Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon fungerar som slavblixt men inte Canon?

Produkter
(logga in för att koppla)

P Norrman

Medlem
Jag har införskaffat mig en Canon 430EX II och är helnöjd. Tänkt att skaffa en radiosändare för att montera blixten på stativ för att leka lite mer.

Nu säger en polare som har Nikon-system att samtliga Nikons blixtar fungerar som slavblixtar utan dyra sändar-lösningar, utan att blixten utlöser via kamerans inbyggda blixt. Ligger det till på det sättet? Det hade ju varit nice om jag hade kunnat göra det också, men antar att det inte går utan dyra sändar-prylar till mitt Canon-system (50D + 430 EX II)
 
Nu säger en polare som har Nikon-system att samtliga Nikons blixtar fungerar som slavblixtar utan dyra sändar-lösningar, utan att blixten utlöser via kamerans inbyggda blixt.

Ja, så är det med SB-600, SB-800 och SB-900 om man har rätt kamera. De enklaste modellerna har inte den möjligheten, vilket ungefär betyder de utan AF-motor i kamerahuset. Hur det är med Canon har jag ingen aning om.
 
För att det ska fungera med Canon så måste du ha ett hus som klarar hela komunikationen med antingen ST-E2 eller en 580EXII... Vill du fjärrstyra en 430 måste du alltså ha en 580 på kameran. ST-E2 (som bara är en IR-sändare, inget blixt) är lite billigare/mindre/smidigare men kostar iaf typ 2300.
 
Som jag misstänkte, men jag tänkte att jag kanske hade missat någon väsentligt grundläggande information om det här med blixtar.

Jahopp, får väl bli att införskaffa en 580 då om några år när lapparna räcker till:) Där ser jag ju en fördel med Nikons system iaf:)

Tack för svaren!
 
Är ju inte alltid man behöver TTL och kan bli väldigt mycket billigare om man kan tänka sig att ställa styrkan blixtarna manuellt.
En fördel med billig radiosändare som tex Cactus V4 ( ca 350 kr för en sändare och mottagare ) är att man kan använda en massa olika blixtar, märke och modell spelar mindre roll ( man bör dock kolla först , om blixten inte står på Cactus lista ). Man kan göra fina fynd på beg marknaden. Och det är kul med många blixtar =)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.