ANNONS
Annons

Nikon F5* vs F100

Produkter
(logga in för att koppla)

Elias E

Medlem
Har valet mellan en Nikon F5 i mycket fint skick samt med DA-30 aktionsökare, för 2200kr, eller en F100 i gott skick, för 1800kr. Vad anser ni är bäst? Själv hade jag helt klart valt F5:an, om det inte vore för sökaren. Jag anser nämligen inte att kameran har en särskillt stor fördel i förhållande till F100 utan 3D- samt färgmätaren?

MVH Elias Ebbeståhl

PS. Om någon är intresserad av att sälja en kamera av dessa modeller, informera mig! DS.

Har valet mellan en Nikon F5 i mycket fint skick samt med DA-30 aktionsökare, för 2200kr, eller en F100 i gott skick, för 1800kr. Vad anser ni är bäst? Själv hade jag helt klart valt F5:an, om det inte vore för sökaren. Jag anser nämligen inte att kameran har en särskillt stor fördel i förhållande till F100 utan 3D- samt färgmätaren?

MVH Elias Ebbeståhl

PS. Om någon är intresserad av att sälja en kamera av dessa modeller, informera mig! DS.

Har fotat liiite med F5 men en hel del med F100. riktigt skön kamera. Gillar även storleken där och det är ju lite som en mini F5a. Hursomhelst så är båda riktigt bra kameror,så hur du än gör kan det inte bli fel!
/Martin.

Har fotat liiite med F5 men en hel del med F100. riktigt skön kamera. Gillar även storleken där och det är ju lite som en mini F5a. Hursomhelst så är båda riktigt bra kameror,så hur du än gör kan det inte bli fel!
/Martin.

Jag tror få idag har behovet av en F5:as kapacitet eftersom det "analoga" fotograferandet snarare rör sig om en välplanerad bild i taget. Men visst. Vill man ha helautomatik och kunna ta 36 bilder på fem sekunder så finns den ju där.
Jag växlade från F3 till F5 och blev oroad över hur mycket film den tuggade i sig om man inte höll fingret ifrån avtryckaren. Jag började ta bilder som med motsvarande digitala kamera. Man tappar också lite av den här manuella känslan som film ger, även om F5:an, förutom framdragningen, också förstås kan köras manuellt.
F100 har jag inte provat, men den är väl minst lika automatisk fast lättare och mindre i storlek.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar