Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon erkänner problem med damm på sensor

Produkter
(logga in för att koppla)
Är det någon nämnvärd skillnad på D600 och andra likvärdiga digtala systemkameror? Berätta gärna.

http://www.lensrentals.com/blog/2012/10/d600-sensor-dust-issues

Tycker du att det är acceptabelt att ny kamera ska behövas lämnas in och att sensor kan se ut som det gör på bilderna ovan ?
Jag gör inte det, att tyst acceptera sådant ger bara sämre och sämre service och produkter från företagen då dessa ser att man kan komma undan med det mesta.

PeterWem: Tyvärr verkar problemet bestå i vissa fall även 3000+ bilder.

Vilken respons :) Jag menade inte att ta nikon i försvar, utan undrade bara precis det jag skrev. Tack för länkarna.

Jag har rejält med dammpricker/olje-fläckar upp till vänster i bilderna när jag bländar ner rejält.. men jag har tagit över 5000 exponeringar nu och problemet verkar inte bli värre.. Som tur är använder jag ytterst sällan bl. över 2.8.. Skulle jag ibland fota på f16 för att kunna fokusera manuellt snabbare (mindre vridmoment) så kan jag väl klona bort de där prickarna under en evighetslång minut. ;)

Förresten, var kan man lämna in kameran för rengöring och få tillbaka den inom några dagar? Lasses kameraservice har ju lagt ner..?? Jag vill inte vänta i flera veckor på kameran nämligen..

Jag har rejält med dammpricker/olje-fläckar upp till vänster i bilderna när jag bländar ner rejält.. men jag har tagit över 5000 exponeringar nu och problemet verkar inte bli värre.. Som tur är använder jag ytterst sällan bl. över 2.8.. Skulle jag ibland fota på f16 för att kunna fokusera manuellt snabbare (mindre vridmoment) så kan jag väl klona bort de där prickarna under en evighetslång minut. ;)

Förresten, var kan man lämna in kameran för rengöring och få tillbaka den inom några dagar? Lasses kameraservice har ju lagt ner..?? Jag vill inte vänta i flera veckor på kameran nämligen..

Efter att ha läst lensrentals artikel så tänker jag att det bör gå att blåsa bort dammet med en gummiblåsa. Dammet är torra partiklar så de klibbar inte fast på sensorn.

I så fall så borde de väll försvinna lika bra av den inbyggda sensorrengöringen?

Nu är du väl optimistisk gällande dess förmåga. Även utan att kameran själv lämnar ifrån sig goja kan man behöva ta till blåsan eller svabben. "Sensorskak" minskar problemet, men det försvinner inte helt.

I så fall så borde de väll försvinna lika bra av den inbyggda sensorrengöringen?

Nja...Olympus sensorrengöring har ännu inte sålts till någon, inte heller till Nikon.

Det är till att putsa/blåsa.

Och...inte ens deras kan klara av allt damm till 100%, även om den är avsevärt bättre än konkurrenternas...

verkar som jag redan fått något skit på sensorn. är en liten fläck i översta kanten till vänster. ska man lämna in den eller ska man fixa sånt själv och isåfall hur går man tillväga?

verkar som jag redan fått något skit på sensorn. är en liten fläck i översta kanten till vänster. ska man lämna in den eller ska man fixa sånt själv och isåfall hur går man tillväga?

Köp luft på burk. Säljes på bland annat Biltema för en hundring. Håll burken ståendes när du blåser på sensorn, lutar du burken kan det komma ut drivgas. Jag har gjort detta ett par gånger nu på min D600 och det har fungerat fint varje gång.

Köp luft på burk. Säljes på bland annat Biltema för en hundring. Håll burken ståendes när du blåser på sensorn, lutar du burken kan det komma ut drivgas. Jag har gjort detta ett par gånger nu på min D600 och det har fungerat fint varje gång.

låter avancerat ..
det går inte lika bra med en såndär liten blåsmanick?

Luft på burk är inte alltid helt ren och fri från fukt. Det brukar avrådas å det starkaste för att använda sådan på sensorn. Gummituta är säkrare.

Inte ett dugg svårt. Kan du spraya 5-56 på valfritt objekt kan du blåsa rent sensorn utan problem.

jag vet inte ens vad 5-56 är :)

ändå tack för tipset men det är nog bäst att ta det säkra före det osäkra, orkar inte med några fadäser.

när är nästa fotomässa? har hört att man kan få gratis rengöring då...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar