Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon F60 KRÅNGEL

Produkter
(logga in för att koppla)

JonasBjörne

Aktiv medlem
Helt utan vidare anledning idag när jag slog på strömmen till min F60 så visade displayen ett "E".

Precis som när ingen film är laddad i kameran..
Men jag har ju en 36 rulle velvia laddad så det är väldigt skumt.

Någon som varit med om liknande händelser?
Och vad gjorde ni åt saken?

Jag har testat att ta ut å sedan stoppa i batterierna..slagit av och på kameran ett antal ggr...men inget hjälper. Jag har också testat att ta en bild och allt lät precis som det skulle med frammatning osv.
 
Är filmen laddad rätt? Ofta blinkar displayen på kameror när filmen inte sitter rätt.
 
Någon som vet hur räkneverken fungerar på de kamerorna? Finns det något mekaniskt i dem eller är det bara elektroniskt? Kan de hänga sig?

Hur låter kameran om du ställer in olika slutartider?

Bränn en testrulle, soppa och se om allt det ut som det ska..


Testa också att ha batterierna ute en bra stund.
En ren chansning, men det kanske kan nolla eventuella bråkande kretsar?
 
Jag skulle också bra gärna vilja veta hur räkneverket på F60 fungerar. Har nämligen haft liknande problem två gånger.

Jag laddar kameran med ny film, allt ser ok ut, börjar ta kort och räkneverket räknar. Efter x antal på-och avslagningar och x antal tagna kort visar räkneverket "1" helt utan vidare.

Första gången spolade jag tillbaka filmen och efter framkallning visade det sig att rullen var ok, dvs den hade inte spolats tillbaka trots att räkneverket visade 1, detta fenomen har hänt en ytterligare gång.

Det känns inget tillförlitligt!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.