Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon F80 batteripack?

Produkter
(logga in för att koppla)

jbomelin

Avslutat medlemskap
Precis n*r jag skaffat min filmladdare tar batteriet i min kamera slut, och jag befarar att det (dom tillochmed) inte *r helt billigt... s* jag undrar om det finns n*gon form av batteripack till F80:n, g*rna uppladdningsbart eller med plats f*r vanliga AA-batterier eller n*got i den stilen...

Jodå, det finns. Tack och lov. Var tvungen att öppna kameran insvept i jackan, liggandes inuti bagageutrymmet i bilen och veva tillbaka filmen för hand när mina småbatterier tog slut.. (specialbatterier i helsingborg en söndag.. finns inte)
Så jag ska köpa ett också när jag får råd.. kostar 7-800, tar "vanliga" AA-batterier och heter Mb-16. Vet att det finns på Scandinavian Photo (http://www.scandinavianphoto.se).
Vet inte vad det kostar att köpa originalbatterierna, men 2-300 spänn går det nog på. Så på 3-4 batteribyten har man sparat in batteripacket!

ja, mb-16 kostar 750 på scandinavian photo... inte så farligt som jag trodde, men den har inget avtryck fast det kan man kanske leva med :)

sen är ju frågan hur länge kameran håller med batterierna i packen jämfört med dom vanliga som i mitt fall höll sig runt åtta månader. det kan ju bli lite jobbigt att behöva ladda och ha sig vareviga natt.

hur som helst... en GP Powerbank med 8 AA-batterier och en MB-16 blev samanlagt cirka 1100 spänn, och det är 4 byten av dom vanliga batterierna, plus att kameran ser manligare ut :)

jag får väl börja spara igen. synd att csn inte betalar ut extrapengar till oss som har en krävande hobby :)

jag gick ner till stan f*r att k*pa nya batterier och passade samtidigt p* att fr*ga om hur dom klarade kylan. enligt fotohandlaren klarar lithiumbatterier "extrem" (-13 n*tt har vi h*r) kyla b*ttre *n vanliga AA-batterier. Jag vet dock inte hur uppladningsbara NiMH-batterier klarar det, men vad jag f*rstod var lithiumbatterierna att f*redra... tror nog att jag skaffar ett batteripack i alla fall, just tack vare det du s*ger, linus.

vad knasigt förresten att mina svenska tecken blir asterisker.
jag som bara försöker stödja fri programvara, och vad får man för det? stjärnor i forumet...

suck :)

Mobiltelefonbatterier brukar dö rätt snabbt i kylan men jag har fått den uppfattningen att NiMh är mycket sämre på att klara kylan än vad Litiumjon batterierna är.

Batteripack..

Nej, håll er ifrån GP.. Köp inte laddningsbara NIMH-batterier från dem för allt i världen. Det är rent skräp! Jag vet visserligen inte hur bra de nya 1800mAh är men de gamla var rent ut sagt dåliga. Av åtta stycken var tre batterier sönder direkt ur förpackningen!

Nej, satsa på kvalité och köp FRIWO istället. De var bäst i test i konsumenttidningen Råd & Rön. Cyberphoto har till exempel FRIWO batterier kompletta med laddare och allting.

För tillfället använder jag FRIWO 1800mAh. Fyra stycken i batterigreppet MB16 håller för ungefär tio rullar.. Om man är snål med autofokus och ljusmätning då, annars brukar de räcka en månad ungefär.

Re: Batteripack..

Macracantha skrev:
Nej, håll er ifrån GP.. Köp inte laddningsbara NIMH-batterier från dem för allt i världen. Det är rent skräp! Jag vet visserligen inte hur bra de nya 1800mAh är men de gamla var rent ut sagt dåliga. Av åtta stycken var tre batterier sönder direkt ur förpackningen!

Nej, satsa på kvalité och köp FRIWO istället. De var bäst i test i konsumenttidningen Råd & Rön. Cyberphoto har till exempel FRIWO batterier kompletta med laddare och allting.

För tillfället använder jag FRIWO 1800mAh. Fyra stycken i batterigreppet MB16 håller för ungefär tio rullar.. Om man är snål med autofokus och ljusmätning då, annars brukar de räcka en månad ungefär.

Konstigt
tur att jag inte har fått nått måndagsexemplar
jag kör med 1600mAh utan problem

Batteripacken är nästan bara positivt såsom vertikalgrepp och stadigare bilder och det är lättare och billigare att få tag på batterier som ni andra tar upp. Men det finns en nackdel... Stativhålet under kameran ska ju helst vara rakt under objektivet men med batteripacket på så hamnar den en bit ifrån... Det här gäller i och för sig på min Canon EOS 300 - vet inte hur det är på de andra???

Jag har en Minolta 700si med batteripack.
Det tar 4 penlight och jag tycker dom räcker i evigheter.
jag har kört på både Alkaline och NiMh och det funkar bra.
Givetvis har jag orginalbatteriet med i väskan ifall det skulle bli kris.

hej

har många GP, fungerar perfekt, Friwo fungerar likabra. Perfekt med uppladningsbara batterier, ett måste - särskilt lämpat för batterikrävande tillbehör, ex blixt.

Mvh
Johan

batteri + kyla?

Ni som har F80 med litium-batterier hur bra är det i kyla typ -10 grader C ?

Hoppas att ni som vill gå över till AA
eller NiMH-batterier slipper köpa många tillbehör (MB-16 och MS-15).

Batterigreppet MB-16 funkar utmärkt, jag har kört på beg. batterier (Duracell) som suttit i min klockradio ett tag och dessa funkar fortfarande efter ca 8-10 rullar i kameran trots mycket autofokus, ljusmätning, belyst display och gridlines. Har dock inte varit ute i kylan och testat än.
Det är mycket skönare att använda kameran med batterigreppat på, men jag skulle gärna haft en avtryckare/inmatningshjul där också. Har hört att det finns på eos 300-greppet, eloge till Canon...

det finns p* batterigreppen F90, F100 och F5 ocks*. eller i alla fall avtryck... inmatningshjul (jag gissar att du menar "kommandorattar") vet jag dock inte...

Det verkar som om dom flesta är på 1.2V. Jag fick 8 st nickel-hybrid på 1400 mA i födelsedagspresent och det är dom jag använder i mitt batteripack som jag fick från scandinavian photo idag!

Köpte även ett 100mm Cosina-objektiv som var så plastigt att jag bestämde mig för att returnera det. Det är inte konstigt att scandinavian photo fick pris för årets e-handel, förresten, med tanke på hur dom behandlar oss kunder. all heder åt dom :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar