Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon F80/MB-16/batterival?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sumpen

Aktiv medlem
Hej levande uppslagsverk :)

Jag har en batterifråga angående F80 och MB-16. Vill få ett skönare grepp och slita på andra batterier än de två små dyra litumbatterierna och har då tänkt införskaffa MB-16. Men jag har sökt svar på om jag kan välja om kameran ska äta på de två små litiumbatterierna eller på batterigreppets AA-batterier, vet ni? Om det inte går att välja, äter kameran på alla batterier parallellt, eller i någon viss ordning, eller på MB-16 för motorn och de två små för blixten...???

/Erik

Såvitt jag vet, kan du inte välja.
Batteripacket går in i utrymmet där du annars har de två lithiumbatterierna.
Men vilket grepp man får!

/David

Hej, jag skulle tro att du ersätter dina småbatterier helt med batterigreppet. Det är en kolonn som går upp från greppet i batterifacket, där litiumbatterierna normalt sitter. Så funkar det på F100:an i alla fall och det ser ut som det är likadant på din. Kolla bilder på www.scandinavianphoto.com

Henrik

Du rycker helt enkelt loss locket till batterikammaren på F80 (går att sätta tillbaka) och trär in en del av MB-16 där som simulerar litiumbatterierna. Du kan alltså inte ha både litiumbatterier i kameran och AA batterier i batteripacket samtidigt. Antingen litiumbatterier i kameran utan batteripack eller AA batterier i batteripacket utan litiumbatterier i kameran alltså.

Det optimala är att ha AA litium i MB-16. Svindyrt men håller länge och är inte så påverkat av kyla som vanliga AA batterier.

F80n blir verkligen mycket skönare att hålla i med MB-16, synd bara att den tar bort lite av stabiliteten på stativ med tunga linser utan stativfäste som tex 180 2.8

/Martin

Ahaa! Det tänkte jag inte på. En tackar. Är det någon som har erfarenhet hur långt olika typer av batterier till MB-16 räcker i förhållande till de två små litiumbatterierna vid "normal" användning?

Det landar en F80 snart på välkomstmattan så därför har jag inte kunnat inspektera den innan jag frågade.

Har för mig att kompisens Eos 3 var så att man kunde välja varifrån kameran skulle dra ström ifrån någonstans, utgick då ifrån att det var samma lösning här.

Det är svårt att säga, beror på så många variabler (temperatur, af, blixt, etc). Smålitiumen är inte så dumma, de räcker "rätt länge", antagligen längre än vanliga AA. Litium AA är bäst, men dyrast.

Om du använder vanliga alkaliska så är det viktigt att du hittar batterier med låg inre resistans. Jag har haft bedrövliga erfarenheter med dyra duracell tex, de kanske räcker länge i en ficklampa, men i en kamera som kräver hög ström under kort tid funkade de inte alls. 2-4 rullar eller så. Jag har haft mycket bättre erfarenheter med billiga batterier typ Varta i storpack.

Köp litium AA. Det svider när man betalar, men de är lättare än vanliga alkaliska, de räcker längre och de fungerar mycket bättre i kyla.

/Martin

Ok, tack för svaret! Hur är det med laddningsbara batterier? Är det samma problem med dom som med alkaliska? Någon som använder MB-16 med dylika?

Har totalt nollkoll vad gäller laddningsbara batterier men det står en del skrivet i forumet. Om det någon som har den ultimata superduberlänken till sidan som förklarar det mesta angående uppladdningsbara batterier så tas det tacksamt emot.

/ERik

Har inte provat laddningsbara, men funderat på det. Jag har fått intrycket att de ligger någonstans mitt emellan alkaliska och litium. Vissa påstår att batterierna laddar ur sig själva om de får ligga ett tag (månader).

Det jag oroat mig för är batterimätaren i F80n. När spänningen sjunker under vad F80n vill ha så indikeras detta på topdisplayen som ett halvt batteri. Dessutom slutar displayen i sökaren att fungera, utom precis när man håller avtryckaren intryckt till hälften. För att återställa till normalläge så ska man sätta in nya batterier. Problemet är att nickelmetallhydridbatterier har något lägre spänning än alkaliska, därför är det inte säkert att kameran fattar att nya batterier har satts in. För att återställa mätaren krävs nämligen en högre spänning än vad som krävs för att indikera att batterierna håller på att ta slut. Det finns en diskussion om detta (m.a.p. F100, borde vara samma mätare som F80) på http://www.kenrockwell.com

Man kan hitta mycket sådana här diskussioner på tex photo.net, groups.google.com och nikonians.org om man orkar leta.

/Martin

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar