ducedo
Aktiv medlem
Köpte en begagnad FG-20 som visade sig ha problem med filmmatningsspaken ('film advance lever'). På min FM2n och vad jag har sett på YouTube så 'aktiverar' man kameran genom att dra ut spaken 30 grader. Kameran verkar dock ha fastnat i det läget på så vis att den svarta plastbiten själv åker från 0 till 30 grader utan motstånd beroende på hur man vinklar kameran. Se följande bilder (hittade ingen på FG-20):
Bild #1
Bild #2
Tyvärr saknar jag batteri så jag har inte kunnat kontrollera ljusmätaren men allting annat fungerar. Det går att mata fram film, ta bilder, etc. Är inte säker på om det bara är en lös skruv / fjäder som resulterar i ett skönhetsfel eller om det kanske gör att kameran hela tiden räknas som 'på' och därmed drar batteri eller något liknande.
Någon idé?
Bild #1
Bild #2
Tyvärr saknar jag batteri så jag har inte kunnat kontrollera ljusmätaren men allting annat fungerar. Det går att mata fram film, ta bilder, etc. Är inte säker på om det bara är en lös skruv / fjäder som resulterar i ett skönhetsfel eller om det kanske gör att kameran hela tiden räknas som 'på' och därmed drar batteri eller något liknande.
Någon idé?