Annons

Nikon F5 Problem....

Produkter
(logga in för att koppla)

Anderzon

Aktiv medlem
I helgen stötte jag på ett problem och undrar ifall någon annan har träffat på samma....

Jag hade tagit ett gäng bilder med "blixt på andra ridån", plockade av blixten men glömde att stänga av funktionen "blixt på andra ridån". Jag tryckte av och kameran fällde upp speglen. Sedan hängde sej allt. Den röda varningslampan blinkar och "Err" blinkar i displayen. Enligt instr. boken så ska man bryta strömmen och återstår problemet så ska man lämna kameran till verkstaden. Borde inte kameran fattat att jag plockat av blixten ???

Tacksam för svar //

mycket konstigt... jag testa precis med en F5:a samt en SunPak blixt. Jag fick inte den att hänga sig... Skicka mail till Nikon Sverige och fråga. Får du svar så skriv gärna vad de sa.

Har väldigt svårt att tänka mig att det är synk på andra ridån som är problemet. Detta är ju bara en funktion för när blixten skall utlösas och borde kunna vara påkopplad hela tiden...

Indikerar kameran att det sitter en blixt på trots att du tagit av den (fel i kontakten)? I sådant fall kanske den väntar på en signal från blixten att den har utlösts, men annars tror jag inte på att felet är att du "glömt" stänga av funktionen.

Jag (knappast en kameradoktor) tror snarare att den fått något tillfälligt krupp i kretsarna eller ett mekaniskt fel som gör att spegeln stannar uppe. Har du prövat att stänga av och på den? Att stänga av den kommer troligtvis att rensa en del minneskretsar och lösa ett "tillfälligt krupp" i programmet. Är spegeln fortfarande uppfälld kan det ha inträffat något mekaniskt fel och en verkstad kan vara en bra idé. (Instruktionsböcker kan vara bra att ha ibland...)

Hoppas det hjälpte.

/Ingo

Min gamla Nikon F 801 brukade bli lite konstig ibland när jag ibland tog en 37e bild och hänga sig med spegeln uppe .
Brukade fixa sig om man slog av den och tog ur batterierna en stund.

Tack

Det måste varit något tjall med elektroniken, jag bytte batterier och det hela löste sej. Trots att inte batteriet var mer än urladdat till ½. Ska mejla till Nikon Sverige och höra med dem vad det kan ha varit. Återkommer med info till er !!;)

F5an och batterier :-( Jag kom ihåg att en gång var batterierna 50% urladdade (enligt indikatorn) men varje gång jag testade skärpedjupet så hängde sig bländaren... Nikon sa då att inikatorn är inställd för vanliga batteri och ackar, inte NiMH som jag använde...

Nikon Svenska

Jag snackade med en tekniker på nikon svenska, tydligen så har det blivit för dålig spänning i batterierna så kameran har inte orkat fullfölja sin operation. Min inställning hade då inget med den inträffade situationen att göra. Spänningen i batterierna sjunker med 50% under 0grader! Ännu en erfarenhet rikare !!

Mvh //

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar