker eller en kollibri som suger näktar från en blomma... hon hämtade då ner sin gamla Nikon systemkamera från vinden och jag testade hennes lins på min Nikon D80.

Den passade perfekt och klickade till fint när jag satte på den... men tyvärr fungerade det inte att ta någon bild med den! Jag måste undersöka närmre vad som kan vara fel men kan ni spontant tänka på något som jag bör undersöka vidare?

Linsen är en "Nikon Series E 50mm f/1,8" med efterföljande nummer: 1544849

Läs mer om Series E här:
http://www.kenrockwell.com/nikon/nikortek.htm#e

och här...

http://www.mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/emfgfg20/eserieslenses/index.htm

Tacksam för svar då jag verkligen skulle vilja fota med denna linsen efter att ha sett hennes fantastiska bilder!

Mvh
Olov

Bilagor

• moto_0054.jpg
    moto_0054.jpg
    13.5 KB · Visningar: 1,652
Har du en D80 så måste du använda Manuellt läge. Du får dessutom gissa exponeringen då ljusmätaren på D80 bara funngerar med objektiv som har elektronik i sig.

Ett nytt objektiv med samma bränvidd och ljusstyrka och som dessutom har AF och fungerar med ljusmätning kostar ju inga jättepengar. Det är tom Nikons billigaste och ligger väl på ca 12-1300:-

M

Plus att utsnittet inte alls blir samma på din D80 som på hennes kamera. För den saken behöver du investera i en D700.

Ok, så ni menar att det inte är någon idé att lägga ner tid på det objektivet..? Antar att hennes vackra bilder beror på en enorm rutin snarare än utrustningen... :)

Ok, så ni menar att det inte är någon idé att lägga ner tid på det objektivet..? Antar att hennes vackra bilder beror på en enorm rutin snarare än utrustningen... :)

Joo det är klart att du ska exprimentera med den gluggen. Men visst är det nog rutinen som har skapat de fantastiska bilderna.

M

Nikons mest underskattade glugg...

...kan man utan vidare kalla E 50/1,8an!

Jag har ägt två exemplar och båda har presterat underbart.
Jag bytte från den ena (senare utgåvan med metall till den tidigare i plast) till den andra enbart för att den är mindre. Se skillnaden här nedan:

http://picasaweb.google.com/lh/photo/gGnnBb-5jUN_nMmeXrPprA?feat=directlink

Det är en underbar liten "pankaksglugg" som ser mycket diskret och opretansiös ut, speciellt på ett svart FG-hus! (Och det är egenskaper som ofta påverkar bilden mer än upplösning i bildhörnen på F1,8!)

Oroa dig inte för att du ska stöta i gränsen för vad gluggen klarar av att leverera så länge du kan hantera den, det krävs MYCKET vassare hus än d80 för att avslöja den som nått du kan ropa hem för 300-400kr på tradera!

Som tidigare sagts krävs det att du kör på M och att du exponerar efter eget huvud. Ofta tar det 4-5 bilder innan du fått en bra exponering innan du vant dig, använd displayen (och histogramet om du behöver).

E seriens bättre är dessa:
35/2,5
50/1,8
100/2,8
70-210/? (minns inte ljustyrkan nu)

De andra är inte lika strålande eller osäkra kort, fortfarande är dock alla helt klart OK eller bättre så länge du kör D80.

Vill du ha nått som tar "liknanade" bilder som den tidigare brukaren tog så ska du nog kika på 35/2,5...jag har haft den också men sålde den mest för att den var i så väldigt bra skick och det var någon som sammlade som ville ha den på hyllan hellre än att jag skulle slita på den. Men jag trivs inte alls lika bra med mitt nikkor 35/2,8 som med e-gluggen!!

Senast ändrad:
Man kan inte vänta sig lika bra resultat med objektivet när det sitter på en kamera med mindre sensor än avsett. Det funkar dock utmärkt om man står ut med att gissa sig till ljusmätningen och ställa bländaren med bländarringen.
Vad jag vet är det samma optiska konstruktion i alla Nikons 50/1,8-varianter, både manuella och med autofokus.

Vill du ha ett objektiv som fungerar ungefär likadant på din kamera, som 50/1,8 gör på en småbildskamera, så bör du kolla in det nya 35/1,8 DX. Det är inte heller fasligt dyrt, fast det beror ju på vad man jämför med.

Tack alla för era svar! Ja, kommer bli lite svårt utan ljusmätning men jag får prova mig fram. :) Lite speciell känsla i att få fota med sin gamle farmors objektiv också...

Det är klart värt det, det enda som skiljer E-seriens 50 från det AF-D50 som säljs nytt idag är autofokusen, elektroniken och antireflexbehandlingen. Den optiska formeln är densamma, men två av glastyperna har ändrat sig, om jag förstått det rätt.

Att fota lite helmanuellt kan också vara både roligt och nyttigt!

E-seriens 100/2.8 är också något att hålla utkik efter, det ligger inte långt efter 105/2.5 som räknas som en av de bästa optikerna som någonsin konstruerats. Jag har ägt båda, och såg helt ärligt inte mycket skillnad...

Hej! Jag har en nikon d3000 och har länge kikat på ett 50mm 1,8 objektiv. Sen upptäckte jag att det finns i pancake-modell och blev sugen på det! Men nu när jag läser vidare om det här med ljussättning osv. så blir jag skeptisk på om jag verkligen ska ha denna glugg? Hur lär man sig bäst om ljussättning osv. Skulle ni rekomendera denna glugg även fast det är manuell fokus och det här med ljussättningen?
(Kanske bör tillägga att min budget inte är stor, därför vill jag ha ett prisvärt objektiv)

Olov, du har ju ett 50 mm 1,4 ?! blända ner det lite och kör med det! Blir nog schyssta bilder med det med!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar