Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon F80, frågor.

Produkter
(logga in för att koppla)

starnut

Aktiv medlem
Jag tror jag har bestämt mig för att köpa en Nikon F80, men har lite frågor om denna..

Man kan köpa kameran för ca 5000kr med ett 28-80 objektiv, men är det värt att istället köpa kameran med ett 28-105 objektiv? Det paketet skulle gå på 7990kr på hegethorns. Det är förvisso min första systemkamera jag ska köpa, men jag vill ju ha bra grejer från början, så är det värt pengarna att köpa det dyrare objektivet?

Många säger att 28-80 objektivet är väldigt plastigt o dåligt, hur är det med 28-105 objektivet?

Sen en annan fråga, har man möjlighet att välja format som panorama osv på systemkameror? som på aps kameror? hur löser man det annars om man vill ta panorama bilder?

tack så länge...:)

Fråga 1 finns diskuterad i mängder de senaste dagarna. Gör en sökning i arkivet så hittar du info.

Panoramafunktionen i APS är bara en maskering, du får inte ett bredare negativ. Slöseri på film helt enkelt. Samma sak går att åstadkomma genom att klippa av över- och underkant på en vanlig kopia. Riktiga panoramafotografier kännetecknas av ett annat perspektiv och görs med speciella panoramakameror med ett bredare filmformat och schyssta vidvinkelobjektiv. Men dyrt... Man kan fuska också genom att ta många bilder med en liten sidoförflyttning mellan varje och sen klistra ihop dem i datorn.

Hej Anders!

Köpte själv en Nikon F80 för nån vecka sedan, och är än så länge mer än nöjd. Saknar bara möjligheten att fälla upp kamerans spegel.

Själv fastnade jag för 28-105 zoomen som jag tycker verkar vara ett mycket användbart zoomobjektiv. Förutom ett bra zoomområde så kan du komma ganska nära om du tex vill fotografera macro.

Jag upplever inte objektivet som speciellt plastigt och skulle jag bara ha ett objektiv med mig skulle jag deffinitivt plocka med det här. Vad jag förstått så har objektivet också fått bra kritik.

Hälsningar
Andreas

Jag är väldigt nöjd med min F80 även om jag är väldigt dålig på att utnyttja alla funktioner som finns har Tex aldrig bytt focus punkt en enda gång trots den otroligt skojjiga joysticken på baksidan.
har också et 28-105 och är väldigt nöjd med det samtidigt som det är bra mycket ljuskänsligare än 28-80 alternativet.

hej,
bra val, glöm dock inte bort 24-85/2.8-4, en mkt bra glugg med 1:2 macro. Ger aningen mer vidvinkel vilket faktiskt betyder mer än man tror.
Mvh
Johan

jag köpte en f80 för cirka ett år sedan. det fanns att välja på ett nikon 28-80 eller sigma 35-105 tror jag, och eftersom jag är lite märkesfixerad valde jag originalobjektivet. det är dock fruktansvärt "sladdrigt" i skärperingen, men annars är det helt okej. f80n som kamera är jag väldigt nöjd med, men jag saknar också möjlighet till att fälla upp spegeln, samt ett batteripack med vertikalgrepp.

Jag skulle nog satsa på 28-105 zoomen av följande anledning:

Om du blir biten av fotografering så blir du inte nöjd med 28-80 objektivet och vill byta det. 28-80 objektivet är inte värt någon ting begagnat.

Om du inte vill fortsätta fotografera utan vill sälja dina grejer så har 28-105:an ett relativt sjysst andrahandsvärde. 28-80 får man ingenting för(i alla fall inte utan kameran).

Så låt det svida lite nu och du blir grymt nöjd senare.

Förresten så finns det säkert någon fin beg F80 på marknaden som du skulle kunna lägga vantarna på och sedan välja objektiv hur du vill Nytt eller beg, men 28-105 är ett väldigt bra alternativ tycker jag. Klarade mig i nästan 4 år innan jag tyckte att det var dax att utöka lins-samlingen.

/Tobias

Köp batteripack också!

Vill bara tillägga att batteripacket är en nödvändighet om man har stora händer. Dels blir det stabilare med ovan nämnda objektiv, och dels mycket bekvämare att hålla i, förutom att batterikostnaden sjunker.

Finns hos scandinavian photo som paket med
F80
28-105 (nikkor)
batteripack

för kanske 8600 eller liknande.

jag kom precis på att jag har en fråga om f80:n. om jag ska ta en bild med trådutlösare, måste jag då sätta för okularet så att inte ströljus därifrån träffar filmen, eller stoppas det av spegeln?

jbomelin skrev:

jag kom precis på att jag har en fråga om f80:n. om jag ska ta en bild med trådutlösare, måste jag då sätta för okularet så att inte ströljus därifrån träffar filmen, eller stoppas det av spegeln?

Ströljus kommer inte att träffa filmen, men kan påverka ljusmätningen.

jbomelin skrev:

Jag har använt trådutlösare flera gånger till f80:n. Du behöver inte oroa dig för att täcka okularet. Jag har aldrig gjort det och heller aldrig haft problem...

julgus skrev:
hej,
bra val, glöm dock inte bort 24-85/2.8-4, en mkt bra glugg med 1:2 macro. Ger aningen mer vidvinkel vilket faktiskt betyder mer än man tror.
Mvh
Johan

Jag instämmer att 24-85 är ett alternativ att fundera på, dock måste jag nog säga att skärperingen är lite sladdrig på detta objektivet också. Förutom ringen är jag nöjd med mitt objektiv. Detta objektivet blir mer intressant om du endå tänker köpa en telezoom senare (tex 70-300mm). Objektivet är dock en bit (nästan dubbelt) dyrare än 28-105mm

/AK

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar