Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon? Fuji? Samsung? Casio?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kiona

Aktiv medlem
Jag är ute efter en kompaktkamera max 3000 kr. Efter att ha frågat runt i några butiker har jag fått följande förslag:
Nikon Coolpix S510
Fuji Finepix 40fd
Casio Exilim 21080
Samsung NV15
Men man blir ju inte klok.
Den sista jag frågade var en kille på en Fujiaffär och han menade att den fujikameran var överlägsen alla de andra (av dem jag blivit tipsad om). Visst kanske designen på Nikon är coolare och mindre men alla är mindre än den jag har nu och jag vill hellre ha en bra kamera än en designkamera även om det är häftigt med roliga färger och blingbling men det är ju bilderna man vill visa upp hellre än kameran. Så jag funderar nu på den där Fuji finepix 40fd. Men tänkte om någon annan har några invändningar :)Snabbhet och bildkvalitet är det viktigaste för mig.

Hej Maria!

Utan att vara 100% inläst på kompakterna så tror jag att du gör rätt val om du väljer Fujin.
Svärmor funderade på att gå över till digitalt så jag gick igenom vad som fanns på nätet och kom fram till Fuji.
Sen kommer nog märkesfanatikerna här på fotosidan att ha en annan åsikt, men kan du leva med att det inte står Nikon eller Canon på kameran så ligger Fujin i topp i när det gäller ren bildkvalite.

Hadet!
Hälsningar Micke.

Tack.
Ja, det får nog nästan bli den. Om inte jag hinner få andra griller i huvudet tills jag har råd (jan-feb) men det känns som att jag inte orkar fundera och springa runt och fråga mer heller. Det gäller nog bara att bestämma sig när man kollat runt ett tag annars kan sådant här diskuteras till döddagar. Smaken är ju som baken. Jag är inte så märkesfixerad. Åh, hoppas jag får pengar i julklapp nu när jag bestämt mig :) Så jag hinner köpa den innan jag hinner ändra mig haha.

Det handlar ju inte bara om bildkvalite, även om det är viktigt. Det ska vara smidigt att använda kameran också. Om den är krånglig blir det ju inga bilder tagna och då spelar det ingen roll om kameran kan prestera toppkvalite.
Känn efter hur den känns att hålla i och om den känns smidig.

Personligen skulle jag aldrig köpa en kompaktkamera utan sökare. Att använda displayen som sökare funkar bra inomhus, men ute när solen skiner är det hopplöst att se vad den visar.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto