Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon F65?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mellqvist

Aktiv medlem
Funderar på om den här kameran är något att satsa på och skulle gärna vilja ha era åsikter och tankar om den. Det jag undrar främst är hur den är i materialet. Om den är mer som F80 eller om man kan jämföra den med Canons EOS300, som jag upplevde väldigt plastig och nästan leksaksaktig.

Tacksam för svar :)

Kan även tillägga att jag håller en begagnad Minolta Dynax 5xi och undrar om den är ett bättre val? Finns det ingen möjlighet att köra med annat än DX kodad film i F65'an? Kan man inte ställa in ISO värdet manuellt och ev. pressa filmen?

Senast ändrad:
I mitt tycke är F65 klart mindre plastig än EOS300. Det var en av de största anledningarna till att jag valde F65:an.
Det finns dock ingen manuell iso-inställning, utan laddar man en film utan dx-kod så ställer kameran in iso 100. Man kan ju däremot använda exponeringskompensationen för att pressa upp till 2 steg.

ok, det var synd att den inte har manuell ISO inställning, även om man kan pressa som du sa.
Sen, vet inte riktigt hur jag ska tolka det men jag har förstått det som att ljusmätaren inte fungerar på F65'an om man inte kör med elektroniska objektiv?

Kan ju även berätta vad jag ska ha kameran till.

Ska börja tredje året Foto, med C kursen, och kände att det kunde vara skönt att ha en egen kamera då det började bli lite jobbigt att behöva springa och låna och passa tider och så då man ska lämna kameran osv. Jag vill ha en kamera som jag kan experimentera med; bländare, slutartid, pressa filmer (ex. iso 100 -> 6400). Allt detta verkar Dynax5xi kunna klara av galant. Men då är det bara ett litet problem som jag ser det. Objektiven kostar som bekant en hel del om man ska ha dugliga prylar. Jag kan ju låna från skolan, men endast om jag väljer en Nikon kamera, för Nikon är det enda skolan kör med, dock så har dom det mesta inom objektiv som jag kan tänka mig använda. Men en F80 som jag provat, och även 801'an är aningen för dyra för mig och F65'an verkar inte vara så bra för mig iom att den saknar vissa funktioner som jag gjärna vill se i en kamera. Någon som har lite tips nu? :)

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar