Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon F till m43 adapter, vilken ska man välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

MrKarisma

Aktiv medlem
Hejsan, har precis inhandlat en Olympus E-pm2 och vill nu självklart kunna använda mina ljustarka Nikkor Ais och Af-D -gluggar på den. Vilken adapter är billigaste och sitter tight utan att glappa? Kan man köpa denna tex:
http://www.ebay.co.uk/itm/130986081507?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1438.l2649

Är det värt att testa eller är det vanligt att de tex inte tillåter fokus på oändligt osv som man läser så mycket om..??

Tips och råd mottages tacksamt

/Danne

Jag köpte en billig Kinadapter till mina gamla Nikkorobjektiv för att ha på min Panasonic G3.

Tror att det var den här:
http://www.ebay.com/itm/Nikon-F-AI-...ens_Adapters_Mounts_Tubes&hash=item4d0836d38d

Den har funkat jättebra. Ett visst glapp kan märkas om man hänger på tunga objektiv eller om fokuseringen på objektivet går trögt beroende på "spelet" för den lilla piggen som låser objektivet.

Jag fick kanske ett bra exemplar - Inte mycket pengar att riskera, väl värt att testa??

Min F->m4/3-adapter är av märket Fotga och tycks vara alldeles utmärkt. Jag har inget att klaga på. Jag minns inte exakt vad den kostade men jag har för mig att det var mellan 200 och 300 kronor. Jag tror att jag köpte den via amazon.co.uk

Jag köpte en Kipon till mitt 500 f/4 och den glappade nåt bedrövligt i längsled och i alla andra riktningar, att ställa skärpan korrekt var nästan omöjligt när kameran rörde sig så fort jag snuddade vid den. Eftersom objektivet är ganska hårt slitet exteriört och även bajonetten ser ut att ha levt ett hårt liv så var jag övertygad om att det berodde på att objektivets bakstycke var slut och jag började leta reservdelar.

I fredags provade jag en Novoflex. Den satt som berget. Inget glapp i någon riktning. Den fick sitta kvar på objektivet när jag gick hem från fotoaffären, nästan 2000 spänn fattigare. Buy quality, cry once!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar