Annons

Nikon F-80

Produkter
(logga in för att koppla)

NixXxoN

Aktiv medlem
Jag har funderat på att gå över till Nikon med tanke på begagnatsynvinkeln och några andra orsaker. Jag tänkte då främst på F-80 eftersom f-100 och F-5 är lite för dyra för mig just nu om jag ska köpa objektiv och dylikt. Är F-80 bra eller har den några direkta "fel" Kom inte med att den är plastig och sådant utan konkreta saker som är dåliga eller för all del bra. Jag har läst om den på kameraöversikten på denna sida så ni behöver inte tipsa om den.
 
F-80 är en fantastisk Nikon som jag verkligen kan rekommendera. Största skillnaderna mellan den och F100 är sökaren, byggkvalitet och möjligheten att ljusmäta med äldre optik samt vertikalgrepp.
Kan du tulla på detta är valet givet. Ett annat alternativ är F4. Den klarar allt detta med råge, plus en massa annat. Den har dock sämre AF.
 
Du skriver begagnat. Betyder det att du är intresserad av manuella objektiv? Dessa kan inte F80 mäta med, så i så fall rekommenderar jag hellre en begagnad F90x eller F4.

Kommer du bara att köra autodokusoptik är F80 ett trevligt val. När det gäller kompatibilitet har den fördelen framför gammkamerorna att den klarar objektiv med bildstabilisering och såna som saknar bländarring.
 
Konkreta saker jag tycker är lite dåliga på F80 är:

1. 2.5fps, lite lite för action.
2. Pillriga reglage utan kvalitetskänsla för ljusmätarval och AF-mode.
3. Ingen riktig ögonmussla tillgänglig.
4. Kameran är lite för liten för mina händer utan batteripack MB-16.
5. 1/125 blixtsync.
6. Ingen ljusmätning med manuella linser.

Bryr man sig inte om dessa skönhetsfläckar är det en utmärkt kamera med precis lagom med finesser. Spotmätaren och det valbara rutnätet i sökaren är favoriter. Vanlig trådutlösare! Det är dessutom befriande att slippa idiotlägena vissa konkurrenter envisas med att sätta på sina mellannivåkameror..

/Martin
 
Jag hade tänkt ha 80:n som en övergångskamera tills jag har råd med en 100 så manuella objektiv är väl inte med i leken än. Om jag nu går över förstås. Inte helt säker ännu.
 
Jag är mycket nöjd med min F80 som jag köpte som ersättare till min gamla F60 när jag tyckte jag vuxit ur den. Hittills har jag aldrig känt att det är kameran som hindrar mig från att få bilden jag söker, vilket jag ibland kunde känna med den gamla.

Fördelarna är många, bland annat att den är liten men ändå känns bra i handen, fokuserar "snabbt", har dom funktioner som behövs, vanlig enkel trådutlösare etc.

Nackdelarna är väl som redan nämnts att den inte ljusmäter med äldre objektiv, samt att vissa reglage är lite pilliga att ändra, speciellt när det är kallt ute.

Gör du klivet över till Nikon har jag två bra objektiv att börja med i den här annonsen. Priserna kan vi i så fall diskutera...
 
hej jag funderar oxå på en nikon f80

men det är en sak jag undrar över

F80 kom 2000 om jag inte läst helt fel.
borde det inte komma en ny ersättnings modell snart?

eller nikon kör sina modeller i en massa år innan dom kommer med nya ?
 
Det är svårt att sia om ersättningsmodeller, Nikon - eller någon annan - brukar inte precis tala om att det kommer en ny (eftersom nyheter om en ny försämrar försäljningen av den gamla). Men jag tror inte på en ny F80 än. Den ligger i ett marknadssegment där modellerna lever längre än de billigaste kamerorna där nya modeller ständigt avlöser varandra. Det är lustigt nog så att ju dyrare kamera, desto längre får den leva...

Sedan så har Nikon nyligen släppt F75, som i praktiken är en lätt uppdaterad F65 med F55 utseende. Så, jag tror det kommer dröja ett tag innan det kommer en ny filmmodell från Nikon. Om någon ska uppdateras, så är det snarare F5:an. Den har levt tämligen oförändrad i många år nu.

Med vänlig hälsning
Roland
 
F90X kom ut på marknaden i slutet av 1994 och togs ur produktion 2002. Det säger en del om hur länge en konstruktion i den klassen _kan_ hålla. F80 är väl något billigare än nittian, både till byggkänsla och funktioner, men den har fått bra recensioner.
 
Vad ska du plåta för något?

Plåtar du mycket natur och ska vara ute i väder och vind så rekommenderar jag inte F80:an. Den är lite klent byggd och inte så tät som krävs för det. Kameran i sig är väl bra, men jag ägde en sån och den var ständigt inne på garantiservice och jag vet en till här på fotosidan som hade samma problem. Han är också naturfotograf.
Men vi kan väl haft otur också.
 
Re: Vad ska du plåta för något?

Jan vdV skrev:
Plåtar du mycket natur och ska vara ute i väder och vind så rekommenderar jag inte F80:an. Den är lite klent byggd och inte så tät som krävs för det. Kameran i sig är väl bra, men jag ägde en sån och den var ständigt inne på garantiservice och jag vet en till här på fotosidan som hade samma problem. Han är också naturfotograf.
Men vi kan väl haft otur också.

Jag tror inte att Ni enbart haft otur, kameran har de flesta finesser som deras "proffesionella" storebröder, men har ett "amatör" hus. Problemen med att den är otät har fler upptäckt och det finns tex ett helt forum som diskuterar detta på nikonians.org. Jag skulle rekomendera en F90/x ifall du tänkt fota i lite tuffare miljöer (fuktigt och/eller kyla tex).
 
F80, på gott & ont

Bra med F80 är rutmönstret som går att slå på/av manuellt. Själv underskattade jag det och använder det numera rätt ofta. En snabb & tyst AF med "mållåsning/föjning"och lika avancerad ljusmätning. För mig ligger den "helt rätt i handen", alla reglage (som jag använder) ligger vid fingertopparna. Suveränt med inbyggd blixt för upplättning. Den har alla finesser man kan önska sig, nästan samma elektronik som de dyrare proffskamerorna. Stödjer D och G optik samt kan använda D funktionen med de nyare blixtarna.

Mindre bra är utformning och reglage av alla de avancerade funktionerna för AF på baksidan. Pillrigt och joxigt, men själv så störs jag inte av det, eftersom jag nästan aldrig använder dem. Den inbyggda blixten är väldigt klen och har inte gett nå vidare värst bra bilder. Den ger extremt "blixtiga" bilder. Den slår "hårt" och ger onaturliga likbleka ansikten. Möjligen så är det fel på min. Har inte fått tillbaka några rullar efter servicen (där jag använt kamerans blixt) så jag kan inte säga om detta bara är min kamera eller något som är generellt för modellen. Just vår kamera verkar också ha problem med ljusmätningen och den tenderar till att underexponera i del flesta situationer. Återigen har jag svårt att veta ifall det är just vår kamera eller ett generellt modell problem, men den underexponerar fortfarande, efter att ha varit in på service, vilket är illavarslande. Huset är inte lika robust, stryktåligt eller tätt som proffshusen. "U get what U pay 4" helt enkelt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.